۰

با کارلوس کی‌روش درباره عیدانه‌هایش

تاریخ انتشار
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
به گزارش عصر تعادل،کارلوس کی روش ششمین عید نوروزش را در ایران پشت سر گذاشت. 6 سالی که گاهی به آن فکر می کند و با لبخند درباره اش می گوید: «به عمری گذشت.» در این 6 سال موهای او سفیدتر شد و وقتی یک بار در این باره از کارلوس پرسیدیم، پاسخ داد: «البته موهایم کم پشت هم شده است. فکر کنم به خاطر دردسرهایی بوده که در این سال ها در ایران داشتم.»

البته کی روش دوره مریض شد و چند جراحی سنگین انجام داد؛ اتفاقی که هیچگاه دوست ندارد درباره اش حرف بزند. قبل از سال تحویل 95، وقتی با او ملاقات داشتیم، کی روش را پیرتر از هر زمان دیگری دیدیم. تنها مدت کوتاهی از جراحی هایش گذشته بود و به شکل عجیبی وزن کم کرده بود. حالا اما او در نوروز 96 سرزنده تر به نظر می آید. می گویند روزی که کارلوس به تهران آمد، در چندانش کتاب های زیادی درباره فرهنگ و تاریخ ایران وجود داشت. یک بار که در این باره از او پرسیدیم، پاسخ داد: «بله، من پیش از اینکه بیایم درباره ایران مطالعات زیادی داشتم و وقتی به تهران رسیدیم، کلی کتاب درباره کشور شما در چمدانم بود.» در کتاب هایی که او خوانده بود، چیزهای زیادی از شیراز و اصفهان و دیگر شهرهای ایران دیده می شد. کارلوس بعدها تصمیم گرفت به این شهرها برود؛ به شیراز و اصفهان و یزد و کاشانی و... کی روش می گوید: «تا آنجایی که توانستیم شهرهای مختلف ایران را دیدم. خیلی جاهای زیبایی دیدم. از شیراز بگیرید تا اصفهان و یزد. در شیراز به تخت جمشید رفتم، به پرسپولیس و همینطور نقش رستم. در اصفهان سی و سه پل را دیدم. به نقش جهان رفتم. در کاشان شهر زیر زمینی را دیدم که زیبایی خاصی داشت.» ولی یک سوال مهم؛ کی روش کدام شهر ایران را دوست دارد: «از من می پرسید کدام شهر ایران زیباست؟ واقعا نمی توانم پاسخ شما را بدهم.» کارلوس مکثی می کند و سپس ادامه می دهد: «راستش برای من هر شهری زیبایی خودش را دارد. تهران اولین شهری بودم که دیدم. سپس به اصفنان و شیراز رفتم. جالب ترین چیزی برای من عمق تمدن ایران بود. کشورهای کمی در ایران هستند که چنین تمدنی دارند. بگذاريد يك نكته را به شما شفاف بگويم. شما بايد به گذشته فرهنگی خودتان افتخار كنيد ولی با گذشته نمی ‌شود زندگی كرد. ما بايد در حال حاضر زندگی كنيم و سعی كنيم طوری قدم برداريم كه آينده را بسازيم.»

قشنگ ترین چیز نوروز هفت سین است

کی روش از رسم و رسوم های ایرانی خوشش می آید. از چهارشنبه سوری بگیرید تا سفره هفت سین و عیدی دادن و دید و بازدیدها. همین دو سه سال قبل بود که او عیدی زیادی به کارکنان کمپ تیم های ملی داد. بعضی ها می گفتند او به هر کدام از کارکنان 100 دلار عیدی داده است و وقتی اعداد را جمع زدند، متوجه شدند او چند میلیون تومان عیدی داده است. کی روش با این کار نشان داد که می خواهد شریکی برای تمام این رسم و رسومات باشد. او می گوید: «افتخار آن را داشتم که 6 عید را در ایران سپری کنم و از نزدیک همه این رسم ها را ببینم.»

کی روش مکثی می کند و توضیح می دهد: «راستش در سال اول وقتی با سفره هفت سین روبرو شدم، دوست داشتم درباره اش بدانم. چیزهایی شنیدم که برایم خیلی جذاب بود. قشنگ ترین چیزی که درباره نوروز فهمیدم، همین هفت سین بود. به نظر من سفره هفت سین به ما نشان می دهد که زندگی جاری است و زیباست. راستش نوزوز ایرانی ها را نمی توانم با سال جدید میلادی قیاس کنم. تنها این مراسم را می توان با عید سال نو چینی ها مقایسه کرد و این نشان دهنده قدمت، تاریخ و عمق زیبایی این فرهنگ بسیار غنی ایرانی ها است. چیز جالب تر برای من این است که پیش از حضورم در ایران، سالی یکبار سال نو را جشن می گرفتم و در حال حاضردوبار این کار را انجام می دهم و از همه جالبتر اینکه در این تحویل سال ها در یک سال، سن من تغییری نمی کند.»

