۰

​سهم 88 درصدی نفت در رشد اقتصادی!

تاریخ انتشار
جمعه ۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۴
به گزارش عصر تعادل، نماینده سابق مجلس با اشاره به سهم ۸۸ درصدی نفت در رشد اقتصادی گفت:نرخ رشد در سالهای۹۱تا۹۵پُرنوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغالزا باشد باید شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.
 
احمد توکلی، درباره چگونگی تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: نام گذاری شعار امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ازجانب رهبری، بیانگر این است که وضع کشور در زمینه اشتغال مناسب نیست و متاسفانه با سیاست‌های نادرست، برای کارگران چینی و ترکیه شغل ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه دولت امسال باید از اقتصادی که بر سیاست خارجی گره می‌خورد فاصله بگیرد و به مسائل داخلی توجه کند گفت: مسائل اساسی در کشور وجود دارد که اگر حل نشود مسئله اقتصاد و تولید حل نخواهد شد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ رشد کشور پرنوسان است گفت: نرخ رشد امسال که ۶.۶ تخمین زده شده است، تنها ۱۲ درصد از این رشد مربوط به بخش غیر نفتی است و ۸۸ درصد آن از نفت است، که فروش نفت خام اشتغال زیادی ایجاد نمی کند.

وی تاکید کرد: نرخ رشد در سال ۹۱ تا ۹۵ پر نوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغال زا باشد نرخ بیکاری باید پائین بیاید، اما شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم.

توکلی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم تا حدود زیادی تحت تاثیر کاهش نرخ تورم جهانی است گفت: براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال ۹۶ نرخ تورم چین ۲.۸، آمریکا ۲.۵، اروپا ۱.۷ و ژاپن نیم درصد است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: باید دولت ضمن تلاش برای حفظ عوامل غیر وارداتی به سراغ عوامل اساسی برود، در غیر این صورت مشکل معیشت و اقتصاد مردم حل نمی شود.

توکلی با اشاره به اینکه قانون کار و کسب و کار در کشور مناسب نیست، گفت: در تولید، کشمکش سیاسی باعث می شود ریسک سرمایه گذاری بالا رود. در مجلس باید تغییر نگاه از حوزه استانی و قومی به ملی تغییر کند.

توکلی فساد را یکی از عوامل افزایش هزینه تولید دانست و گفت: فساد باعث می شود هزینه سرمایه گذاری افزایش و قدرت رقابت پائین بیاید.

وی ادامه داد: نرخ تسهیلات در کشور ما ۲۰ درصد و در چین ۵ درصد است و فساد، قدرت رقابت پذیری را کاهش می دهد، نابرابری درآمدها را تشدید، نرخ رشد را کاهش و بیکاری را افزایش می دهد.

توکلی با بیان اینکه باید به داخل توجه کنیم و اقتصاد را درون‌زا کنیم گفت: گمرک اقدامات خوبی در خصوص قاچاق کالا انجام داده است و با پنجره واحد همه کانتینرهایی که از بنادر کد گذاری می شود، با هزینه کم نیز کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: پنجره واحد گمرک برخی از قاچاق های که تاکنون مشخص نبود را محسوس کرد.
کد مطلب : ۱۱۹۶۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.