۰

«هنوز قرارداد مسعودیه فسخ نشده است»

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱
«هنوز قرارداد مسعودیه فسخ نشده است»
به گزارش عصر تعادل، از اتفاقات تلخ و شیرین میراث فرهنگی کشور در سال گذشته مانند «تعطیلی عمارت مسعودیه» و قول‌وقرارهایی که در این ۳۶۵ روز به میراث فرهنگی داده شد، اما بیشتر آن‌ها در حد حرف باقی ماندند، مهدی تجریشی - مدیر  عمارت مسعودیه -توضیحاتی را در این رابطه در اختیار ایسنا قرار داده است.
در این توضیح آمده است: «پیرو انتشار مطلبی با عنوان "روایتی از  ۳۶۵ روز میراث فرهنگی کشور " به تاریخ شنبه ۱۹ /۱ /۹۶، با توجه به مطلب درج شده در خصوص عمارت مسعودیه لازم است جهت تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه شود.
۱- قرارداد این شرکت با صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فسخ نشده و پرونده قضایی مفتوح و در دست رسیدگی است.
۲- آنچه که اتفاق افتاده تصرف عمارت مسعودیه توسط مدیریت صندوق احیا به بهانه انجام حفاری غیر قانونی برای یافتن گنج بوده و در ادامه آن ممانعت از حضور عوامل این شرکت و انتقال شبانه دفتر اداری صندوق احیا به مجموعه و استقرار صندوق احیا در مسعودیه است.
۳- بازپس گیری و تحویل یک مجموعه تاریخی، پس از دستور مقام قضایی و حتما دارای آداب ، ضوابط و مقرراتی است که با تصرف بدین شکل تفاوت دارد.
۴-علی رغم عدم دسترسی کارشناسان این شرکت به عمارت مسعودیه و توقف همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با حفظ و نگهداری این بنای تاریخی، بر اساس گزارشات کارشناسان فنی، همواره حسب وظیفه موارد رفع خطراضطراری به عنوان هشدار در این مدت به مدیریت صندوق احیا اعلام شده است.»
در گزارش ایسنا آمده بود؛ «نخست در ۲۰ اردیبهشت خبر رسید «طراح صحنه‌ای که تاریخ ساخت» سیاه‌لشگر تیم عکاسیِ یک عکاس قصد به تصویر کشیدن «به توپ بستن مجلس» را داشتند، پروژه‌ای که مسئولان در دو بخش «صندوق احیا» و «شرکت سرمایه‌گذار عظام» را جدی‌تر از همیشه رو در روی هم قرار دادند و در نهایت رفتاری متفاوت با گذشته‌ی بناهای تاریخی درباره‌ی این عمارت قاجاری پیش کشیده شد.
اتفاقی که در نهایت منجر به شکایت مسئولان صندوق احیا از شرکت بهره‌بردار ۵۹ ساله «عمارت مسعودیه» شد و شرکت عظام از این بازی بیرون و صندوق احیا خود ادامه بازی را در این مجموعه در دست گرفت، خبر بعدی ۲۰ تیر رسید «عمارت مسعودیه به میراث فرهنگی برگردانده شد.»
از این  تاریخ رسما«عمارت تاریخی مسعودیه توسط صندوق احیاء و یگان حفاظت میراث فرهنگی به دلیل انجام تخلفات مکرر و عدم انجام تعهدات از بهره‌بردار بازپس گرفته شد، و «قرارداد ۵۹ ساله عمارت مسعودیه با این شرکت خصوصی فسخ شد.» تا این‌که ۱۳ مهر محمدرضا پوینده، مدیر عامل صندوق احیا بار دیگر مهرتائیدی بر این قضیه زد:«"مسعودیه" به مزایده نمی‌رود» و تاکید کرد: اراده‌ای برای به مزایده گذاشتن عمارت مسعودیه نداریم.»
حال این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا ۲۰ تیر سال گذشته در این زمینه توضیح داد، «عمارت مسعودیه براساس قرارداد در مدت سه سال باید بطور کامل مرمت می‌شد و در سال ۹۲ مراحل مرمت باید به پایان می‌رسید. در دو سال گذشته و در مکاتبات مکرر، تذکرات حقوقی و فنی را به شرکت مذکور اعلام کرده و درخواست کردیم که با توجه به وضعیت اسف‌بار نگهداری عمارت مسعودیه نسبت به مرمت بنا بر اساس قرارداد اقدام کرده و هرگونه بهره‌برداری صنفی مانند کافی‌شاپ، برگزاری کنسرت‌های موسیقی، تئاتر، عکاسخانه و فروش زیورآلات را متوقف کنند که متاسفانه کمترین توجهی به این تذکرات و درخواست‌ها از سوی شرکت بهره‌بردار نشد، بنابراین از آنجایی که کارشناسان فنی صندوق احیاء وضعیت عمارت مسعودیه را به لحاظ فنی بسیار نامناسب تشخیص دادند، پس از تأمین دلیل از سوی کارشناسان رسمی دادگستری درباره‌ی میزان مرمت و بهره‌برداری و علیرغم میل باطنی نسبت به فسخ قرار داد و بازپس گیری عمارت مسعودیه اقدام شد.»
از سوی دیگر براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا در همان روز ۲۰ تیر سال گذشته، نخست صفحه رسمی اینستاگرام مجموعه‌ی مسعودیه یک خبر گذاشت؛ «عمارت مسعودیه تا اطلاع بعدی تعطیل است».
پس از آن خبرنگار ایسنا در روز (۲۰ تیر) برای پیگیری موضوع و پاسخ به پرسش‌های متعدد مخاطبان که به دنبال چراییِ تعطیلی این مجموعه تاریخی بودند، پس از حضور و مواجهه با درِ قفل و زنجیر شده‌ی عمارت در خیابان اکباتان، از شخصی که به نظر می‌رسید مامور حراست یا یگان حفاظت از میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و پشت میله‌های در  بزرگ عمارت ایستاده بود، ماجرا را جویا شد؛ «نپرسید، چیزی که من هم نمی‌تونم توضیح بیشتری بهتون بدم. مشخص هم نیست تا چه زمان تعطیله».
کد مطلب : ۱۲۱۹۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.