۰

209 نامزد زن آماده رقابت انتخاباتی با 1078 مرد

تاریخ انتشار
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
به گزارش عصر تعادل، آخرین روز سال ۱۳۹۵ در حالی آغاز شد که نخستین روز ثبت‌نام نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا محسوب می‌شد و علاقه‌مندان در سراسر کشور با در دست داشتن مدارک مورد نیاز در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها اقدام به نام‌نویسی کردند.
 
در تهران هم با توجه با بارش شدید باران افرادی که تمایل به نامزدی داشتند به فرمانداری تهران مراجعه کردند و با تشکیل دادن صف منتظر نام‌نویسی شدند.
 
 
عیسی فرهادی، فرماندار تهران که در دقایق اولیه ثبت‌نام در محل حاضر شده بود در نخستین واکنش خود به آغاز ثبت‌نام نامزدان انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا گفت: این حضور گسترده نامزدها نوید دهنده برگزاری انتخاباتی پرشور در اردیبهشت ماه سال‌جاری است که در هیچ یک از چهار دوره گذشته در روز اول با این حجم جمعیتی در دقایق اولیه روبه‌رو نشده بودیم. در این چند روز شاهد آن بودیم که چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب در محل نام‌نویسی حضور پیدا کردند و با نام‌نویسی حضور خود را در عرصه انتخابات شورای شهر اعلام کردند و در کنار آنها حضور چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده اطلاح‌طلب به دعوت چهره‌های اصلاح‌طلب پا به عرصه انتخابات گذاشتند تا حداقل امید آن را داشته باشند که در فهرست احتمالی اصلاح‌طلبان قرار بگیرند.
 
در اردوگاه جبهه اصولگرایان اما هنوز خبری از چهره‌های شاخص نیست و تنها چند نفر از نزدیکان دولت دهم در حد مشاور و داماد و چند ورزشکار نام‌آشنا با حضور در فرمانداری تهران برای ورود به انتخابات شورای شهر اعلام آمادگی کردند. همواره گمان آن می‌رود که چهر‌ه‌های اصلی اصولگرایان در روزهای آخر نام‌نویسی با حضور در فرمانداری تهران برای رقابت در انتخابات شورای شهر اعلام حضور کنند. آنچه مشخص است اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تاکنون اقدام به بستن فهرست خود نکرده‌اند و آن‌گونه که نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در جمع خبرنگاران اعلام کردند هنوز هیچ تماسی با آنها برای جای دادن نامشان در فهرست گرفته نشده است و آنها به‌صورت خودجوش به فرمانداری تهران می‌آیند.
 
باید به این نکته نیز توجه کرد که باتجربه انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی فهرست خروجی اصلاح‌طلبان بانام فهرست امید خواهد بود که چهره‌های نزدیک به دولت نیز در کنار اصلاح‌طلبان گنجانده خواهد شد. موضوع دیگری که در این چند روز از چهر‌ه‌های شاخص سؤال می‌شود گمانه زنی در خصوص شهردار آینده تهران است. از یک‌سو عده‌ای جوابی برای پاسخ به این سؤال ندارند ولی در سوی دیگر این‌طور به گوش می‌رسد که همراه با فهرست نامزدان انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا نام شهردار آینده تهران که موردحمایت فهرست مورد نظر است هم اعلام خواهد شد تا شهروندان تهرانی با علم به اینکه چه کسی شهردار خواهد شد پای صندوق‌های رأی بروند.
 
 
آخرین آمار جمعیتی تهران نشان می‌دهد که تهران هم‌اکنون چیزی نزدیک به ۱۳ میلیون جمعیت دارد، که حدوداً نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند یعنی چیزی حدود ۷.۵ میلیون نفر و بسیاری از آنها همقدم با آقایان در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات، کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها و... شاغل هستند و بار اقتصادی خانواده را هم بر دوش خود حس می‌کنند اما با وجود این سهم آنها از شورای شهر چهارم تهران بیش از سه نماینده نبود که بر عملکرد آنها هم انتقاداتی وارد است.
 
همه مسئولان کشور می‌کوشند تا شورای شهر و روستا را از چنگال سیاستمداران خارج کنند ولی با این حال می‌بینیم که زنان مخصوصاً در کلانشهرها زیاد تمایلی به ورود به این عرصه ندارند. لازم به ذکر است که در دوره گذشته انتخابات شورای شهر و روستا که در سال ۱۳۹۲ برگزار شد سهم زنان در نامزدی شورای شهر بیش از ۴ درصد نبود و اکنون هم با توجه به آمار ذکر شده به نظر می‌رسد اقبال زنان برای نشستن بر صندلی‌های ساختمان خیابان بهشت بسیار ناچیز باشد.
 
همان‌طور که بسیاری از سیاستمداران کشور از زنان و جوانان برای ثبت‌نام نامزدی در شورای شهر دعوت کرده‌اند اما در این چند روز چهره‌های انگشت‌شماری از زنان مشاهده شدند که پیش از این سابقه مدیریتی داشته‌اند و حالا می‌خواهند وارد شورای شهر بشوند. اگر بخواهیم به مهم‌ترین زنانی که در طی این چند روز برای رقابت در انتخابات ۹۶ شورای شهر نام‌نویسی کرده‌اند اشاره کنیم می‌توانیم از زهرا صدراعظم نوری(نخستین زن شهردار تهران در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی و مشاور رئیس سازمان محیط زیست دولت تدبیر و امید)، افسانه اقبال(مسئول سازمان زنان حزب اسلامی کار)، تهمینه دانیالی (مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت خدمتگزار و معاون اجتماعی شهرداری منطقه ۶ در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد)، شهربانو امانی (نماینده دوره پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی و مشاوره رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت تدبیر و امید) و الهه راستگو (عضو حزب اسلامی کار) نام ببریم.
 
علی‌اصغر ناصر بخت، معاون سیاسی فرماندار تهران در آخرین توضیحات خود که مربوط به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان است خاطرنشان کرد: در این انتخابات تاکنون 1287 نفر نام‌نویسی کرده‌اند که 209 نفر آنها زن هستند. البته خبرهای غیر رسمی حاکی از این است که در شهرستان‌ها حضور زنان برای تصدی پست شورای شهر چشمگیر‌تر است چنانکه شنیده می‌شود در استان سیستان و بلوچستان بیش از 177 زن برای انتخابات شورای شهر و روستا ثبت‌نام کرده‌اند. باید صبر کرد و دید تا روز ششم فروردین که ثبت‌نام‌ها تمام می‌شود آیا آمار زنان داوطلب ورود به شورا تغییری می‌کند یا خیر.
کد مطلب : ۱۱۹۷۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.