۰

تکیه بر تخت‌گاه سلیمان نبی تا سفر به کویرِ «دور و نزدیک»

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
تکیه بر تخت‌گاه سلیمان نبی تا سفر به کویرِ «دور و نزدیک»
به گزارش عصر تعادل، گروه استان ها - فاطمه کازرونی: پایتخت فرهنگی جهان اسلام، از آن رو شهره جهان شده است که از تمامی اصول گردشگری دنیا سهمی دارد، از آثار تاریخی در این کهن دیار آشنا گرفته تا سهمی از یک سوم صنایع دستی جهان و در این میان گردشگری طبیعت در کنار دیگر جاذبه‌های بی بدیل استان گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند.
دیار نصف‌جهان، از طبیعت کوهستانی تا کویری را در دل مهربان خویش جای داده است به نوعی که از شمال تا غرب و از شمال تا جنوب استان همه نوع آب و هوایی در فصول مختلف سال قابل لمس است و گاه در دو شهرستان مجاور در فصلی مانند تابستان شاهد دو نوع هوای بسیار گرم و هوای معتدل در دو شهر مجاور مانند کاشان و نطنز هستیم.
از سویی هم‌زمان در فصل‌های سرد سال در برف‌گیرترین نقطه اصفهان مانند فریدون‌شهر می‌توان مهمان پیست اسکی شد و در نقاط گرم کویری مانند ورزنه و کویر مصر گرمای دل‌چسبی را در دل زمستان تجربه کرد که در این گزارش با بخشی از این تفرجگاه‌های متنوع در استان پهناور اصفهان آشنا می‌شویم:
کویر خارا (ورزنه) و نقطه آغاز تمدن کهن اصفهان
ورزنه به عنوان یکی از اهداف مهم گردشگری به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی مورد توجه  گردشگران قرار می‌گیرد، جایی که از هشت هزار سال پیش زیستگاه انسان به شمار می‌رود و به عنوان آغازگه تمدن اصفهان شناخته می‌شود.
این شهر، گنجینه‌ای پنهان از جاذبه‌های طبیعی، زیست محیطی، گردشگری و تاریخی همراه با آداب و رسوم، فرهنگ و سنن منحصر به فرد است اما در این میان سفر به کویر ورزنه به عنوان یکی از بی‌بدیل ترین کویرهای ایران با جاذبه‌های خاص بیابانی خود به ویژه در فصل‌های زمستان و بهار، تجربه‌ای دلنشین و فراموش ناشدنی است.

کویر خارا در نزدیکی تالاب گاوخونی قرار دارد که گرچه این تالاب به دلیل بی‌توجهی‌ها رو به فراموشی است اما همچنان گردشگران را به سمت خود دعوت می‌کند.
کویر خارا در نزدیکی تالاب گاوخونی قرار دارد که گرچه این تالاب به دلیل بی‌توجهی‌ها رو به فراموشی است اما همچنان گردشگران را به سمت خود دعوت می‌کندبا توجه به درنظر گرفتن واحدهای اقامتی در ورزنه، در سفر به این کویر برای  دسترسی به امکانات رفاهی دچار مشکل نخواهید شد.
مسیر دسترسی: این ریگزار در حاشیه شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه قرار دارد. از این رو از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد می‌توان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی به ریگزار شرقی می‌توان از میان ماسه ها عبور کرد و یا از شهر ورزنه حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود را ادامه داد تا به حاشیه شرقی ریگزار رسید.
این دو مسیر فقط به وسیله خودروهای دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند و بهتر است در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید، حتما از راهنمایان محلی استفاده کنید.
منطقه نمونه گردشگری کشه (طرق‌رود): در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و ۹۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده کرکس و در جوار منطقه شکار ممنوع کرکس قرار گرفته و چشم انداز بی‌بدیل روستای کشه و مناظر طبیعی جذاب منطقه این نقطه را به یکی از زیباترین مکان‌های شهرستان نطنز تبدیل کرده است.
شاید به نظر برسد تبدیل این روستا به منطقه نمونه گردشگری و ساخت ‌دهکده تفریحی تا حدودی از بکری این روستا کاسته باشد اما اگر بدون توجه از این دهکده تفریحی به دل روستا گام بنهید، زندگی دست نخورده اهالی روستا توجه شما را برخواهد انگیخت؛ جایی که در کوچه‌های پرپیچ و خم کوهستان که از هر گوشه آن یک نفر با لباس محلی در گذار است.

از جمله جاذبه‌های عمده محدود طرح مذکور هم‌جواری این محدوده با کوه کرکس با ارتفاعی در حدود سه هزار و ۹۰۰ متر است که در تمام فصول گردشگران و کوهنوردان را به سوی خود جذب می‌کند.
مسیر دسترسی: جاده  نطنز-اصفهان، طرق رود (۲۵ کیلومتری نطنز)، روستای کشه(۵ کیلومتری طرق رود)
منطقه شکار ممنوع کرکس: این منطقه با وسعتی در حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شهریور ماه ۱۳۷۱ تاکنون جزو منطقه شکار ممنوع اعلام شده است که این منطقه با برخورداری از پوشش گیاهی خاص و حیات جانوری منحصر بفرد خود یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده طبیعی محسوب می‌شود.

