5برداشت از وضعیت جامعه

4 فروردين 1396 ساعت 12:06

تا بانك هـاى ما از اين حالت بهره خوارى و بنگاه دارى بيرون نيايند و جلوى موسسات مالى ، اعتبارى كه نقدينگى هـاى خرد و كلان مردم را جذب مى كنند و در نهان خود فريب كارى دارند گرفته نشود . دو بند بالا به و يژه بند ٢ انجامش سخت و شايد نا ممكن باشد . به ويژ آنكه پيوستن به سيستم گردش مالى جهانى نياز به شفافيت دارد كه با اين شرايط ما فاقد آن هستيم ! البته بانك مركزى اقدامات خوبى را آغاز كرده است اما بايد شتاب گيرد .


به گزارش عصر تعادل، صدوقی راد در یادداشتی نوشت: سلام بر همگان و با آرزوى سالى نيكو و پر بار براى همه هم ميهنان.
در اين هفته آخر سال جمع بندى از مشكلات و راه كارهاى كاهش آنها كه نتيجه بررسى ديدگاهاى كارشناسان مختلف اقتصادى ، بازار سرمايه و كار، اجتماعى و همچنين نگرشها و برداشت خودم است تقديم مى گردد .
١- اشتغال و كار آفرينى: ايجاد آن در هـر سطحى موجب كاهش مشكلات مختلفى مانند : بيكارى ، دل سردى ، روان پريشى ، تشكيل خانواده و پيشرفت عمومى خواهد شد.
٢- سرمايه گذارى : براى رسيدن به بند يك نياز به جذب سرمايه داريم  كه هم بهتر است از خارج باشد و هم اين كه شرايط مالى كشور  آنچنان نيست كه در زمان مناسب بتواند اعتبارات لازم را  تامين كند . براى پيشرفت ، سرعت در پروژه هـا و كارها و همچنين كمك به امنيت عمومى كشور به سرمايه گذارى خارجى نياز داريم . هرگاه سرمايه گذارى توسط كشورها و يا شركت هـاى بزرگ خارجى در ايران صورت پذيرد به مفهوم پذيرش شرايط ثبات است و خود آنها در صورت لزوم در مجامع مختلف از منافع مشترك با ما دفاع خواهند كرد .
٣- سر و سامان دادن به سيستم بانكى و بازارهاى مالى كشور : تا بانك هـاى ما از اين حالت بهره خوارى و بنگاه دارى بيرون نيايند و جلوى موسسات مالى ، اعتبارى كه نقدينگى هـاى خرد و كلان مردم را جذب مى كنند و در نهان خود فريب كارى دارند گرفته نشود . دو بند بالا به و يژه بند ٢ انجامش سخت و شايد نا ممكن باشد . به ويژ آنكه پيوستن به سيستم گردش مالى جهانى نياز به شفافيت دارد كه با اين شرايط ما فاقد آن هستيم ! البته بانك مركزى اقدامات خوبى را آغاز كرده است اما بايد شتاب گيرد .
٤- سيستم ماليات و بيمه : متاسفانه اين دو بجاى كمك به اشتغال همچون دو لبه قيچى در حال بريدن و كاهش آن و گسترش بيكارى هستند ! سيستم مالياتى بر پايه بدبينى محض و اين كه همه درغگو هستند مگر خلافش ثابت شود استوار است ، ضمن آنكه فساد در آنهم كم نيست ! قوانين زياد ، غير شفاف ، حاكميت سليقه و نپذيرفتن مستندات شركت هـا و توليد كننده هـا و نبود يك مرجع مستقل براى رسيدگى سريع و بيطرفانه به دعاوى مالياتى و نياز به تسويه حساب مالياتى در همه امور مانند كارت بازرگانى ، شل كن و سفت كن هـاى آنها كه بستگى به شرايط مالى دولت دارد ، همه دست به دست هم داده است كه انجام كارهاى شفاف اعم از توليدى و خدماتى انجامش سخت و سختر شود! بيمه تامين اجتماعى هم  دست كمى از آن ندارد  ، كه دوستان همه كيسه جريمه هـاى بى مبناى آن به تنشان خورده است ! اگر بسيارى از گارگاه هـا و شركت هـاى  كوچك و متوسط را كه بسته شده اند بررسى كنيم  همچنين مشكل بنگاه هـاى  بزرگ يكى و شايد مهمترين علت آن فشارهاى نا حق بيمه و ماليات بوده است !  پيگيرى هـاى خوبى توسط جناب رياحى و دوستان ديگر در اتاق بازرگانى براى بهتر و به روز شدن اين امور انجام شده است كه خوب است تا حصول نتيجه مناسب ادامه يابد .مى بايست هـر چه سريعتر يك سيستم يك پارچه نرم افزارى مالياتى كه از گمرك و توليد گرفته تا مصرف كننده با تعاريف مشخص ايجاد و بكار گرفته شود (البته گفته مى شود در حال اجرايى شدن است !) به نحوى كه حضور فيزيكى ماموران مالياتى  در شركت هـا و يا مردم در اداره ماليات جز در موارد ويژه حذف گردد از طرفى بسته هـاى مشوقى  مالياتى و بيمه براى كار آفرينان  در نظر گرفته شود تا به ايجاد اشتغال كه از مهمترين مشكلات كشور است كمك شود.
5- پديده قاچاق: پاسخ ندادن به تقاضاى منطقى بازار ، وجود قوانين اضافه و پيچيده و هـمين بند ٣ از عوامل اصلى گسترش قاچاق هستند . قاچاق نه تنها اشتغال را به شدت كاهش مى دهد بلكه به درآمدهاى قانونى دولت هم آسيب جدى مى زند و در مواردى مانند دارو  نظام سلامت را به چالش مى كشد و امنيت روانى را هم مختل مى كند.
با سپاس
به قلم صدوقى راد


کد مطلب: 119622

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/119622/5برداشت-وضعیت-جامعه

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir