۰

دو مربی در یک سال و داستان کت و شلوار

تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
دو مربی در یک سال و داستان کت و شلوار
به گزارش عصر تعادل، تیم ملی والیبال ایران در سال ۹۵ سال پرکاری داشت و با شکستن یک طلسم ۵۳ ساله مهم ترین اتفاق سال را برای این رشته رقم زد. اتفاقی که نه تنها برای والیبال بلکه برای ورزش ایران نیز تاریخ ساز شد. با صعود تیم ملی به المپیک رکورد تعداد ورزشکار حاضر در المپیک را برای کاروان ایران شکست.
ژاپن ایران را به ریو رساند
تیم ملی والیبال ایران در رقابت های انتخابی المپیک با تیم های لهستان، فرانسه، کانادا، چین، ژاپن، ونزوئلا و استرالیا رقابت کرد. همه عقیده داشتند که ایران حتماً سهمیه المپیک را می‌گیرد اما تجربه تلخ سال ۲۰۱۲ باعث شده بود نگرانی در ته دل همه وجود داشته باشد و همین باعث شد که بسیاری به گرفتن سهمیه بهترین تیم آسیایی هم قانع باشند.
اما شاگردان لوزانو در ژاپن کاری کردند که احتیاجی به استفاده از بهترین تیم آسیایی نشد و ایران با نایب قهرمانی در این رقابت ها راهی المپیک شد. ایران با ۶ برد و یک باخت و کسب ۱۵ امتیاز بعد از لهستان سهمیه المپیک گرفت.
۱۵ خرداد و پیروزی برابر لهستان حکم صعود ایران به المپیک بود تا والیبال ایران برای نخستین بار طعم المپیکی شدن را بچشد.

لیگ جهانی کم فروغ برای ایران
گرفتن سهمیه المپیک برای والیبال ایران باعث شد که کادرفنی به لیگ جهانی نگاه بازی تدارکاتی داشته باشد. در هفته اول ایران سه باخت برابر برزیل، آمریکاو آرژانتین داشت و در هفته دوم هم مغلوب بلغارستان، برزیل و صربستان شد. در هفته پایانی که ملی پوشان ایران میزبان بودند آرژانتین و صربستان مغلوب شدند و ایتالیا برابر ایران به برتری رسید.
جوان‌گرایی و البته المپیکی شدن ایران باعث شد که نتایج ضعیف ایران در لیگ جهانی و مقام هشتمی ایران به چشم نیاید. هرچند می تواند از علت های نتیجه نگرفتن ایران در لیگ جهانی به خستگی مسابقه های انتخابی المپیک و هم چنین ارضای روانی بازیکنان اشاره کرد.

اولین تجربه و اولین صعود
تیم ملی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو در گروه نسبتا آسان‌تری قرار گرفت و با تیم های لهستان، روسیه، آرژانتین، کوبا و مصر هم گروه شد.
ایران در نخستین گام مغلوب شاگردان لوزانو در آرژانتین شد و در ادامه هم به لهستان و روسیه باخت. برد کوبا و مصر که قابل پیش بینی هم بود باعث شد ایران به عنوان تیم چهارم گروه خود راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.
در مرحله یک چهارم نهایی ایران با شکست برابر ایتالیا از رسیدن به نیمه نهایی بازماند اما موفق شد در اولین تجربه حضورش در المپیک به دور دوم صعود کند؛ هدفی که فدراسیون والیبال نیز پیش از آغاز بازی ها آن را مدنظر داشت.
با وجود اینکه از لحاظ نتیجه همه راضی بودند اما شیوه بازی تیم ملی در المپیک نه برای مخاطبان و نه حتی برای خود بازیکنان و کادرفنی راضی کننده بود.
از حواشی ایجاد شده در سال ۹۵ برای والیبال ایران می توان به داستان حضور نیافتن برخی  از بازیکنان در رژه المپیک همراه با دیگر ورزشکاران ایران اشاره کرد.

غیبت در رژه به خاطر کت و شلوار!
سه بازیکن تیم ملی والیبال ایران در اعتراض به اینکه کت وشلوار مناسب برای خوش خبر سرپرست تیم ملی مهیا نشده بود در مراسم افتتاحیه المپیک حاضر نشدند. در نهایت نه جریمه شدند و نه کسی از آن ها دلیل این کار را جویا شد. البته سعید معروف با انتشار عکسی تلویحاً از امیرخوشخبر و غیبت او در رژه حمایت کرد.

 آغاز با لوزانو و پایان با کولاکوویچ
رائول لوزانو قبل از پایان سال ۹۴ به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران انتخاب شد تا این مربی هدایت تیم ملی را در سال مهمی برعهده بگیرد. او همراه با تیم ملی افتخار مهم صعود به المپیک را به دست آورد تا همیشه نامش در والیبال ایران بماند.
با وجود اینکه لوزانو تیم ملی ایران را به المپیک برد اما هیچ گاه عملکردش مورد رضایت مسئولان و کارشناسان قرار نگرفت و خیلی ها عقیده داشتند که تیم ملی با او خیلی خوب بازی نمی کند و حتی زمان اعلام اسامی تیم ملی صحبت هایی مبنی بر اینکه توانایی مدیریت تیم را ندارد صورت گرفت. بعد از المپیک همه می دانستند که فدراسیون با لوزانو ادامه همکاری نخواهد داشت و عمر حضور این مربی در ایران کم است.
بعد از کش و قوس‌های فراوان و اعلام اسامی متعدد سرانجام کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران شد تا یک رکورد جالب دو مربی در یک سال برای والیبال ایران ثبت شود. سالی که با لوزانو آغاز شد با کولاکوویچ به پایان رسید.