وجود چشمه‌سارهای فراوان در دره‌های منتهی به کوه کرکس در نزدیکی به شهر طرق رود با جاذبه های گردشگری فراوان از جمله دریاچه‌های فصلی و بناهای تاریخی مانند قلعه، دریاچه بند طرق و مساجد تاریخی این منطقه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری تبدیل کرده است.
سیازگه؛ کویر بکر ناشناخته در قلب اصفهان: این کویر در فصل بهار کویرنوردان را به دل تپه‌ماسه‌های سیاهرنگ خود دعوت می‌کند اما با وجود خصوصیات بکر زیستی و فرهنگی، منطقه سیازگه نسبت به دیگر مناطق کویری اصفهان کمتر مورد بازدید و توجه گردشگران قرار گرفته است، در حالیکه این منطقه به واسطه نزدیکی به پایتخت کشور و همچنین جاده دسترسی آسان می‌تواند با یک برنامه‌ریزی ساده گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

این منطقه را مردم محلی سیازگه می‌نامند چراکه خاک و فضای سیاه رنگ منطقه با دیگر رمل‌ها و مناطق اطراف فرق دارد.
مسیر دسترسی: سیازگه پهنه‌ای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است، جاده‌ای کویری را که به سمت شمال دنبال کنید در حصار تپه ماهورها به مساحتی هموار و بکر بر می‌خورید که در تلاقی با ناهمواری ریگزار، بسیار جذاب است؛ بنابراین شما اکنون در دل کویر سیازگه هستید.
چشمه ناز ونک: یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه ناز ونک است که در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده‌های خاکی و در ۳۶ کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد.

آب چشمه ناز ونک شهر ونک پس از پیوستن به رودخانه‌ای کوچک، کمی بعد به رودخانه پر آب موسوم به آب ونک می ریزد، این رودخانه به سمت دشت ارمند پیش می‌رود تا در آنجا به کارون ملحق شود.
مسیر دسترسی: پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گله وار و گردنه نخودان به ونک می‌رسیم. برای رسیدن به چشمه ناز بایستی از رودخانه عبور کرد که از ونک تا چشمه حدود سه ساعت و تا قله کوهی به نام دالان در جوارآن نیز ۵ تا ۶ ساعت راه است.
چشمه و آبشار لادر در خمینی شهر: تفرجگاه چشمه لادر هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر ایران را به سمت خود جذب می‌کند.
آب این چشمه از دل کوه‌های شمال غربی شهر جاری و در بستر خود به سمت پایین محیط آرام و دلپذیری را برای دوستداران طبیعت فراهم می‌کند که در فصول پرباران و خنک سال، مکانی مناسب جهت گذراندن ساعاتی آرام در دل کوه است.

مسیر دسترسی: جاده کمربندی خمینی شهر، نجف آباد، بعد از دانشگاه آزاد خمینی شهر
پارک ملی کلاه قاضی: پارک ملی کلاه قاضی  درجنوب اصفهان و تقریبا در ۳۶ کیلومتری این شهر قرار دارد و جاده اصفهان به شیراز از سمت شمال و غرب این پارک می گذرد، ارتفاعات و دشت های اطراف یکی از بهترین زیستگاه های وحوش است.
کل، بز کوهی نر، آهو یا غزال ایرانی، پلنگ، خرگوش وحشی، گرگ، کفتار، شغال، تشی، روباه، کاراکال، گربه شنی از گونه‌های این منطقه است.

از زمان شاه عباس صفوی و بعد از آن به خصوص در دوره قاجاریه این کوه ها از شکارگاه های مخصوص این شاهان محسوب می شده است
مسیر دسترسی: بهارستان، جاده اصفهان به شیراز، قبل از شهرضا
کویر مصر: مصر روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است.
 روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نام های امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌ است.

این روستا که یکی از کویرهای بسیار دیدنی کشور است و گرچه فاصله آن تا اصفهان همانند زمان سفر تا تهران است اما دریای شنی کویر مصر به اندازه‌ای دیدنی است که بتوان بر سفر را بر جان خرید.
بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک در این روستا فیلم‌برداری شده‌است.
آبشار آب ملخ: این آبشار که به «تخت سلیمان» نیز معروف است که از زیباترین و در عین حال خطرناکترین آبشارهای ایران است که در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار گرفته است و از ذوب شدن برفهای کوه دنا، چشمه‌های این منطقه رو پرآب کرده و آبشارهای زیبایی ایجاد می‌کند.
اما زیبایی خاص این پدیده به خاطر وجود چشمه یا سرابی با آب‌دهی فراوان است که از دیواره‌های شمالی بالای سقف تونل خارج شده و به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر دو دهانه تونل رو  می‌پوشاند.

معروف است که آبشارملخ دارای ترکیبات ویژه‌ای است که نقش یک سمپاشی طبیعی رو برای مزارع و زمین‌های کشاورزی دارد و تمام ملخ‌های مهاجم رو درجا نابود کند و دلیل نام تخت سلیمان هم این است که مردم روستا معتقدند که سنگ بزرگی که مثل پل برروی آبشار قرار گرفته، استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است.
مسیر دسترسی: در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم، در مسیر منتهی به یاسوج و در چند کیلومتری روستای آب ملخ می توان به این آبشار دسترسی پیدا کرد.
کد مطلب : ۱۱۹۵۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.