۰

استقلال بیمه سلامت حفظ شود

تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
استقلال بیمه سلامت حفظ شود
به گزارش عصر تعادل،محمدجواد کبیر در گفت وگو با خبرنگار، به تشریح سیاستهای سازمان بیمه سلامت در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: در سال 96 بودجه سازمان بیمه سلامت از 5420 میلیارد تومان به رقمی معادل 10 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: البته این افزایش به معنای افزایش بودجه نیست بلکه به سمت منطقی شدن سرانه رفته است. با این حال باید بودجه در سال 96 بر اساس مصارف نزدیک به 35 درصد بیشتر رشد می کرد تا هزینه‌ها سربه سر شوند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه استراتژی سازمان در سال 96 تاکید بر کنترل تقاضا است گفت: در کشور ما حدود 14.5  میلیون جمعیت در شهرهای زیر 100 هزار نفر داریم. حدود 10 میلیون  و 300 هزار نفر جمعیت حاشیه شهرهاست و قریب به 28 میلیون نفر ساکن مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر هستند. اگر قرار باشد این افراد از نظام ارائه خدمت مطلوبی استفاده کنند، بیش از 55 تا 60 درصد جمعیت فعلی کشور را شامل می شود و استراتژی ما که در بودجه هم پیش بینی کردیم همین بود که کنترل تقاضا ار از طریق توسعه مراقبت های اولیه سلامت و نظام ارجاع و همچنین پیاده سازی راهنماهای بالینی دنبال کنیم.
کبیر ادامه داد: تلاش ما این است که در سال 96 به مسئولین ذیربط در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی توصیه کنیم اولویت نظام پرداخت با مراکزی است که تامین پزشک خانواده را دنبال و راهنمای بالینی را پیاده می کنند و  تبادل نظام ثبت و گزارش دهی آنها از دقت و صحت بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت باید بتواند در سال 96 نقش بیمه ای خود را با استفاده از تجمیع منابع در خرید راهبردی خدمات به درستی ایفا کند اظهار کرد: اگر این وظیفه را از سازمان بیمه گری چون بیمه سلامت بگیریم این سازمان هویت بیمه ای خودش را از دست خواهد داد بنابراین انتظار می رود با توجه به مصوبات مجلس مبنی بر انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت به حفظ استقلال سازمان بیمه سلامت به عنوان یک اصل توجه کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به اینکه آیا با یکی شدن خریدار و ارائه دهنده خدمت، در عمل می توان استقلال بیمه سلامت را حفظ کرد یا خیر؟ گفت: باید این کار را انجام دهیم. وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه هم تاکید داشتند که می خواهند استقلال بیمه حفظ شود و اگر این استقلال حفظ نشود این تغییر و تحولات کار درستی نیست. نمایندگان رای دادند و ما ناچاریم احترام بگذاریم، اما تاکیدم به عنوان یک کارشناس این است که تمامیت بیمه به عنوان خریدار خدمت و همچنین قدرت انتخاب داشتن او باید حفظ شود.
کبیر افزود: قطعا در سال 96 نظام فی فور سرویس یا پرداخت به ازای خدمات دیگر آنچنان جواب نخواهد داد و حتما باید خدمات عمومی و گلوبال را افزایش و نظام سرانه را به سه سطح یک و دو و سه تعمیم دهیم و کاربست هایی را بکاربگیریم که به ما کمک کنند با استفاده از منابع موجود بتوانیم بیشترین بهره وری را داشته باشیم. طبیعتا اگر چنین اقدامی از دستورکار خارج شود اگر تمام منابع کشور را هم تزریق کنیم باز هم نمی توانیم پاسخگوی مصارف باشیم.
وی با تاکید بر اینکه حتما باید کنترل هزینه ها را مدنظر داشته باشیم اظهار کرد: اقدام وزارت بهداشت  در خصوص تدوین 200 راهنمای بالینی را به فال نیک می گیریم، اما راهنماهای بالینی حتما سازوکار اجرایی می خواهد.  این سازوکار اجرایی باید به فوریت در تهران و درسطح ستاد مرکزی از طریق مشارکت انجمن های علمی و نظام پزشکی فراهم و پس از آن به عنوان یک استراتژی معقول و قابل قبول در سطح شهرستان ها اجرا شود.
کد مطلب : ۱۲۱۱۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.