۰

فدراسیون فوتبال ایران در سال 95

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۷
به گزارش عصر تعادل، فدارسیون فوتبال ایران در سال 1395 سرشار بود از تغییر، تحول و التهاب تا پس از 8 سال ثبات مدیریتی آقای "خنده” شرایط جدیدی را تجربخ کند. کفاشیان رفت و تاج سکاندار هدایت فدراسیون فوتبال شد، قرارداد منعقد شده با شرکت جیووا فسخ شده و آدیداسی ها جایگزین شدند، کی روش بار دیگر استعفا کرد اما اینبار مکتوب و در نهایت تغییرات اساسی طی مجمع انتخاباتی و مجمع سالانه فدراسیون فوتبال در تاریخ 18 اردیبهشت و 25 اسفندماه سال 1395 در هیئت رییسه فدراسیون فوتبال رخ داد.

علی کفاشیان 18 اردیبهشت ماه سال جاری مجوز حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را کسب نکرد و پس از هشت سال ریاست در این فدراسیون به دلایل نامعلوم جای خود را به مهدی تاج داد تا رئیس وقت سازمان لیگ در رقابت با مصطفی آجرلو و عزیزالله محمدی به عنوان ریییس مهم ترین فدراسیون ورزشی کشور انتخاب شود.

نتایج مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال

پس از شمارش آرای اخذ شده در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال علی کفاشیان با 64 رای به عنوان نایب رییس اول، الهه عرب‌عامری با 46 رای به عنوان نایب رییس سوم انتخاب شدند و محمود اسلامیان برای نایب رییسی دوم فدراسیون رای نیاورد.

مهدی تاج باید فرد دیگری را برای پست نایب رییسی دوم به مجمع معرفی می کرد تا در جلسه بعدی مجمع عمومی فدراسیون، اعضا رای خود را اعلام کنند هرچند این اتفاق در مجمع انتخاباتی فدراسیون رخ نداد و در نهایت علی کاظمی به عنوان سرپرست سازمان لیگ انتخاب شد. این انتخاب تاج هم دوامی نداشت و حیدر بهاروند به عنوان سرپرست بعدی سازمان لیگ مدنظر قرار گرفت تا در نهایت در مجمع سالانه فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ انتخاب شود.

انتخاب دو نامزد بی‌رقیب هیات رییسه فدراسیون فوتبال از دیگر اتفاقات مجمع انتخاباتی بود تا عبدالکاظم طالقانی، رییس هیات فوتبال خوزستان و محمود شیعی مدیرعامل باشگاه پیکان به عنوان دیگر اعضا انتخاب شوند. همچنین فریدون اصفهانیان با 38 رای به عنوان عضو کارشناس هیات رییسه و حیدر بهاروند با 44 رای و هدایت‌الله ممبینی با 33 رای که انتخاب آن ها به دور دوم کشیده شده بود به عنوان دیگر اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال انتخاب شدند.

تاج و جابجایی های نرم در فدراسیون فوتبال

تاج پس از تصدی ریاست فدراسیون فوتبال در اولین اقدام خود نزدیک ترین افراد به خودش را به فدراسیون فوتبال آورد، امیر عابدینی، غلامحسین زمان آبادی، حمیدرضا آصفی و اژدر شهابی را به ترتیب افرادی بودند که به عنوان سرپرست امور اقتصادی، مشاور فرهنگی، مشاور بین الملل و رئیس دپارتمان روابط عمومی، به بدنه فدراسیون فوتبال اضافه شدند. علاوه بر این با حکم تاج محمود اسلامیان نایب رئیس سابق این فدراسیون به عنوان عضو علی البدل به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بازگشت تا جمع دوستان در سئول جمع باشد، این درحالی بود که که محمدرضا ساکت دوست و همکار صمیمی تاج هم به عنوان بازوی رییس جدید فدراسیون فوتبال کار خود را چه در تیم ملی و چه در بدنه فدراسیون آغاز کرد.