بارقه‌های امید برای والیبال بانوان
با حضور مایدا چیچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال بانوان ایران همه متوجه تغییرات در روند بازی و تمرینات بانوان والیبالیست شدند و امیدوار شدند که حضور این مربی باعث پیشرفت والیبال بانوان شود.
در رقابت های جام باشگاه های والیبال زنان آسیا که تیم ملی با نام بانک سرمایه در رقابت ها حاضر شد آن ها موفق شدند برای نخستین بار سکوی پنجم یک رویداد آسیایی را برای والیبال بانوان به دست بیاوردند.
تیم ملی نیز در رقابت های کاپ آُسیا با مایدا چیچیچ در جایگاه ششم قرارگرفت.
در هر دو مسابقه ها تیم ملی بازی‌های خوبی انجام داد و در رقابت با تیم های مطرح موفق شدند نمایش خوبی داشته باشند و حتی از تیم های پر قدرت نیز یک ست بگیرند.

دخترانی که با شایستگی لژیونر شدند
اتفاق بزرگی که برای والیبال بانوان ایران رخ داد لژیونر شدن دو ملی پوش بود.
مائده برهانی پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران با پیوستن به تیم شومن کلاب بلغارستان اولین لژیونر تاریخ والیبال بانوان ایران شد.
بعد از او هم زینب گیوه کاپیتان تیم ملی به این تیم پیوست تا دو بازیکن خوب تیم ملی در خارج از ایران حاضر شوند و موفقیت بزرگی نصیب والیبال بانوان ایران شود.

لیگ
 
لیگ برتر والیبال ایران از 28 مهر آغاز شد و 22 اسفند نیز با قهرمانی دوباره بانک سرمایه به پایان رسید. در لیگ برتر 95 تیم های بانک سرمایه، پیکان تهران، سایپا،‌شهرداری ارومیه،‌کاله مازندران، خاتم اردکان، پارسه تهران،‌صالحین ورامین، هاوش گنبد،‌ شهرداری تبریز، عمران ساری و شهرداری اراک حضور داشتند.
تیم های پیکان و بانک سرمایه راهی دیدار نهایی شدند که تیم بانک سرمایه با پیروزی در دو بازی دومین قهرمانی خود را در لیگ به دست آورد. تیم شهرداری ارومیه نیز با برتری برابر سایپا مقام سوم را از آن خود کرد.

والیبال در سال ۹۶
تیم ملی والیبال ایران در اولین رویداد سال ۹۶ خود در بازی های کشورهای اسلامی شرکت می کند اما تیم ملی اصلی ایران به این رقابت ها اعزام نمی شود. میزبانی رقابت های امیدهای آسیا به ایران داده شده است و تیم ملی ایران با سرمربی گری خوآن سیچلو در این رقابت ها که در اردبیل برگزار می شود، آماده می کند.
رویداد دیگری که ایران میزبان آن است، رقابت های انتخابی قهرمانی جهان ۲۰۱۷ است. تاکنون حضور چین در گروه ایران قطعی شده است. این رقابت ها ۱۹ تا ۲۳ مرداد برگزار می شود. تیم ملی والیبال نوجوانان نیز در رقابت های قهرمانی آسیا که حکم انتخابی جهان را هم دارد ۸ تا ۱۶ فروردین در این رقابت ها شرکت می کند. تیم ایران با کره جنوبی و بنگلادش هم گروه است. 
لیگ جهانی ۲۰۱۷ رقابتی است که تیم ملی بزرگسالان ایران اولین محک خود را با کولاکوویچ در سال ۹۶ می خورد.
برنامه بازی های ایران در لیگ جهانی والیبال:
هفته اول
ایران – ایتالیا جمعه ۱۲ خرداد ساعت ۲۲:۳۰
ایران- برزیل شنبه ۱۳ خرداد ساعت ۱۹:۳۰
ایران- لهستان یکشنبه ۱۴ خرداد ساعت ۱۹:۳۰
هفته دوم
ایران – بلژیک جمعه ۱۹ خرداد ساعت ۲۱:۱۰
ایران – صربستان شنبه ۲۰ خرداد ساعت ۲۱:۱۰
ایران – آرژانتین یکشنبه ۲۱ خرداد ساعت ۲۱:۱۰
هفته سوم
ایران – آمریکا پنج شنبه ۲۵ خرداد ساعت ۱۹:۵۵
ایران – لهستان شنبه ۲۷ خرداد ساعت ۲۲:۴۰
ایران – روسیه یکشنبه ۲۸ خرداد ساعت ۱۹:۵۵
والیبال  سال ۹۵ ایران در یک نگاه:
مهمترین اتفاق سال : کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو
پدیده سال:  جواد کریمی
رکورد ها  و تاریخ سازی ها: اولین صعود به المپیک - کسب بهترین رده بانوان در آسیا
مهمترین رویداد پیش رو: لیگ جهانی وانتخابی جهان
کد مطلب : ۱۱۹۹۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.