۰

پایگاه دریایی ایران در سوریه؛ شایعه تا واقعیت

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
به گزارش عصر تعادل، محافل صهیونیستی بشدت از عواقب اقدام جمهوری اسلامی ایران جهت احداث پایگاهی دریایی در سوریه و بطور مشخص در شهر «لاذقیه» نگران هستند، چون تل‌آویو از دهه‌ها قبل حضور مستقیم ایران در سوریه را بزرگترین خطر تهدیدکننده موجودیت خود می‌داند.

بیم تل‌آویو

در این چارچوب، مسئولان رژیم صهیونیستی از پیامدهای موافقت «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه با تاسیس این پایگاه در سواحل سوریه ابراز نگرانی کردند. اما آنچه بر این نگرانی‌ها می‌افزاید، موضع روسیه است که نه تنها با این حضور مخالفت نکرده، بلکه بصورت غیرمستقیم مشوق آن است.

این اطلاعات و داده‌ها با اخبار منتشر شده که اظهار می‌کند، روسیه با غرب و ترکیه به توافق رسیده تا طرح خارج کردن تدریجی حزب الله و بخشی از نیروی سپاه ایران از سوریه را در ازای تسریع در روند سیاسی پیاده کند، در تعارض قرار دارد.

همچنین نکته قابل ملاحظه آن است که این اخبار قبل و بعد از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه انتشار یافتند که دلالت بر این امر دارد، اتاق‌های عملیات و جنگ روانی محور ضد سوری‌-‌روسی‌-‌ایرانی تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا معادلات حاکم بر میدان و موازنه‌های قدرت را به سود خود تغییر داده مانع پیشروی ارتش سوریه و متحدین در جبهه‌های مختلف شوند.

موضوعی خصوصی و دوجانبه

درباره خبرهای تایید نشده‌ای که از قصد تهران مبنی بر احداث پایگاه دریایی در لاذقیه سخن می‌گویند، منابع آگاه در دمشق تاکید می‌کنند که این موضوعی کاملا مختص و مربوط به دو طرف سوری و ایرانی است که توافقنامه‌های بین المللی نیز به آن به انحای مختلف اذعان می‌کنند.

افزون بر اینکه به اعتفاد این منابع تاکنون توافقنامه‌های مشابه بسیاری در این خصوص بین کشورهای مختلف منعقد و اجرا شده، از جمله کشور آمریکا که دارای پایگاه‌های نظامی دریایی و هوایی بی‌شمار در کشورهای مختلف دنیاست.

با این حال این منابع خاطر نشان می‌کنند که تاکنون هیچ سخنی از تاسیس چنین پایگاهی بین تهران و دمشق رد و بدل نشده، اما حتی اگر زمانی هم سخنانی بین دو طرف در این خصوص رد و بدل شده باشد، باز هم باکی نیست، چون این موضوعی است که به سوریه بعنوان طرف تصمیم گیرنده مربوط است.

همچنین این منابع خاطر نشان می‌کنند، منبع انتشار این اخبار غیرموثق و تایید نشده‌ کاملا مشخص است و همه می‌دانند، به رژیم صهیونیستی منتهی می‌شود، چون مقامات صهیونیستی بارها اعلام کردند که تل‌آویو به رهبران سوریه اجازه نمی‌دهد، خطر ایران و حزب الله به مرزهای سرزمین‌های اشغالی بکشانند.

چشم‌داشت‌های رژیم صهیونیستی

افزون بر آن نباید اطماع و چشم‌داشت‌های صهیونیست‌ها در آب‌های سرزمینی لبنان با ذخایر غنی نفت و گازش را نادیده گرفت و این حضور نقشی اساسی در ترسیم نقشه آینده سیطره تل‌آویو بر این منابع ایفا می‌کند.  

در نتیجه تل‌آویو با انتشار چنین اخبار دروغینی، آشکار است، چه هدفی را دنبال می‌کند، چون به خوبی می‌داند، احداث چنین پایگاهی تمام نقشه‌های اسرائیل را با شکست مواجه می‌کند.

این منابع اظهارات خود را با این گفته به پایان رساندند که موضوع احداث پایگاه دریایی ایرانی در سواحل سوریه، موضوعی کاملا مرتبط به دمشق و تمامیت ارضی سوریه است.

لذا در صورت اقتضا مانعی در تاسیس آن وجود ندارد، اما هم اکنون دلیلی برای احداث چنین پایگاهی مشاهده نمی‌شود، چون مسکو دیگر متحد دمشق نیازهای سوریه را در طرطوس تامین می‌کند.   
کد مطلب : ۱۱۹۵۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.