۱
۱

رشد 4 برابری تولید مقالات کیفی ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۳
رشد 4 برابری تولید مقالات کیفی ایران
به گزارش عصر تعادل، دکتر وحید احمدی در نشست خبری امروز با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری افزود: آمارهای رشد علمی کشور نشان می‌دهد که ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم، به‌گونه‌ای که میزان رشد علمی ایران در سال 2013 حدود 31 هزار و 142 مقاله بوده است که این تعداد در سال 2014 به 33 هزار و 174 مقاله و در سال 2015 به 37 هزار و 986 مقاله رسیده است.
احمدی با تاکید بر اینکه میزان رشد علمی ایران بر اساس پایگاه آی‌اس‌آی در سال 2016، 43 هزار و 292 مقاله بوده است، یادآور شد: میزان رشد علمی ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015، 14 درصد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه رتبه علمی ایران در تولید مقالات در دنیا اول است، ادامه داد: علاوه بر آن ایران از لحاظ کیفیت مقالات نیز رتبه اول دنیا را دارد. مقالات کیفی مقالاتی هستند که دارای بیشترین ارجاعات و تاثیرگذاری هستند و در زمره یک درصد مقالات برتر قرار گرفته‌اند.
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایران در میان 25 کشور اول دنیا که 85 درصد تولیدات علمی دنیا را برعهده دارند، حائز رتبه اول شده است. بعد از ایران کشورهای روسیه، چین، لهستان و ترکیه قرار دارند.
احمدی اضافه کرد: ایران بر اساس پایگاه آی‌اس‌آی از لحاظ کمیت در رتبه هفدهم قرار دارد که این رتبه در سال 2013، 21 بوده است. این رتبه در پایگاه اسکوپوس در سال 2016 رتبه 16 گزارش شده است.
سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا
وی با اشاره به سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا در سال 2013 گفت: سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا در سال 2013 به میزان 1.34 درصد بوده است که این میزان در سال 2014، 1.36 درصد، در سال 2015، 1.49 درصد و در سال 2016، 1.89 درصد افزایش یافته است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به سهم ایران در تولید مقالات کیفی، اظهار کرد: سهم تولیدات ایران در مقالات کیفی در سال 2012 شش دهم درصد بوده که این میزان در حال حاضر به 2.2 درصد رسیده است که این عدد نشان می‌دهد ما رشد چهار درصدی داشته‌ایم.
احمدی یکی از چالش‌های موجود در حوزه تولید علم را تولیدات علم در حوزه علوم انسانی ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی را برای حضور محققان علوم انسانی در مجامع بین‌المللی ارائه کردیم که از آن جمله می‌توان به ابلاغ آیین‌نامه تشویقی خاص برای مطالعات علوم انسانی اشاره کرد.
وی در این باره توضیح داد: بر اساس این آیین‌نامه علاوه بر آنکه از محققان حوزه علوم انسانی که بتوانند مقالات خود را در نشریات بین‌المللی منتشر کنند، حمایت می‌شود، از مجلاتی که بتوانند نمایه‌سازی بین‌المللی شوند، حمایت می‌کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تعداد نشریات علمی پژوهشی کشور را 1200 نشریه ذکر کرد که آماده نمایه‌سازی بین‌المللی هستند و از این تعداد نشریه علمی پژوهشی، 630 نشریه در حوزه علوم انسانی مشغول به فعالیت هستند.
وضعیت دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی
احمدی با اشاره به آخرین گزارش لایدن از رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا گفت: در سال 2013 تنها پنج دانشگاه ایران در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا قرار داشت که این میزان در حال حاضر به 14 دانشگاه رسیده است.
به گفته وی، بر اساس رتبه‌بندی تایمز در سال 2017 تعداد 13 دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا قرار گرفتند که این تعداد در سال 2013 تنها یک دانشگاه ایرانی بوده است.
وضعیت تولید فناوری در ایران
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر 39 پارک فناوری در کشور راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: علاوه بر آن 180 مرکز رشد در کشور راه‌اندازی شده و 30 هزار فرد متخصص در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به ایجاد 4 هزار و 400 هسته و واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری خاطرنشان کرد: به منظور تجاری‌سازی دستاوردهای علمی اقدام به اجرای برنامه‌ها، جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف شده است.
احمدی اضافه کرد: با برگزاری فن‌بازارها در هفته پژوهش توانستیم به این موضوع کمک کنیم که در سال 92 حدود پنج میلیارد تومان قرارداد میان شرکت‌های دانش‌بنیان با متقاضیان فناوری منعقد شود.
وی اضافه کرد: میزان قرارداد در هفته پژوهش 93 بالغ بر 12 میلیارد تومان، در سال 94 بالغ بر 24 میلیارد تومان بوده است و در سال 95 به 77 میلیارد تومان افزایش یافته است.
معاون پژوهشی وزیر علوم همچنین اضافه کرد: در سال 95 علاوه بر قرارداد 77 میلیارد تومانی در هفته پژوهش این سال تا پایان سال، انعقاد قرارداد 212 میلیارد تومانی میان شرکت‌های دانش‌بنیان با متقاضیان فناوری صورت گرفته است.
