۰
یادداشت ضدایرانی روزنامه اماراتی «گلف نیوز»:

جنگ ترامپ علیه ایران؛ اعراب استقبال می کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
به گزارش عصرتعادل، گلف نیوز در گزارشی ضد ایرانی و با ادبیاتی تند و توهین آمیز نوشت: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا همواره بر اینکه ایزان تنها  عامل بر هم زننده صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است تاکید دارد. او یک بار گفته بود صبح که از خواب بیدار می شود به خودش یادآوری میکند که ایران تهدید درچه اول، دوم و سوم است. ماتیس درست می گوید و در همان جبهه ای قرار دارد که کشورهای عربی خلیج فارس هستند.
 
به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: ماتیس و کشورهای عربی خلیج فارس همگی از منافعی که طی هشت سال ریاست جمهوری اوباما عاید ایران شده و این کشور را به قدرت با نفوذ منطقه ای تبدیل کرده است، نالان هستند. هر دو طرف بر این باورند که ایران در سال ‌۲۰۱۷ از لحاظ سیاسی باید درجه قدرتش کاهش پیدا کند.
 
با وجود خطراتی که یک ایزان پرنفوذ دارد، همچنان برخی کشورها بر ادامه استراتزی هویج و چماق در قبال ایران اصرار می ورزند. اما وقت آن رسیده که در برابر تهران ایستادگی کزده و موضع سخت تری اتخاذ کنیم. 
 
اوباما در استراتژی هویج و چماق در قبال ایران، با مسئولان این کشور وارد گفت و گوهای دیپلماتیک شد و طیف گسترده ای از انگیزه ها را برای ورود تهران به جامعه جهانی به این کشور پیشنهاد داد و همین مساله سبب شد با ایران مانند یک کشور عادی برخورد شود. اوباما برخلاف سایر سیاست مداران و مقامات آمریکایی ایران را جمهوری اسلامی ایران خطاب میکرد و این بدان معنا بود که آمریکا دیگر به دنبال تغییر حاکمیت در ایران نیست.
 
اوباما در پایان دوران ریاست جمهوری اش با امضاء توافق هسته ای فرایند لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد. این رویکرد، رویکرد ساده لوحانه ای بود و رفتار خصمانه و تهاجمی ایران را در هیچ جا تغییر نداد.
 
تهران استراتژی اوباما را نشانه ای از ضعف تفسیر کرد و نهایت استفاده را از این عملکرد آمریکا در منطقه عاید خود ساخت. 
 
ار همه بدتر رویکرد نرم اوباما به تهران فرصت خوبی برای توسعه نقش و حضورش در کشورهای خلیج فارس داد. او تصور میکرد مذهب شیعه ایران در مقایسه با سایر فرقه های اسلام میانه رو تر است و به طور مشخص، پروژه تبدیل ایزان به متحد پنهان آمریکا در جنگ علیه داعش را کلید زده بود.
 
این سیاست اوباما به بازبینی جدی نیاز دارد، حتی اگر آن را منتفی ندانیم. آنچه در حال حاضر مورد نیاز است یک رویکرد سخت تدریجی و جمعی برای از بین بردن هژمونی ایران است. عملکرد ایران در بی ثبات کردن منطقه را که در نظر بگیرید خواهید فهمید که چماق بزرگتر شانس بهتری را برای متوقف کردن فعالیت های ایران به ما خواهد داد.
 
تنها استراتژی چماق است که میتواند ایزان را از فعالیت ها و آزمایشات موشکی و ازار ناو های آمریکایی در خلیج فارس و مداخله در امور کشورهای همسایه خلیج فارس منصرف کند.
 
مهمترین تکلیف کشورهای منطقه و قدرت های جهانی این است که از تحریم به سمت فعالیت برای کاهش حجم توسعه ایران حرکت کنند. رویکرد کاهش نفوذ ایران باید به طور جمعی صورت بگیرد اما از همه مهمتر این رویکرد بای. توسط آمریکا هدایت شود.
 
.میتوان از محدود کردن فعالیت شبکه ایران در منطقه آغاز کرد. اینها عمدتا گروه های شیعه در منطقه هستند که بیش از همه در لبنان و سوریه و یمن و عراق و بحرین زندگی میکنند.
 
نشانه های اولیه دشمنی با ایران از سوی واشنگتن نمایش داده شده است. دولت ترامپ اظهارات و اقداماتی را علیه ایران کلید زده است. باید هشت سال ریاست  جمهوری اوباما را به عقب برگرداندیم. ترامپ وعده داده که توافق هسته ای را پاره خواهد کرد. اخیرا، آمریکا سی کمپانی ایرانی را به جرم حمل و نقل تکنولوژی های حساس به ایزان تحت تحریم قرار داد.
 
بدون شک این قدم مهمی برای مقابله با ایران است. خروج ایران از عراق  و سوریه و لبنان و یمن به نفع همه است. کشورهای عربی خلیج فارس اولین کشورهایی هستند که از فرایند اقدام علیه ایران استقبال میکنند.
 
در نهایت کاهش نفوذ ایران یک پروسه طولانی  است که پیش شرط های مشخصی دارد : اگر زدن سر مار کار سختی است، باید به دنبال برنامه آلترناتیو رفته و دم مار را بزنیم.
کد مطلب : ۱۲۰۵۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.