۰

تعداد ایرانیان مبتلا به سِل در سال 95

تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۳
به گزارش عصرتعادل،رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این که هیچ کشوری در دنیا مصون از بیماری سل نیست، گفت: ۹۵ درصد ابتلا و مرگ و میر مربوط به سل در کشورهای در حال توسعه رخ داده است.

محمد مهدی گویا افزود: بزرگداشت روز جهانی سل امسال با هدف های خاصی انجام شد. دنیا تصمیم گرفته است که بیماری سل دیگر یک مشکل بهداشتی در سطح جهان نباشد.

وی افزود: یک برنامه جدی طراحی شده برای این که در تمام دنیا شاهد پایان همه گیری سل تا سال ۲۰۳۰ باشیم. این درحالی است که بررسی های سال ۲۰۱۵ نشان داد که موارد ابتلا به سل دردنیا بیش از آن چیزی است که تصور می شد بنابراین لازم است قدم های جدی تری برای کنترل این بیماری در دنیا برداشته شود. باید دانست که بیماری سل یک بیماری کاملا قابل درمان بوده و فقط موارد معدودی از آن وجود دارد که به درمان پاسخ نمی دهد.

وی اضافه کرد: نکته بسیار مهم اینست که درمان بیمار مبتلا به سل نیاز به نظارت مستقیم و حمایت جدی از بیمار و خانواده او دارد و چنانچه این نظارت و حمایت وجود نداشته باشد تمکین بیمار از درمان ممکن است کاهش یافته و خود این امر خطر گسترش بیماری را در پی دارد.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد موارد سل در دنیا مربوط به ۶ کشور است که در راس آن ها کشور هندوستان و سپس اندونزی، چین، نیجریه، پاکستان و آفریقای جنوبی قرار دارند.

گویا گفت: البته هیچ کشوری در دنیا نیست که از این بیماری در امان باشد. در سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۱۰ میلیون و چهار هزار نفر مبتلا به سل در دنیا تشخیص داده شدند در صورتی که قبلا برآورد می شد ۹.۵ میلیون نفر مبتلا به سل داشته باشیم که نشان می دهد در گذشته محاسبه ها خیلی هم دقیق نبوده است.

وی افزود: درسال ۲۰۱۵ یک میلیون کودک مبتلا به سل شده و ۱۷۰ هزار نفر از اینها جان خود را از دست دادند تشخیص بیماری سل در کودکان کار دشواری بوده و امکانات تشخیصی مدرن نیاز دارد که خوشبختانه در کشور فراهم شده است. در سال ۲۰۱۵ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ابتلا به سل جان خود را از دست دادند و ۹۵ درصد کسانی که مبتلا به سل شدند و کسانی که درگذشتند مربوط به کشورهای در حال توسعه بودند.

وی ادامه داد: مصرف دخانیات به طور قابل توجهی شانس ابتلا به سل و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهد. ۲۰ درصد موارد ابتلا به سل در دنیا به مصرف دخانیات نسبت داده می شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: یکی دیگر از مخاطرات مربوط به سل، ابتلای به عفونت HIV و ایدز است. فرد مبتلا به این عفونت ۲۰ تا ۳۰ برابر فردی که مبتلا نیست، شانس ابتلا به سل دارد و موارد سل مقاوم به درمان هم درمبتلایان به عفونت HIV بیشتر است.

وی افزود: تعداد موارد ابتلا به سل در جهان بیشتر از حدی بوده که قبلا برآورد شده بود و سال گذشته حدود یک میلیون مورد بیشتر از تخمین ها شناسایی شدند. یکی از علل این افزایش موارد توجه بیشتر به بیماریابی فعال بود و استفاده از روش های مدرن تر تشخیصی بوده که جایگزین روش های قبلی شده است.

وی افزود: فردی که مبتلا به سل می شود ممکن است تا مدت ها بیماری اش خفیف و کم علامت باشد و به آن توجهی نکند که موجب تاخیر در تشخیص می شود. اما الان با روش های جدید خیلی سریع تر می توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد.

وی ادامه داد: روش های تشخیصی جدید خیلی سریع می توانند تکلیف تشخیص سل و سل مقاوم به درمان را روشن کنند. قبلا برای رسیدن به این تشخیص دوماه زمان لازم بود و الان این زمان به کمتر از دو ساعت رسیده است.

گویا، با اشاره به اینکه روش های تشخیص سریع سل در کشور هم اکنون فراهم شده است، گفت: علیرغم تحریم ها برای دسترسی به امکان تشخیص سل با حمایت سازمان ملل در ایران فراهم شده است.

وی بیان داشت: بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در وزارت بهداشت در سال ۹۵ حدود ۸ هزار و ۹۴۰ نفر مبتلا به سل در کشور تشخیص داده شده است که تقریبا نیمی از آنها سل ریوی و بقیه سل غیرریوی بودند. البته این آمار هنوز کامل نشده است.

وی با اعلام این که ۵۲ درصد از این افراد مرد و ۴۸ درصد زن بوده اند، گفت: ۱۳ درصد از مبتلایان از جمعیت غیرایرانی بوده اند. بیشترین موارد بروز و شیوع سل نیز در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان گزارش شده است. همچنین بزرگترین سرمایه گذاری برای کنترل این بیماری نیز در این استان ها انجام شده است. به نحوی که امکان تشخیص و درمان چه به صورت سرپایی و چه به صورت بستری در این دو استان گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۵ بالغ بر ۳.۸ درصد از مبتلایان به سل همزمان مبتلا به عفونت HIV بودند.

گویا افزود: سل مقاوم به درمان و سل همراه با ایدز دو موردی هستند که روند تشخیص، درمان، کنترل و حذف اپیدمیولوژیک بیماری سل را مورد تهدید قرار می دهند. تشخیص سل مقاوم به درمان کار ساده ای نیست. هم اکنون در ۱۳ قطب کشوری این امکانات تشخیصی توزیع شده اند که قبلا در ۲ تا ۳ استان این امکان وجود داشت.

وی افزود: قبلا در یک بیمارستان کشور امکان بستری برای سل مقاوم به درمان وجود داشت که ظرف ۴ سال اخیر این امکان در ۴ بیمارستان کشور فراهم شده و پنجمین بیمارستان نیز به زودی تجهیز می شود.

وی گفت: سل مقاوم به درمان هرچند موارد کمی دارد ولی درمان طولانی مدت، گرانقیمت بودن داروها، عوارض بیشتر داروها برای بیمار، بستری طولانی مدت بیمار در بیمارستان و مرگ و میر بالاتر از عوارض آن است. خوشبختانه اکنون در زمینه درمان سل مقاوم به درمان در کشور هیچ کمبودی وجود ندارد.

گویا در پایان گفت: درمان سل و سل مقاوم به درمان در کشور رایگان بوده و وزارت بهداشت هزینه هایش را متقبل می شود.
کد مطلب : ۱۲۰۰۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.