مناقشه ادامه دار فوتبالی ایران و عربستان

مناقشه فوتبالی بین ایران و عربستان در سال 95 هم تداوم یافت و به دنبال نشستی که بین مسئولان فدراسیون فوتبال دو کشور انجام شد، مشخص شد نمایندگان ایران و عربستان در لیگ قهرمانان سال 2017 هم باید در زمینی بی طرف به مصاف هم بروند. این مسئله به عنوان یکی از بدترین پدیده ها در فوتبال دنیا باعث شد تا روند کیفی عملکرد تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا تحت الشعاع قرار گیرد و به هیچ وجه نتوان از ظرفیت ورزشگاه ها و تماشاچیان ایرانی در بازی های داخل خانه مقابل تیم های عربستانی بهره برد.

فاجعه محرومیت تراکتورسازی و استقلال از نقل و انتقالات

فاجعه محرومیت تراکتورسازی و استقلال از نقل و انتقالات به دلیل بدهی های معوق و عدم اطلاع رسانی به موقع کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال از جمله اتفاقاتی است که به هیچ وجه نمی توان ساده از کنار ان گذشت. نقش تاثیرگذار کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال تحت نظارت دبیرکلی این فدراسیون در محرومیت تیم های استقلال و تراکتورسازی از نقل و انتقالات، جزو نکات سیاه و منفی فدراسیون مهدی تاج است. در نهایت پس از این اتفاق تلخ حمیرا اسدی در اواخر سال 95 به عنوان سرپرست کمیته روابط بین الملل جایگزین امید جمالی شد و جمالی هم ریاست دپارتمان بین الملل را به عهده گرفت. همچنین محمدرضا کسرایی که بسیاری از اهالی فوتبال وی را به عنوان یکی از مسببان اصلی محرومیت تیم های ایرانی می دانستند با بدنه این دپارتمان خداحافظی کرد تا پس از سال ها شائبه در مورد عملکرد ضعیف او در نهایت به بدترین شکل ممکن از فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شود.

کمیته انضباطی و کمیته و دپارتمان داوری

علی رغم عملکرد فوق العاده داوران ایرانی در رقابت های مانند لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی اما عملکرد کمیته و دپارتمان داوری در مسابقات داخلی چندان رضایت بخش نبود و سال 95 نیز همچون سالیان گذشته با انتقاد شدید مربیان و بازیکنان تیم های لیگ برتری در مقاطع مختلف همراه بود.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در سال 1395را یکی از جنجالی ترین ارکان فدراسیون فوتبال بود، چرا که احکام سلیقه ای در طول فصل بارها و بارها صدای اعتراض اهالی فوتبال را بلند کرد تا کماکان این کمیته شرایط سختی را تجربه کند.

فدراسیون فوتبال همچنان عاجز در تامین امکانات تیم ملی

یکی از اصلی ترین چالش های کارلوس کی روس با فدراسیون فوتبال ایران کمبود امکانات سخت افزاری همچون زمین چمن مناسب به منظور برپایی اردوهای مختلف در تهران و یا دیگر شهرهای ایران است. فدراسیون فوتبال در سال 95 هم نتوانست زمین کمپ تیم های ملی را مجهز کند تا شاگردان کی روش همچنان برای انجام دادن تمرینات خود بین پژوهشگاه نفت و ورزشگاه آزادی رفت و آمد کنند.

بودجه فدراسیون فوتبال در سال 96

طبق اعلام خزانه دار فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی سالانه بودجه 56 میلیارد و 500 میلیون تومان برای سال 96 در نظر گرفته شده بود که این موضوع با اعتراض برخی حضار روبرو شد تا در نهایت بعد از اینکه اعلام شد باید طراز مالی مثبت شود، 3 میلیارد به این مبلغ اضافه شده و 59 میلیارد و 500 میلیون تومان به عنوان بودجه فدراسیون فوتبال در سال 96 مصوب شود.

