۰

اشتغال سال 95 معادل کل 8 ساله دولت قبل

تاریخ انتشار
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳
به گزارش عصر تعادل،بیکاری ابر چالش روبه‌روی نظام است. این جمله را بارها در ماه‌های گذشته از زبان مسئولان دولتی و همچنین کارشناسان شنیده‌ایم. اقتصادی که با برخی معضلات ساختاری روبه‌روست اکنون بیکاری جمعیت فعال را به‌عنوان جدی‌ترین معضل فراروی خود می‌بیند.
 
نیمه دوم دهه هشتاد عصر طلایی امکان ایجاد اشتغال در کشور بود که متأسفانه از دست رفت! درآمد 800 میلیارد دلاری سال‌های 84 تا 92 می‌توانست علاوه بر اینکه توسعه گر ساختارهای صنعتی و اقتصادی کشور باشد برای تمام جمعیت فعال بیکار کشور شغل ایجاد کند که این فرصت طلایی از دست رفت.
 
 
نگاهی به آمار سال‌های بعد از انقلاب شاید معضل بیکاری را روشن‌تر کند. پس از پایان جنگ تا سال ۸۳، کل درآمد ارزی کشور ۶۳۰ میلیارد دلار بود و برنامه ریزان کشور در آن دوره دغدغه کمبود منابع برای ایجاد اشتغال داشتند. از سال ۷۵ تا سال ۸۴ میانگین ایجاد شغل در کشور ۶۳۸ هزار شغل در سال بود اما از سال ۸۴ تا ۹۳ عملاً شغلی در کشور ایجاد نشد و میانگین آن سالانه ۷۶ هزار شغل بوده است که در برابر سیل ورود جویندگان کار به بازار تقریباً صفر محسوب می‌شود!
 
 
با این حال در دولت کنونی به استناد آمار رسمی کشور روند عدم اشتغالزایی متوقف شده و این دولت سالانه بین 600 تا 700 هزار شغل ایجاد کرده است که جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است! آمارهای رسمی هم در این زمینه کمی متفاوت‌اند در حالی که مرکز آمار از اشتغال 615 هزار نفری خبر می‌دهد برخی مسئولان اقتصادی نظیر وزیر اقتصاد و همچنین مشاور اقتصادی رئیس جمهوری این آمار را 700 هزار عنوان می‌کنند.
 
 
اما جالب است که با وجود این اشتغالزایی قابل توجه باز هم بر تعداد بیکاران افزوده شده و سال به سال هم این روند افزایش ادامه دارد. علت چنین امری را باید چند برابر شدن ورود جویندگان کار به بازار و اقتصاد دانست. افرادی که در سال‌های گذشته به دلیل نبود شغل به تحصیلات تکمیلی پناه برده و اکنون پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد از سال 93 به یکباره یک میلیون نفر به متقاضیان کار افزوده شده است. همچنین تعداد بیکاران از دو و نیم میلیون نفر در سال ۹۳ به بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پایان نیمه نخست سال ۹۵ افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که علی رغم تلاش زیاد دولت برای اشتغالزایی و افزایش شغل‌های موجود، به دلیل سیل ورود متقاضیان کار به بازار که ناشی از اتمام تحصیلات تکمیلی متقاضیان است، چالش بیکاری تا مدت‌های مدیدی سر راه اقتصاد ایران خواهد بود.
 
گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد زنان حدود 70 درصد از 615 شغلی را که در سال 1395 ایجاد شد، به دست آوردند.
 
 
به گزارش ایرنا، بررسی میزان و کیفیت اشتغال مردان و زنان در یک سال گذشته تصویر جالبی را پیش روی ما قرار می‌دهد. مرکز آمار گزارش داده است از 615 هزار شغلی که در سال 95 ایجاد شده است 70 درصد آن را زنان تصاحب کردند! بر پایه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 1395 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری جوانان 15تا24ساله 29.2درصد بود که به تفکیک جنسیت برای مردان 25.4 و برای زنان جوان 44.2درصد گزارش شد.
 
 
آمارها نشان می‌دهد، از بیش از 615هزار شغلی که طی یکسال 94تا 95 در کشور ایجاد شده است زنان نقش عمده‌ای در ورود به بازار کار داشتند. بر این اساس 419هزار و 699 نفر زن طی یکسال گذشته وارد بازار کار کشور شده‌اند. همچنین مقایسه اشتغال زنان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات نشان می‌دهد که در این سه بخش به ترتیب 62هزار و840 نفر 152 هزار و 964 نفر و 203هزار و 895 نفر به تعداد زنان در این بخش‌ها اضافه شده است.
 
 
همچنین مردان نزدیک به 30 درصد این 615 هزار شغل ایجاد شده را تصاحب کردند و در مجموع 195هزار و 706نفر مرد طی یکسال گذشته وارد بازار کار شده‌اند.
 
 
آمار اشتغال ایجاد شده برای مردان در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی 36هزار و 368نفر و خدمات 258هزار و 926 نفر اضافه شده اما تعداد مردان در بخش صنعت 99هزار و 588 نفر کاسته شده است.
کد مطلب : ۱۱۹۷۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.