۰

محسن رضایی: می توانیم 110 هزار تومان یارانه بدهیم و در عین حال اشتغال زایی کنیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۴
به گزارش عصر تعادل، محسن رضايي امشب در برنامه «متن، حاشیه» درباره شعار سال و مسائل منطقه از جمله حمله خودسرانه آمریکا به سوریه و مسیر پرفراز و نشیب پیش رو سخن گفت.
 
دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت 23:16 در برنامه زنده تلویزیونی «متن و حاشیه» درباره ابعاد شعار سال و مسائل منطقه در شبکه سوم سیما سخن گفت.
 
محسن رضایی در ابتدای این گفت و گو درباره درگیری های اخیر سوریه و دلیل اینکه چرا آمریکا در این مقطع به سوریه پس از شش سال حمله کرد، گفت: دلیل این حمله این است که تروریست ها در اوج شکست قرار دهند و این امیدشان که تروریست ها بتوانند این محدوده بزرگ در سوریه و عراق را بگیرند و در آینده این کشورها نقش داشته باشند، از دست رفت؛ لذا این حمله را انجام دادند تا بدین ترتیب بتوانند دوباره در صحنه حضور داشته باشند.
 
مهم ترین فرازهای سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به این شرح است:
 
- حادثه ادلب تلخ بود و ایران محکوم کرد. اولین قربانی حملات شیمیایی نیز ما بودیم و اصولاً ایران با این حملات از جانب هرکسی باشد، محکوم است. آمریکایی ها این بحث را در شورای امنیت بردند و در حین بررسی بحث در شورای امنیت، این حمله هوایی را انجام دادند.
 
- پایگاه الشعیرات که بعد از پایگاه دمشق دومین پایگاه راهبردی سوریه محسوب می شود و به لحاظ منطقه ای که در آن مستقر شده، می تواند علاوه بر مقابله با جنگنده های اسرائیل، با تروریست ها نیز مقابله کند، هدف قرار گرفت که با توجه به شتابزده بودن این حمله موشکی، شماری از موشک ها به هدف نخورد و تعدادی نیز به هدف خورد و خساراتی در پی داشته است.
 
- چه دلیلی دارد که دولت سوریه در این شرایط دست به حمله شیمیایی بزند؟ این حرکت غیرعاقلانه است. احتمال قوی این است که یک عنصر سومی که بیشترین شک به عربستان و اسرائیل می رود، خواسته اند که آمریکا بتواند وارد صحنه روسیه شود و به همین دلیل زمینه این اتفاق را فراهم کرده اند. این منطقه نیز در اختیار تروریست ها بوده و زمانی که این حمله انجام شده، ارتش سوریه هواپیمایی در آسمان نداشته است.
 
- اینکه این عامل شیمیایی، بمب است، گلوله توپ است یا بشکه های حامل مواد شیمیایی است، را هیچ کس نمی داند. آقای ترامپ نه کار تحقیقی کرده، نه با کنگره هماهنگ کرده، نه تایید شورای امنیت را گرفته و به یک باره این حمله را کرده است.
 
- آقای ترامپ در ماه های اخیر مترصد بوده که یک حمله کند. من به آقای روحانی نیز نامه نوشتم که مراقب باشیم ترامپ به دنبال آن است که حرکتی کند و طوری قدرتمند عمل کنید که چنین کاری نکنند. ما این را یک کار نظامی نمی دانیم، یک کار سیاسی- تبلیغاتی برای عبور از بحران است.
 
- اینکه آمریکا به روسیه گفته و روس ها با تاخیر به سوریه گفتند و بعد حمله کرده اند، نشان می دهد که آنها به دنبال درگیری نظامی نبوده اند و می دانستند که واکنش جدی نیز نداشته اند.
 
- یک ماه است که ناوهای آمریکا به جای آنکه مسیر مودبانه ای در پیش می گیرند، یک ناو در حین عبور خودش را به قایق های سپاه می چسباند تا یک درگیری به وجود آورند اما برادران ما در سپاه به خوبی مدیریت کرده اند.
 
