۰

علت انتخاب کاخ گلستان برای برگزاری جشن نوروز

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۴
به گزارش عصرتعادل،معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: نوروز جشن احترام به ریشه‌های صلح و دوستی است که از سوی کشور ما به اقیانوس جهان می‌رسد.
 
 محمدحسن طالبیان، در مراسم جشن جهانی نوروز به‌تشریح روند ثبت‌جهانی نوروز در فهرست میراث جهانی یونسکو پرداخت و اظهار داشت: کاخ گلستان به‌لحاظ تاریخی بسیار اهمیت دارد، چراکه این کاخ همیشه میزبان دولتمردان و مردم برای رسم دیرین سلام نوروزی بوده است و امروز شاهد استمرار این رسم دیرین هستیم.

وی ادامه داد: ما ایرانیان در طول تمدن خود از روزنه فرهنگ با کشورهای همسایه ارتباط داشتیم؛ نوروز یکی از این روزنه‌های این ارتباط است و از کهن‌ترین آیین‌های بشری است که مبنایش بر تغیر و تحول طبیعت است. این میراث دیر پا از تنگناهای تاریخ گذشته است تا امروز امید به زندگی را بشارت دهد، و راز ماندگاری نوروز فقط در یک جمله است: نوروز پیام‌آور صلح، امید و اعتدال است.

طالبیان تصریح کرد: نوروز در سال 83 با مشارکت 7 کشور به‌ثبت رسید. سپس در سال 95 ، 5 کشور خواهان پیوستن به این پرونده شدند و به‌ این‌ ترتیب با همکاری نمایندگان 12 کشور پرونده نوروز بازنویسی شد و پرونده جدید نوروز اواخر 2016 دوباره به‌ثبت رسید. نوروز مصداق بارز میراث صلح و دوستی و اعتدال و امید است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: نوروز می‌تواند الگوی هم‌گرایی و تعامل و گفت‌وگو بین کشورهای مختلف باشد.

وی با بیان اینکه ما همان کاری را امروز در نوروز انجام می‌دهیم که نیاکانمان انجام می‌دادند، تصریح کرد: نوروز سند هویت و اصالت ماست. نوروز به میدان آمدنِ خجستگی نور در برابر ظلمت است. ویژگی دیگر نوروز نشان دادن امید و شادی است. نوروز نماد و نشان دو فرشته اهورایی و نیز احترام به تفاوت‌ها و پاسداشت تنوع‌هاست.

طالبیان اضافه کرد: نوروز جشن احترام به ریشه‌های صلح و دوستی است که از سوی کشورهای ما به اقیانوس جهان می‌رسد.

جشن جهانی نوروز با پیام «میراث صلح و دوستی، پیوند فرهنگ و طبیعت» امروز ششم فروردین با حضور اسحاق جهانگیری - معاون‌اول رئیس‌جمهوری، زهرا احمدی‌پور - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد فرهادی - وزیر علوم، محمدجواد ظریف - وزیر امورخارجه، محمدرضا صالحی - رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام علی یونسی - دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها، معاونان سازمان میراث‌فرهنگی و نیز با حضور سفیران و نمایندگان 12 کشور حوزه نوروز، فرهنگ‌دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن ایران اسلامی در کاخ جهانی گلستان برگزار شد.
کد مطلب : ۱۱۹۹۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.