۰

عراق پیمان اوپک را زیر پا می گذارد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲
به گزارش عصرتعادل،عراق قصد دارد تولید نفت خام خود را تا 600 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 5 میلیون بشکه در سال برساند و این در حالی است که با این کار، قرارداد اوپک مبنی بر کاهش تولید را زیر پا خواهد گذاشت.
 
به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از Russia today، عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت خام اوپک است و از زمان آغاز طرح کاهش تولید، بیشتر از همه احزاب به توافق تمایل نشان داده است. بسیاری از ناظران پیش بینی کرده بودند که عراق اولین کشوری خواهد بود که توافق را زیر پا گذاشته و از آن سرکشی میکند.
 
نگرانی در مورد پیمان شکنی عضو اوپک
 
اولین مشکل عراق این است که، 95 درصد درآمد بودجه کشورش را، مبالغ دریافتی حاصل از فروش نفت تامین می کند و هیچ منبع درآمد جایگزینی در حال حاضر ندارد. دومین مشکل این کشور، جنگ داخلی با دولت اسلامی می باشد که باعث می شود، این درآمد بیش از پیش حائز اهمیت باشد.
 
در میان فشار های نهایی دولت، در جنگ موصل علیه داعش، دولت عراق برای اطمینان از رشد پایدار صنعت نفت و گاز کشورش، سخت در تلاش است. سه ماه قبل، جبار لعیبی وزیر نفت عراق اذعان کرد، بغداد علاوه بر اصلاح و گسترش پالایشگاه های موجود که در جنگ با داعش آسیب دیده، برای ساخت پنج پالایشگاه جدید برنامه ریزی کرده است.
لعیبی بارها به رسانه و به طورغیر مستقیم به سرمایه گذاران اطمینان داد که عراق به تعهد خود در مقابل اوپک پایبند خواهد ماند و حاضر است هر اقدامی در جهت افزایش بازدهی تنها منبع درآمد طبیعی کشورش انجام دهد.
 
در همین راستا، دولت به تازگی اقدام به بررسی قرارداد های نفتی منعقده با شرکت های خارجی که در زمین های محلی در حال فعالیت می باشند کرده است و این در حالی است که هدف اصلی از این بررسی، مطابقت منافع خود با اقدامات این شرکت ها می باشد.
 
در حال حاضر، شرکت های نفتی بین المللی در عراق تحت قراردادی به نام خدمات فنی در حال کار هستند. طبق این قرارداد چند سال پیش، به دلیل کمبود منابع مالی بغداد جهت انجام عملیات حفاری، آنها مجبور به کاهش تولید در برخی از بزرگترین زمین های نفتی این کشورشدند.
در حال حاضر بغداد با تهران در زمینه یافتن منابع نفتی مشترک بین دو همسایه در حال همکاری هستند.
 
همچنین بغداد در حال تقویت روابط خود با دیگر همسایگان و کشورهای دورتر همانند مصر، اعضای اتحادیه اروپا و ایالات متحده است. 
 
افزایش تولید 600هزار بشکه در روز می تواند قابل توجه باشد، آل لعیبی منبع این افزایش را اعلام نکرده است. زمین های وسیعی همانند غرب قرنه، رمیله و مجنون ذخایر مناسبی برای عراق جهت افزایش قابل توجه تولید نفت این کشور می باشند.
 
کد مطلب : ۱۲۱۴۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.