دوگانه جیووا – آدیداس

پس از حرف و حدیث های مختلف در مورد کیفیت پایین البسه جییوا رییس فدراسیون فوتبال با اشاره به 23مشکل پیراهن تولیدی جیووا شرکت ایتالیایی تامین کننده پیراهن تیم های ملی فوتبال اعلام کرد که فدراسیون اکنون به دنبال مراحل قانونی فسخ قرارداد با این شرکت است.

در نهایت مهدی تاج دربرنامه تلویزیونی 90 درخصوص قرارداد فدراسیون با شرکت جیووا تصریح کرد که بر اساس قرارداد سه ساله با این شرکت، پیراهن تیم ملی بزرگسالان به صورت رایگان و برای سایر تیم ها تنها با 10 درصد قیمت خواهد بود اما کارلوس کی روش 23 ایراد از لباس های تیم ملی گرفته و این درحالی است که پیراهن های موجود باید برای شرایط مختلف آب و هوایی سازگار باشد که ایرادات براساس قرارداد منعقد شده به اطلاع این شرکت رسیده جلساتی با نماینده ایرانی این شرکت ایتالیایی برگزار شده است. در نهایت هم با تشریح ایرادات به شرکت مذکور اعلام کرده ایم که اگر البسه مورد نظر و تایید تیم ملی تامین نشود قرارداد فسخ خواهد شد.

نکته قابل اشاره اینکه قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با شرکت ایتالیایی جیووا یکطرفه فسخ شده و دو طرف حقوق و مطالبات خود را از طریق قانون دنبال می کنند.

در همین حین که مراحل فسخ با شرکت جیووا دنبال می شد فدراسیون فوتبال مذاکرات خود را با کمپانی آدیداس آغاز کرد تا پیش نویس قرارداد به این شرکت ارسال و سرنوشت قراداد با شرکت جدید در سال 96 مشخص شود هرچند امیر عابدینی رییس سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال در  گفت وگوییاعلام کرد که از نظر ما کار قطعی است و مصوبه هیات رییسه و مصوبه کمیته اقتصادی نیز اخذ شده است.

از زمان فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت جیووا در حالی که قراردادی ما بین این فدراسیون و شرکت آدیداس برای تامین البسه تیم ملی امضا نشده بود اما پوشاک مورد نیاز تیم ملی در تعداد مشخص خریداری شد تا در سال 1396 تکلیف نهایی مشخص شود.

25 اسفند، مجمع سالانه فدراسیون فوتبال

25 اسفند 95 مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال برگزار شد، در این مجمع لیلا صوفی زاده به عنوان نایب رئیس امور بانوان و حیدر بهاروند به عنوان نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ فدراسیون انتخاب شدند. ضمن این که بودجه 59 میلیارد و 500 میلیونی فدراسیون فوتبال هم از سوی اعضای مجمع به تصویب رسید، علاوه براین اتهامات مالی زیادی در مجمع سالاانه از سوی بازرس مستقل مطرح شد که مهدی تاج و علی کفاشیان تا حدی از زیربار مسئولیت این اتهام ها شانه خالی کردند.

معضلی به نام صدا و سیما و عدم پرداخت حق پخش فوتبال

از اساسی ترین مشکلات حل نشده فدراسیون فوتبال ایران، وصول مطالبات مربوط به حق پخش مسابقات فوتبال توسط سازمان صدا و سیما بود. طی یک هفته به دوربین ها(به جز دوربین  های پخش زنده) اجازه ورود به ورزشگاه ها داده نشد اما باز هم کار به جایی نرسید و این تصمیم که بارها و بارها طی چند ساله اخیر انجام و بی ثمر مانده بود ملغی شد. سازمان صدا و سیما کماکان خود را ملزم به پرداخت حق پخش تلویزیونی رقابت های فوتبال نمی داند و فدراسیون فوتبال هم قدرتی برای مقابله ندارد تا روز به روز باشگاه های لیگ برتری به ورطه ورشکستگی نزدیک شوند.
کد مطلب : ۱۱۹۵۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.