۰

«گردشگری غذا» در منوی غذای گردشگران

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۰
به گزارش عصر تعادل، با وجود تمام اخطارهایی که درباره مضرات مصرف فست فودها داده شده، نه تنها این نوع از غذاها از سفره‌هایمان حذف نشده است، بلکه همچنان با استقبال بیشتری این نوع غذاها را مصرف می‌کنیم، به طوری که مصرف فست فودها در منوی روزانه سفره‌مان باعث شده که بسیاری از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی در خطر فراموشی قرار گیرند.

هر چه از سفر و لذت‌های آن بگوییم کم است. دیدن جاذبه‌ها و مکان‌ای جدید و آشنا شدن با اقوام و آداب و رسوم مختلف، خرید سوغات و به خصوص کشف غذاهای جدید و چشیدن یکی از زیباترین تجربیات سفر است؛ مخصوصا برای ما ایرانی‌ها که بیش از 2500 نوع غذا و 109 نوع نوشیدنی، انواع نان و شیرینی در فرهنگ مان جای دارد. ضمن اینکه مکتب آشپزی ایرانی یکی از سه مکتب اصلی خوراک در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی است که این موارد همگی نشان‌دهنده عمق ظرفیت کشورمان برای جذب گردشگری خوراک و غذا و فعالیت حرفه‌ای در این بخش است.

علی رغم قدمت گردشگری در کشورمان اما به "گردشگری غذا" یا همان "گردشگری خوراک" چندان اهمیت داده نشده است، اهمیتی که می‌تواند نقش موثری در جذب گردشگر داشته باشد. در حال حاضر سرو غذا در رستوران‌ها  و هتل‌ها  به یکی از فعالیت‌های گردشگران حین اقامت در  کشور مقصد مبدل شده، به طوری که چشیدن طعم های جدید، برای گردشگران لذت بخش است.

کوروش کیانی، رییس گروه بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به تعریف جشنواره عذا به خبرنگار ایسنا گفت: جشنواره غذا یک مراسم همگانی برای نمایش غذاهای بومی، سنتی، اصیل و محصولات غذایی در برندهای مطرح و وابسته است که از طریق انجام بحث‌های علمی و تخصصی در رابطه با غذاها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان منطقه 6 در جشنواره غذای  سالجاری میزبان استان‌های تهران و قم و البزر و مرکزی بود، افزود: جشنواره غذا توسط سازمان میراث فرهنگی در تهران برنامه ریزی که طی آن استان‌ها تقسیم بندی شدند و در نهایت این جشنواره ‌در اصفهان  برگزار شد.

این مقام مسوول ادامه داد: در جشنواره سالجاری مراکز عرضه پذیرایی غذاهای سنتی، سفره‌ها خانه‌های سنتی و هتل‌هایی که غذاهای سنتی را سرو می‌کردند، حضور داشتند، این حضور و همکاری فرصتی بود که در واقع مردم بتوانند غذاهای  خانگی خود را معرفی کنند.

کیانی نخستین هدف برگزاری از جشنواره غذا را برند سازی غذاهای سنتی ایران در صنعت گردشگری جهان ‌عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه غذاهای سنتی مان بسیار ارگانیک هستند و می تواند در سلامتی افراد نقش بسزایی داشته باشد، توانستیم در قالب  این جشنواره ‌غذاهای سنتی‌مان را به دنیا معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی مراکز پذیرایی در ارایه خوراک‌های سنتی و بومی و ارتقاء رفاه و توسعه اقتصادی جوامع محلی و تنوع بخشی جاذبه‌های گردشگری کشور با تاکید برتنوع غذایی موجود و با توجه به ذائقه گردشگران داخلی و خارجی از مسایلی هستند که می‌توان در قالب یک جشنواره غذا و یا گردشگری غذا مطرح کرد، خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه و بستر لازم جهت معرفی و استفاده از اطلاعات غذاهای محلی ایرانی در اصفهان با توجه به اینکه این شهر از پتانسیل بالایی در این خصوص برخوردار است، می‌تواند به خوبی مطرح شود.

رییس گروه بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان دارای غذاهای سنتی و دم نوش‌های گیاهی خوبی است که می‌تواند معرف مناسبی برای گردشگران داخلی، خارجی و حتی برای استفاده از جوامع محلی باشد، ادامه  داد: معرفی و شناسایی این غذا منجر می‌شود از غذاهای  مدرن امروزی  وبه ویژه فست فودها  کناره‌گیری کنیم و این فرهنگ سازی انجام شود که ‌بتوانیم غذاهای سنتی را در جامعه دوباره احیا کنیم تا مردم از آن استفاده کنند.