- مذاکره در دوران جمهوری خواهان تاثیری ندارد. بنابراین باید قدرتمند ظاهر شد تا چنین اقدامی نکنند. من در آن نامه تاکید کردم که نباید با ترامپ وارد تنش شد اما در عین حال نباید با ضعف با ترامپ و دولتش سخن گفت که آنها تصور کنند میتوانند به ایران حمله کنند.
 
- ترامپ چند مشکل داخلی داشته و یک مشکل در منطقه داشت که باید حل می کرد و باید پیام خودش را برای چهار سال آینده نشان می داد. امروز در حرف هایش می گفت من کسی هستم که بلافاصله جواب می دهم و این هستم. مشکل آقای ترامپ این است که یک فضای منفی نسبت به ارتباط ترامپ با روسیه وجود دارد. آقای ترامپ باید این فضا را می شکاند که من با روس ها نیستم. همچنین سه چهار طرح ایشان از جمله مهاجران و جایگزین طرح اوباما به جایی نرسید و باید فضای افکارعمومی در آمریکا را تغییر میداد. بنابراین شلیک این موشک ها عمدتاً مصرف داخلی و همچنین روحیه دادن به کشورهای منطقه و در راستای ثابت کردن خودش داشت.
 
 - عربستان صفش را به کلی در مقابل ما قرار داده است. این اتفاق تازه باعث ایجاد یک ائتلاف عربی، آمریکایی خواهد شد. این اقدام ترامپ می تواند به ائتلاف قبلی علیه سوریه جان بدهد و کشورهای عربی منطقه مثل اردن و عربستان و از سوی دیگر ترکیه و اسرائیل و همچنین کشوزهای فرانسه و انگلستان را به یک ائتلاف تبدیل نماید.
 
- این نگرانی وجود داشت که با روی کار آمدن ترامپ، روسیه با آمریکا نزدیک شود و از ایران فاصله بگیرد این اتفاقات به نفع ایران شد و روسیه دریافت که باید اتحاد استراتژیکش با ایران را حفظ و تقویت کند و بیش از پیش به اهمیت این اتحاد پی برد.

- منافع ایران و روسیه یکی نیست اما با هم خوب کار می‌کنیم.
 
- با قطع تمامی ارتباطات بین روسیه و آمریکا و عدم وجود ارتباطات، شرایط را حساس کرده است. یک جرقه در سوریه می تواند سراسر منطقه را فرابگیرد و حتی زمینه ساز جنگ جهانی سوم شود. من نمی گویم حتماً چنین اتفاقی رخ می دهد اما در محیط مشتعل، قدرت ها نباید دست به اقدامی بزنند که وضعیت را پیچیده تر کند.
 
- اگر اتفاق دیگری رخ ندهد، احتمالاً در ماه های آینده وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای کاهش تنش با هم دیدار میکنند.
 
- ارتش ایران، عاقل ترین ارتش منطقه است. ما موشک های بسیاری داریم و این موشک ها قدرت تخریبی بالایی دارند اما این موشک ها را برای بازدارندگی داریم و نه برای جنگ. اگر موشک ها را نداشتیم، مطمئن باشید در طول 27 سال اخیر سه بار به ایران حمله شده بود. ما موشک داریم و برد و قدرت و دقتش را در راستای بازدارندگی افزایش خواهیم داد.
 
- ادامه مدیریت جناحی در اقتصاد، به جز یک فاجعه ملی در پی نخواهد داشت. ریل انتخاب مدیران و مدیریت اقتصاد کشور تغییر کند و نیروهای متخصص و انقلابی در این حوزه فعالیت داشته باشد.
 
- می توانیم از همین یارانه که سالیانه 100 هزار میلیارد تومانی می دهیم، می شود به هرکس 110 هزارتومان به جای 45 هزار تومان بدهیم و در عین اشتغال زایی کنیم.
کد مطلب : ۱۲۱۵۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.