۰

بیماری‌های غیر واگیر؛ علت مرگ 76 درصد ایرانیان

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷
به گزارش عصر تعادل، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 76 درصد علت مرگ و میر در کشور بیماری های غیر واگیر است.
 
 
علی اکبر سیاری، اظهار داشت: در دولت یازدهم، ۲۰ هزار واحد بهداشتی در کشور با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان، تعمیر، تجهیز و استانداردسازی شدند.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت، ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک خانواده به حوزه بهداشت اضافه شدند، افزود: در طرح تحول سلامت برای نخستین بار در سیستم بهداشت کشور، دو هزار کارشناس تغذیه و سلامت روان و ۱۵ هزار کارشناس مراقب سلامت بکار گرفته شدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سکونت ۷۵ درصد از جمعیت ایران در مناطق شهری، یادآور شد: شبکه بهداشت در روستاهای کشور بسیار کارآمد تر از شهرها بود زیرا به ازای هر ۵۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، دو بهورز و به ازای هر ۴ هزار نفر روستایی، یک پزشک وجود دارد.

سیاری خاطرنشان کرد: در روستاها در سال ۹۲ در کشور، ۴ هزار و ۳۰۰ پزشک وجود داشت اما در حال حاضر این تعداد، به ۶ هزار و ۸۰۰ پزشک، افزایش پیدا کرده است و در طول سه سال گذشته، علاوه بر تقویت شبکه بهداشت در روستاها، شبکه بهداشت شهری، بازطراحی شد و اولویت نخست وزارت بهداشت در این مناطق، حاشیه شهرها بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در ۷۰۰ سکونتگاه های غیر رسمی را شناسایی کرد و برای آنها مراقبت های بهداشت را ارائه کرد. در حال حاضر به ازای هر ۲ تا ۳ هزار نفر جمعیت در کشور، یک کارشناس مراقب سلامت فعالیت دارد تا برای تمام مردم ایران، پرونده الکترونیک سلامت، فعال شود.

سیاری با اشاره به وجود کارت بهداشت کودک در خانواده های ایرانی، تصریح کرد: کارت دیگری تحت عنوان کارت خطرسنجی سکته قلبی، مغزی و سرطان به سیستم بهداشت کشور اضافه شد زیرا بیشترین عامل مرگ مردم، بیماری های غیرواگیری مانند سکته قلبی، مغزی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح «ایراپن» در چهار شهرستان کشور اجرا شده است، از اجرای آن در کل کشور خبر داد و گفت: لزوم اجرای این طرح این بود که در حال حاضر ۷۶ درصد از مرگ مردم به دلیل بیماری های غیرواگیر است و با اجرای آن می توانیم در پیشگیری از ابتلای مردم به این بیماری ها و مرگ آنها، پیشگیری کنیم.

وی اظهار داشت: تلاش ما بر این است که خدمات بهداشتی در شهرها، به شیوه ای فعال به مردم ارائه شود و هر ایرانی، یک مسئول سلامت داشته باشد و در صورت استمرار این طرح می توانیم، شاهد کاهش مرگ میانسالان، کاهش بیماری ها و ارتقای سلامت مردم در دوران آینده باشیم.
کد مطلب : ۱۲۰۹۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.