۰

ترامپ این مرد را می کشد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۳
به گزارش عصرتعادل، به گفته مقامات نظامی و شماری از مقامات عالی‌رتبه اطلاعاتی، شورای امنیت ملی آمریکا چندین گزینه برای برخورد با برنامه هسته‌ای کره شمالی به دونالد ترامپ پیشنهاد داده است؛ ازجمله قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در کره جنوبی و یا کشتن دیکتاتور "کیم جونگ اون".
 هر دو سناریو نتیجه‌ی بررسی شتاب‌زده سیاست‌های کره شمالی است که قبل از دیدار دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور چین "شی جین پینگ" صورت گرفته است.
کاخ سفید امیدوار است چین برای نفوذ به پیونگ‌یانگ از راه‌های دیپلماتیک و افزایش تحریم‌ها علیه این کشور همکاری بیشتری کند. اما اگر این تلاش‌ها شکست بخورد و کره شمالی به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد، گزینه‌های دیگری روی میز قرار می‌گیرند که سیاست‌های آمریکا را تا حد قابل‌توجهی تغییر می‌دهد.
اولین و بحث‌برانگیزترین گزینه‌ای که تحت بررسی است استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در کره جنوبی است. آمریکا بیست‌وپنج سال پیش تمام سلاح‌های هسته‌ای را از کره جنوبی خارج کرد. برگرداندن بمب‌های هسته‌ای به کره جنوبی (احتمالاً به پایگاه هوایی "اوسان" در 35 کیلومتری سئول قرار دارد)، اولین استقرار هسته‌ای خارج از آمریکا در دوران پس از جنگ سرد خواهد بود؛ اقدامی حساس و تحریک‌آمیز.
یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا گفت: "تجربه‌ی بیست سال دیپلماسی و تحریم را داریم که در متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره شمالی شکست‌خورده است. نه از جنگ پیشگیرانه حمایت می‌کنم و نه اعتقاد دارم استقرار سلاح‌های هسته‌ای به نفع ما خواهد بود." اما تأکید کرد که با "دنیایی در جنگ" سروکار داریم. عقیده داشت که منافع آمریکا و چین آن‌قدر نزدیک نیست که به ایجاد یک‌راه حل دیپلماتیک ختم شود.
دریاسالار بازنشسته "جیمز استاوریدیس" در گفتگو با ان‌بی‌سی نیوز گفت: "فکر نمی‌کنم استقرار سلاح‌های هسته‌ای فکر خوبی باشد. این کار تنها خشم پیونگ‌یانگ را شعله‌ور‌تر خواهد کرد. فکر نمی‌کنم هیچ نتیجه مؤثری از این اقدام حاصل شود؛ زیرا احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای حتی در برابر کره شمالی بسیار بعید است."
دو منبع نظامی اعلام کردند که بخش رهبری و هدایت نیروهای هوایی لزوماً از این پیشنهاد پشتیبانی نمی‌کند. در عوض، حملات دوربرد با بمب‌افکن‌های استراتژیک را تمرین و آن‌ها را برای قدرت‌نمایی در گوام مستقر می‌کند.
"مارک لیپرت" سفیر سابق ایالات‌متحده به کره جنوبی گفت استقرار سلاح‌های هسته‌ای ایده‌ای است که هر روز مورد پذیرش تعداد بیشتری از مردم کره جنوبی قرار می‌گیرد.
وی افزود: "برخی نظرسنجی‌ها آمار موافقت با این ایده را بیش از پنجاه‌درصد اعلام کرده‌اند. این تصمیم در حال بررسی است و حمایت از آن به‌ مرور زمان افزایش‌ یافته است."
بااین‌حال لیپرت نیز با این پیشنهاد موافق نیست و می‌گوید اهداف آمریکا برای منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای را زیر پا می‌گذارد.
گزینه‌های پیش روی ترامپ در برابر کره شمالی
گزینه دیگر کشتن رهبر کره شمالی و دیگر رهبران و مسئولین تعیین‌کننده در مسائل هسته‌ای و موشکی این کشور است. لیپرت که در دولت باراک اوباما به‌عنوان معاون وزیر دفاع خدمت کرده، گفت این راهکار هم نقاط ضعف زیادی دارد: "صحبت از تغییر رژیم و کشتن رهبران کره شمالی سبب می‌شود چینی‌ها نگران شده و در خلاف جهتی که از آن‌ها انتظار می‌رود حرکت کنند."