کیانی خاطرنشان کرد: کشف طمع های جدید و سنت های آشپزی در بسیاری از روستاها و شهرها همچنان ناشناخته است، این امر تنها با گردشگری غذا و یا جشنواره‌های غذا شناخته و دوباره احیاء می‌شوند.

وی ادامه داد: بخشی از درآمد صنعت گردشگری به صنعت غذا برمی‌گردد که گردشگران از آن استفاده می‌کنند و لازم است یک تعامل خوبی میان صنعت غذا و صنعت گردشگری برقرار شود.

رییس گروه بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه غذا یک زبان مشترک بین انسانی است، اضافه کرد: مسلما  برگزاری جشنواره غذا و گردشگری غذا در جذب گردشگر موثر واقع می شود و گردشگران می‌توانند یک خاطره خوب و به یاد ماندنی از غذاهای خوبی که در مقصد گردشگری استفاده می‌کنند، در خاطر خود داشته باشند.

کیانی تصریح کرد: حتی در گردشگری نوستالژی گردشگر می‌تواند دوباره‌ به جاهایی که قبلا  مقصد گردشگری‌اش  بوده، مراجعه کند و همان غذا را مجددا تجربه کند.

وی با بیان اینکه لازم است برروی مساله درآمد حاصله از گردشگری غذا  در دنیا و ایران اقدامات مفیدی صورت گیرد زیرا موضوع گردشگری غذا در اول راه است و تازه آغاز بکار کرده است، افزود: صنعت گردشگری صنعت قابل توجهی است، اگر بخواهیم برآورد کنیم چه میزان از درآمد گردشگری حاصل از هزینه خرج گردشگران وابسته به صنعت غذا کشور میزبان به دست می‌آید باید بر ‌روی این مساله بسیار کار شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه چالشی در اصفهان برای برگزاری جشنواره‌های غذا وجود ندارد، ادامه داد: در برگزاری جشنواره غذا دستگاه‌های زیربط همکاری لازم را می‌کنند و مردم  نیز استقبال کرده و تاسیسات گردشگری و مراکز پذیرایی با توجه به اینکه اولین جشنواره در اصفهان  بود، استقبال گسترده ای داشتند.

کیانی با بیان اینکه نخستین امر برای اینکه گردشگری غذا در جامعه جای خود را نشان دهد، موضوع فرهنگ سازی است، گفت: در این راستا لازم است بسته‌های سرمایه گذاری و مشوق‌هایی را اتخاذ ‌کنیم.

هم چنین، محمد متین اسکندری، یک گردشگر داخلی با بیان اینکه ایران ما سرشار از تنوع قومیت‌ها، زبان‌ها و آداب و سنن گوناگون است، گفت: مناطق مختلفی در کشور هستند که غذای سنتی و بومی خودشان را دارند که با توجه به روش پخت و عرضه غذاهای سنتی جهت مصرف می‌توان گفت که یکی از بهترین غذاهای ارگانیک برای سلامتی مربوط به غذاهای سنتی  مردم کشور خودمان است.

وی ادامه داد: قطعا مردم از این تنوع و زیبایی محصولات غذایی سنتی و ملی ایران به سادگی عبور نمی‌کنند ‌و هر جا که غذاهای بومی، غذاهای سنتی و ملی خودش را نشان دهد برای مردم  به عنوان یک انگیزه‌ای برای گردشگری، مسافرت و عاملی برای توجه به آن خطه و منطقه میشود.

این گردشگر داخلی تصریح کرد: بعضا مشاهده می‌کنیم مردم جنوب و مرکز کشور برای استفاده از غذاهای بومی عازم سزمین‌های شمال غرب مانند اردبیل و آذربایجان می‌شوند.

 اسکندری با بیان اینکه این موضوع برای مردم مناطق دیگر مانند مردم شمال غرب نیز صدق می‌کند، افزود: مردم این منطقه برای استفاده از غذاهای سنتی عازم مناطق شمالی کشور و جنوب شرق می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این مساله بسیار مهم و حائز اهمیت است که در بحث گردشگری غذا  پخت غذاهای سنتی رونق گیرد و برنامهریزی‌هایی جهت جذب  بیشتر گردشگر داخلی و خارجی فراهم شود.
کد مطلب : ۱۱۹۳۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.