۰

میرکریمی: مسئولیت انتخاب‌ها را برعهده دارم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۸
به گزارش عصر تعادل، دبیر جشنواره جهانی فجر در نشست خبری روز دوشنبه گفت: ما امسال مشکلات فرامتنی زیادی داشتیم که علاوه‌بر دشمنان خارجی، برخی کوته‌فکران داخلی هم به آن دامن زدند.

 رضا میرکریمی، دبیر سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فجر صبح روز دوشنبه (۲۱ فروردین) در پردیس سینمایی چارسو در نشستی خبری حاضر شد تا درباره جزییات این رویداد صحبت کند.
 
میرکریمی: مسئولیت انتخاب‌ها را برعهده دارم

در ابتدای این نشست تیزر رسمی جشنواره که به عباس کیارستمی تقدیم شد به نمایش درآمد.

در این نشست همچنین مازیار میری، سیف‌الله صمدیان، شادمهر راستین، امیر اسفندیاری و علیرضا شجاع نوری هم حضور دارند.

رضا میرکریمی با اشاره به اینکه از چند ماه قبل کار اطلاع‌رسانی آغاز و انجام شده است گفت: حجم کاری که انجام شده مثال‌زدنی است. از فردای جشنواره‌ی سال قبل، ما کار را شروع کردیم. همانطور که وعده داده بودم. همیشه گله می‌کردیم از نبود دبیرخانه ثابت و خودمان دست به کار شدیم تا آن را راه بیندازیم.

او گفت: اگر هدف از برگزاری این جشنواره را  مرور کنیم، می‌بینیم که اهداف هنری و فرهنگی حتما در اولویت است، اما هیچ رویدادی برگزار نمی‌شود مگر اینکه رویکردهای ملی را هم در نظر بگیرد. ما می‌خواهیم در منطقه حرف اول را در کوتاه‌مدت و در آسیا در بلندمدت بزنیم. بعد به ارتقای جهانی هم فکر کنیم.

او با پخش اسلایدی به حذف برخی موارد ابهام برانگیز اشاره کرد و گفت: مثلا تعداد بالای جوایز یکی از مواردی بود که سال گذشته فقط یک جایزه طلا دادیم و سعی کردیم تلاش کنیم نشان دهیم همه بخش‌ها مهم هستند.

دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه بیان کرد: اعلام کاندیدا در هیچ جایی اتفاق نمی‌افتد و ما هم اینکار را نکردیم، چون هر فیلمی که به جشنواره راه یافته جزو بهترین‌ها بوده است. پس هیات انتخاب و اعلام کاندیداها را حذف کردیم. ضمن اینکه با وجود تقسیم کاری که انجام شده، باید یک کشتی‌بان وجود داشته باشد تا همه‌چیز را نظارت کند. بنابراین من مسئولیت تمام انتخاب ها را برعهده دارم.

وی اظهار کرد: امروز که ۱۰ روز به جشنواره مانده می‌گویم که تمام فیلم‌های انتخاب شده را دیده‌ام، به جز فیلم‌هایی از ژانر وحشت که کلا می‌ترسم آن‌ها را ببینم.

میرکریمی افزود: در این رویداد فهرستی از تعداد فیلم‌های متقاضی منتشر نمی‌کنیم، چون مثل امانت و راز نزد ما باقی می‌ماند و از طریق ایمیل هم به کسانی که فیلم‌شان پذیرفته نشده بابت نبود اثرشان عذرخواهی کرده و سعی کرده‌ایم با احترام برخورد کنیم.

او افزود: چارتی از طریق ترجمه و بومی شدن چارت‌های جشنواره‌های مهم تشکیل داده‌ایم تا در آینده هرکسی آمد با یک سازماندهی روبرو باشد و نخواستیم هیاتی کار کنیم. ما سال گذشته دقیقه ۹۰ جدول نمایش را بسته بودیم، اما الان حتی در سایت سینماتیکت هم مشخص شده است. در واقع امسال همه‌چیز را در یک پورتال تنظیم کرده و اطلاعات مربوط به افراد و برنامه‌ها را در آن گنجانده‌ایم.
 
میرکریمی: مسئولیت انتخاب‌ها را برعهده دارم

وی درباره بخش ویدیو لایبرری هم گفت: فقط فیلم‌های امسال قرار نیست در این بخش باشد و حتی فیلم‌هایی که خیلی مورد توجه نبودند هم امکان عرضه دارند.

دبیر جشنواره جهانی فجر با اشاره به بخش بازار افزود: امسال متقاضیان بیشتر شده و تعداد کسانی که با هزینه خودشان هم به ایران می‌آیند بیش از یکصد نفر شده‌اند. ما پارسال یک‌ میلیارد تومان ارزان‌تر جشنواره را نسبت به سال قبل‌اش برگزار کردیم. در این بخش امسال هم صرفه‌جویی کردیم و از هتل‌های گرانقیمت مثل سال قبل صرف‌نظر کردیم و از وقتی گرِید خدمات ما تغییر کرده، حتی استقبال هم از نظر کارشناسان بیشتر شده است.

او تاکید کرد: قیافه جشنواره ما باید با جشنواره‌های جنوبی ما تفاوت داشته باشد. ضمن اینکه قرار نیست کپی جشنواره‌های کن و برلین و لوکارنو باشیم. ما ادعا می‌کنیم ذائقه و سلیقه داریم و دنبال یک تعامل هستیم که در فرهنگ به آن "روابط متقابل" می‌گویند. امسال از نظر خودمان فیلم‌های خوبی را انتخاب کرده‌ایم و آثاری برگزیده شده‌اند که برای اولین‌بار نمایش داده می‌شوند.