تنبیه آقایان در ایران

و اما چیزی که کی روش هم مثل تمام ایرانی ها با آن شوخی می کند، رسم خانه تکانی است. همیشه در خانه تکانی نوروز، مردها هم سهیم هستند. کی روش هم با خنده و شوخی در این باره می گوید: «فکر کنم خانه تکانی برای آقایان یک تنبیه از طرف خانم هایشان است.(خنده)» او ادامه می دهد: «ایرانی ها پیش از شروع سال، کل خانه هایشان را تمیز کرده و آن را نظافت می کنند و البته معتقدم که آقایان استحقاق این را دارند که حداقل سالی یکبار تنبیه شوند.»

از دست دادن برادرم

در نوروز ایرانی ها اغلب به مسافرت می روند. مسافرت های نوروزی اما همواره با خبرهای تلخی همراه است. کشته و زخمی شدن هموطنان در جاده ها، همین اخبار تلخ هستند. سال هاست که مسئولان در این باره هشدار می دهند ولی هر سال دریغ از پارسال.... کی روش هم کم و بیش در جریان این اخبار قرار دارد و معمولا در مصاحبه هایش در این باره می گوید: «پیغام من به مردم خوب ایران این است که مهم موقع رسیدن نیست بلکه مهم رسیدن به مقصد است و اینکه خانواده شما از رسیدنتان به مقصد خوشحال باشند. بهتر است بدانید که من دردی بزرگ را سالیان سال درون قلبم دارم و این ناراحتی همیشه با من بوده است، چرا که من سالها پیش برادر کوچکترم را در یک سانحه رانندگی از دست دادم و سالیان سال اندوهگین آن هستم و تاکید می کنم که در هنگام رانندگی در همه حال و بخصوص در زمان سال نو با آرامش کامل ، صبر و احتیاط رانندگی کنید، چرا که مهمترین چیز برای هر فرد اصل زندگی است و زندگی سالم و درست داشتن بالاترین هدف هر انسانی است و من با همه کسانی که عزیزانشان را در سانحه رانندگی از دست داده اند، همدردی می کنم چرا که این ضایعه بزرگ را در خانواده ها از اعماق وجودم حس می کنم و امیدوارم با صبر و احتیاطی که همه ایرانیان در مسافرتهای نوروزی خواهند داشت، این اتفاقات برایشان تکرار نشود.»

جلوی ظلم بایستیم

کی روش در لحظه سال تحویل همیشه دو آرزو در سر دارد؛ یکی سلامتی خودش و خانواده اش و ایرانی ها و دوم موفقیت تیم ملی در سال جدید. ایران با شکست قطر در دوحه، فعلا اولین عیدی را به مردم داده است. اگر روز 8 فروردین هم تیم ملی چین را شکست دهد، به احتمال فراوان صعود خود را به جام جهانی قطعی می کند. کی روش امیدوار است این عیدی بزرگ را به مردم ایران بدهد و بهتر از هرکس دیگری می داند این اتفاق دوباره چقدر می تواند او را بین ایرانی ها محبوب کند. کارلوس اسم این قدرت را می گذارد، قدرت فوتبال. او همیشه در این باره می گوید: «فوتبال این فرصت را به من داد که با جوامع مختلف بشری مانند سیاه پوستان، سفید پوستان، مسلمانها، مسیحیان و بسیاری دیگر از ملیتهای مختلف زندگی کنم و من متوجه شدم که در همه این قومیتها و ملیتها، جدا از فرهنگ ها و آداب و رسوم آنها، یک چیز مشترک وجود دارد و آن این است که آنها قدرت خندیدن و گریه کردن را دارند و در نهایت به این نتیجه رسیدم که مهمترین راه برای رسیدن به سعادت، تکامل وجودی و تغییر در سبک زندگی افراد، بردبار بودن و تحمل داشتن و صبور بودن در مسیر زندگی است و اینکه بتوانیم پذیرای تمام افراد باشیم و در مقابل ظلم و ناعدالتی ها بایستیم و عدالت را برقرار کنیم.»
کد مطلب : ۱۱۹۷۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.