تلاش برای توسعه ارتباط میان صنعت با بخش‌های پژوهش
احمدی، میزان ارتباط صنعت با بخش‌های علمی را از جمله شاخص‌های توسعه فناوری توصیف کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ نفت کشور توانستیم قراردادهایی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی نفت با وزارت نفت منعقد کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه بالادستی قراردادی برای افزایش ازدیاد برداشت از میادین نفتی از طریق توسعه فناوری و تولید دانش فنی منعقد شد که بر اساس این قرارداد مقرر شد حداقل یک درصد ازدیاد برداشت از میادین نفتی داشته باشیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم حجم این قرارداد را 1000 میلیارد تومان میان 9 مرکز آموزشی و پژوهشی و 20 میدان نفتی دانست و افزود: اجرای این قرارداد از سال 94 آغاز شده است و در سال 95 علاوه بر ادامه این قرارداد، قراردادی در حوزه پایین‌دستی نفت نیز منعقد شد.
وی اظهار کرد: در این قرارداد که بالغ بر 70 میلیارد تومان می‌شود، در حوزه‌های پالایش، گاز و پتروشیمی پروژه‌های مشترکی از سوی 12 مرکز دانشگاهی و شرکت‌های مرتبط با نفت، گاز و پالایشگاه اجرایی می‌شود.
احمدی با اشاره به امضای قراردادهایی میان وزارت علوم با وزارت دفاع، خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر حدود 1200 پروژه با مبلغ 300 میلیارد تومان منعقد شده است و اخیراً نیز قراردادی برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی در حوزه دفاعی به امضا رسید.
معاون پژوهشی وزیر علوم امضای قرارداد با وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی و امضای تفاهمنامه با وزارتخانه‌های صنعت و نیرو را برای انجام کارآموزی دانشجویان در مراکز صنعتی از دیگر اقدامات وزارت علوم برای توسعه همکاری با بخش صنعت ذکر کرد.
وی همچنین با اشاره به اجرای 4 پروژه اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: بر این اساس پروژه‌های تحقق دانشگاه کارآفرین، تغییر نظام آموزشی برای حل مشکلات صنعتی و ارتباط با صنعت، ارتقای دانشگاه‌ها در تراز بین‌المللی و آمایش و ساماندهی آموزشی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.
بررسی وضعیت پژوهشی کشور
احمدی، ماموریت‌گرا کردن پایان‌نامه‌ها را از اهداف وزارت علوم نام برد و گفت: بر این اساس آیین‌نامه‌هایی در حال تدوین است، ضمن آنکه آیین‌نامه ارتقای اخلاق در انجام پژوهش‌های علمی و آیین‌نامه مقابله با تخلفات علمی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه بر اساس این آیین‌نامه تمام دانشگاه‌ها موظف هستند پایان‌نامه‌های خود را در سامانه ایرانداک به ثبت برسانند و علاوه بر آن دانشگاه‌ها باید از نرم‌افزار همانندجویی نیز استفاده کنند.
وی، ساماندهی و توسعه پژوهش‌های علوم انسانی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی تشکیل شده است و دستورالعمل ماموریت‌گرا کردن پایان‌نامه تهیه شده و آماده ابلاغ است.
احمدی با تاکید بر اینکه مشکل تهیه زمین برای همه پارک‌های علم و فناوری رفع شده است، یادآور شد: همچنین آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
تصویب طرح ایران در اجلاس کشورهای اسلامی
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به آخرین جلسه کشورهای اسلامی از ارائه پیشنهادی از سوی ایران خبر داد و گفت: در این اجلاس ایران پیشنهاد ایجاد فن‌بازار مشترک کشورهای اسلامی و شبکه آزمایشگاهی مشترک کشورهای اسلامی راارائه داده است.
وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه اسلامی به طور ضمنی با این پیشنهاد موافقت کرده است، یادآور شد: تصویب نهایی این پیشنهاد در جلسه آتی این اجلاس خواهد بود.
توسعه آزمایشگاه‌های کشور
احمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود 130 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های کشور فعال شده است، گفت: بر این اساس شبکه ارتباطی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها ایجاد شده است که این امر علاوه بر افزایش هم‌افزایی میان آزمایشگاه‌ها، موجب افزایش بازدهی نیز خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم اضافه کرد: به منظور تقویت و تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی در نمایشگاه سال گذشته تجهیزات آزمایشگاهی بالغ بر 77 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شد که این میزان در سال 94 حدود 30 میلیارد تومان است.
وی یادآور شد: علاوه بر آن به منظور تقویت تجهیزات آزمایشگاهی اعتبارات ارزی نیز در نظر گرفته‌ایم.
آخرین وضعیت طرح‌های کلان
احمدی با اشاره به تصویب 47 طرح کلان ملی در سال‌های گذشته، گفت: از این تعداد 13 طرح به دلیل نبودن دستگاه متقاضی از رده خارج شده است.
معاون پژوهشی وزیر علوم یادآور شد: از این تعداد همچنین 22 طرح نیز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شد که قرار است از سوی این سازمان تامین اعتبار شود.
کد مطلب : ۱۲۱۷۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

نظرات شما
سعید
۱۳۹۶/۰۱/۲۱ ۰۹:۱۸
دروغ خفه نکنه شما را در زمانی که اثر اینترنت هست با یک جستجویی ساده معلوم میشه حرفات دروغ هست اقا
کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.