میرکریمی همچنین گفت: همه آنچه پیش آمده، مدیون درایت و توجه حجت‌الله ایوبی است و الان این جشنواره مستقل شده چون فقط حمایت کردند و خوشبختانه الان مدیر دیگری آمده که با بلندنظری از همان روز اول گفتند که استقلال‌تان را از دست ندهید.

وی اظهار کرد: ما امسال مشکلات فرامتنی زیادی داشتیم که حضور رییس‌جمهور جدید آمریکا هم از جمله آن است. یک‌سری قوانینِ تبعیض‌آمیز حتی در همین منطقه وجود دارد که به شهروندانش اجازه سفر به ایران نمی‌دهند. در این راستا کار سختی داشتیم که علاوه بر دشمنان خارجی، برخی کوته‌فکران داخلی هم به آن دامن زدند که شما نمی‌توانید یک جشنواره محلی را هم برگزار کنید.
 
من همینجا می‌گویم هر کسی می‌تواند بیاید و دست‌تان را می‌فشاریم. چون نمی‌خواهیم یک رویداد کوچک‌تر برگزار کنیم و شما بهتر است دعوایِ نان را سرکوچه خودتان ببرید. امسال ۳۵۰ مهمان از ۶۶ کشور داریم، به طوری که برخی از آن ها با وجود تهدیدات کشورشان تصمیم به سفر به ایران گرفتند. ضمن اینکه ۳۰ مهمان از کشورهای عربی داریم که از کشورهای اردن، امارات، تونس و الجزایر هم هستند. این موضوع می‌تواند مورد توجه سیاستمداران هم قرار بگیرد که بدانند از طریق هنر و سینما می‌توانند درهایی را باز کنند.

وی توضیحاتی را هم درباره بخش دارالفنون ارائه کرد و گفت: این بخش در دنیا سروصدای زیادی داشته و استقبال خوبی امسال از آن صورت گرفته است. این بخش دو روز زودتر از جشنواره شروع و دو روز زودتر از پایان جشنواره هم تمام می‌شود. پارسال عباس کیارستمی را از دست دادیم و با توجه به برگزاری مراسم‌هایی در جشنواره‌های مختلف جهانی خواستیم فصل‌الختام و به نوعی ختم این اتفاق را در آخر در ایران برگزار کنیم. به این ترتیب سه مراسم ویژه برای عباس کیارستمی داریم که مسئولیت این بخش با سیف‌الله صمدیان است و افرادی از سراسر دنیا برای این بخش و سخنرانی به ایران سفر می‌کنند.

میرکریمی در بخش معرفی فیلم‌های جشنواره تاکید کرد که اولویت با فیلم‌هایی بوده که تا به حال نمایش داده نشده‌اند. وی در این بخش گفت: ۱۴۰ فیلم از ۵۸ کشور در جشنواره حضور دارند که فرانسه با ۱۷ فیلم در کنار ایران با ۳۵ فیلم بیشترین اثر را به نمایش می‌گذارد.

در بخشی از این نشست و پس از پایان توضیحات میرکریمی، او در پاسخ به سوالی درباره رقم بودجه گفت: وظیفه من نیست که به این سوال جواب بدم، ولی استقبال می‌کنم که اعلام شود و حتی مقایسه‌ای هم با بودجه‌های دیگر صورت گیرد. من هم از مدیریت سازمان سینمایی و وزارت ارشاد که بودجه را داد اند می‌خواهم که آن را اعلام کنند.

او در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای دارد که اینجا تبدیل به میتینگ سیاسی نشود، گفت: برنامه‌های ما مشخص است و تدوین شده و سیاستمداران هم جزیی از مردم هستند و هرکسی بخواهد، می‌تواند از برنامه‌های ما استفاده کند. اتفاقا من تاکید دارم که سینما به عنوان یک فرصت مطالعاتی باید جدی گرفته شود.

وی در بخشی دیگر اضافه کرد که تلاش شده برای این دوره از جشنواره شخصیت‌سازی شود و فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آیند که حتی اولین رونمایی جهانی آنها است و اینطور نبوده که بخواهیم دنبال نمایش فیلم‌هایی باشیم که در جشنواره‌های دیگر نمایش داده شده‌اند. در این راستا یکی از فیلم‌های سوکوروف که در زمان شوروی سانسور شده بود در شهر او به نمایش درخواهد آمد و دومین نمایش فیلم در تهران است که در جشنواره شاهد آن خواهیم بود و این اتفاق به خواست خود این کارگردان روس روی می‌دهد.

میرکریمی درباره مهمانان خارجی هم گفت، همه دعوت و تایید هم شده‌اند اما به دلیل مسائلی در بخش ویزا و... اسامی فعلا اعلام نمی‌شوند.

او در عین حال یادآور شد: در این رویداد دنبال سلبربتی نیستیم، ولی به لحاظ سینمایی می‌گویم که افراد سرشناسی دعوت شده‌اند. ما به سمت نخبه‌گرایی رفته‌ایم و کسانی در باشگاه هم حضور دارند که معدل تحصیلات‌شان بیشتر از فوق لیسانس است.
کد مطلب : ۱۲۱۸۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.