"استاوریدیس" فرمانده سابق ناتو گفت: "زمانی که با یک رهبر شدیداً غیرقابل‌پیش‌بینی و خطرناک روبرو هستید، کشتن او همیشه استراتژی وسوسه‌برانگیزی است."
او گفت: "سؤالی که باید از خود پرسید این است که روز بعد از قتل او چه اتفاقی می‌افتد؟ فکر می‌کنم پاسخ این سؤال درباره کره شمالی کاملاً نامعلوم است."
گزینه سوم عملیات مخفیانه است: نفوذ نیروهای ویژه آمریکا و کره جنوبی به کره شمالی برای خرابکاری و دست‌کاری در زیرساخت‌های مهم. مثلاً انفجار پل‌ها برای جلوگیری از جابه‌جایی موشک‌های متحرک. سازمان سیا که بر این فعالیت‌ها نظارت می‌کند به ان‌بی‌سی نیوز گفت در این مورد هیچ "مشاوره و راهنمایی" ارائه نمی‌دهد. اما استاوریدیس گفت اگر آمریکا مجبور به اقدام نظامی شود، این بهترین گزینه است. این اقدام را این‌گونه توصیف کرد: "ترکیبی از حملات سایبری و نیروهای ویژه کره جنوبی."
سال گذشته، کره جنوبی از ایجاد یک واحد عملیات ویژه به نام "اسپارتان 3000" خبر داد تا در کره شمالی و پشت خط مقدم عملیات انجام دهند.
ترامپ اعلام کرده درصورتی‌که چین نتواند متحد خود را مهار کند، حاضر است دست به اقدام یک‌جانبه بزند: "اگر چین مشکل کره شمالی را حل نکند، ما این کار را می‌کنیم."
اما روز چهارشنبه، ژنرال "جان هایتن" فرمانده یگان "فرماندهی راهبردی ایالات‌متحده" به کمیته خدمات نظامی سنا گفت: "چین باید در تمام راه‌حل‌های مربوط به کره شمالی دخیل باشد." او گفت بااینکه وظیفه دارد "گزینه‌ها نظامی" پیش پای کاخ سفید بگذارد، اما نمی‌تواند راه‌حلی بدون حضور چین را تصور کند.
بااینکه حال در سال‌های اخیر تمرینات و شبیه‌سازی‌های نظامی با تمرکز بر کره شمالی افزایش‌یافته است و این روند رو به رشد می‌باشد. این تمرینات تنها در سال 2017 شامل این موارد بوده است:
· "Key Resolve” : یک تمرین فرماندهی در ماه مارس
· "Foal Eagle” : تمرینات بسیج نیرو و پخش تدارکات در سطح شبه‌جزیره که اکنون نیز در حال اجرا است
· "Silent Shark” : تمرین‌های ضد زیردریایی که این ماه انجام شد
· "Nimble Titan”: تمرین هماهنگ‌سازی دفاع موشکی در ابعاد بسیار بزرگ و چندملیتی
ارتش امریکا ماه گذشته اعلام کرد "پرداتور مسلح" خود به نام "عقاب خاکستری" را به‌طور دائم در شبه‌جزیره کره مستقر خواهد کرد.
از زمان اولین آزمایش هسته‌ای موفق کره شمالی در سال 2009، آمریکا سعی کرده استراتژی‌ای اتخاذ کند که سبب "کند شدن، توقف و شکست" دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود.
اما ترامپ در اوایل ماه فوریه از شورای امنیت ملی تقاضای راه‌حل‌های جدید کرد. یکی از مقامات ارشد مطلع گفت به سازمان‌ها دستور داده‌شده "وسعت دید خود را افزایش دهند." تاکنون پیشنهادهای زیادی رد شده‌اند. اما به گفته منابع در بخش نظامی، سه گزینه همچنان در دست بررسی است.
استاوریدیس درباره بررسی تمام احتمالات گفت: "کاملاً درست است. پنتاگون موظف است وسیع‌ترین مجموعه‌ی ممکن از راه‌حل‌ها و گزینه‌ها را ارائه دهد. با قرار داشتن تمام گزینه‌های ممکن روی میز، رئیس‌جمهور می‌تواند درست تصمیم‌گیری کند."
منبع: NBC News
کد مطلب : ۱۲۱۶۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.