۰

لاوروف: ادعای واشنگتن درباره حملات شیمیایی سوریه قابل اثبات نیست

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۲
لاوروف: ادعای واشنگتن درباره حملات شیمیایی سوریه قابل اثبات نیست
به گزارش عصر تعادل، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود که به مسکو سفر کرده است، گفت که طرف روسی بر ادامه تحقیقات درباره حملات شیمیایی در خان شیخون تأکید دارد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف تاکید کرد که مسکو خواستار بررسی مستقل و کاملی درباره هر دو رویداد ادلب و الشعیرات است.
وی ادامه داد: مسکو معتقد است که پیش از انجام بررسی عادلانه درباره حملات شیمیایی، صحیح و عادلانه نیست که دمشق در مظان اتهام‌ها قرار گیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه اقدامی غیرمفید است و صرفا اتهام‌ها علیه دمشق را مشروع می‌سازد.
وی همچنین گفت: روسیه چهاردهم آوریل میزبان نشستی درباره افغانستان خواهد بود و طرف روسی از آمریکا دعوت می‌کند که در این نشست شرکت کند.
وزیر امور خارجه روسیه و همتای آمریکایی وی درباره مسئولیت ویژه دو طرف در قبال حفظ ثبات راهبردی به گفت‌وگو پرداختند. به گفته لاوروف، مباحث این ثبات راهبردی همانند مذاکرات میان دو طرف در خصوص کاهش تسلیحات رویکردی عملگرایانه داشته است.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: منافع هر دو کشور ایجاب می‌کند که روند منفی روابط میان مسکو و واشنگتن بهبود یابد. در مجموع همه ما متوجه هستیم که وضعیت کنونی روابط دوجانبه خوب نیست و وضعیت بین‌المللی نیز به همین ترتیب است.
لاوروف اضافه کرد: جناح‌های دیگر ممکن است بخواهند از این تنش‌های به وجود آمده سوء استفاده کنند. ما آمادگی مذاکره و حتی همکاری با یکدیگر در حوزه‌هایی که منفعت مشترک وجود دارد را داریم و پس از گفت‌وگوهایی که امروز داشتیم، درک بهتری از یکدیگر به دست آوردیم.
در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا، اظهارات خود را با تاکید بر این امر آغاز کرد که در حال حاضر اعتماد متقابل میان کشورش و روسیه بسیار اندک است.
تیلرسیون ادامه داد: دو قدرت برتر هسته‌ای دنیا نباید روابط این چنینی با یکدیگر داشته باشند.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین تأکید کرد، مسکو و واشنگتن باید به راهبردهای تلافی‌جویانه که می‌تواند منجر به افزایش تنش‌ها شود، خاتمه بخشند.
وی تصریح کرد که روسیه و آمریکا بر سر ایجاد کارگروهی با هدف حل و فصل مناقشات در سطوح پایین توافق کرده‌اند.
تیلرسون همچنین تاکید کرد، واشنگتن نمی‌خواهد کره شمالی به سمت افزایش توانمندی‌های هسته‌ای خود حرکت کند.
این دیپلمات آمریکایی گفت: ما هردو اعتقاد داریم که باید ثبات و یکپارچگی در سوریه تحقق یابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا مدعی شد، اعتقاد واشنگتن مبنی بر این که دولت اسد در حملات شیمیایی دست داشته، جامع است و در عین حال، از سال ۲۰۱۱ این نخستین باری نیست که دمشق از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده می‌کند.
وزیر امور خارجه روسیه ضمن مخالفت با این ادعای واهی همتای آمریکایی خود، گفت که مسکو بر انجام بررسی‌های بی‌طرف تاکید دارد و البته ادعایی که از سوی واشنگتن درباره رویدادهای ادلب مطرح می‌شود، قابل اثبات نیست.
رئیس دستگاه‌ دیپلماسی آمریکا همچنین گفت: ما فکر می‌کنیم این مسأله مهم است که برکناری اسد به گونه‌ای نظام‌مند صورت گیرد. برآیند نهایی از نظر ما جایگاهی برای اسد یا خانواده او فراهم نمی‌کند. ما این را نخواهیم پذیرفت و فکر نمی‌کنیم که جهان این را بپذیرد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که کشورش و آمریکا در مسائل متعدد با یکدیگر اختلاف دارند و البته نقاطی نیز وجود دارد که دو طرف بر سر آن توافق کرده‌اند.
وی ادامه داد: ما باید از رویدادهای گذشته عبرت بگیریم و در غیر این صورت نمی‌توانیم در شرایط فعلی به توفیق دست یابیم.
لاوروف اظهار کرد: در عراق تمامی ادعاهای آمریکا برای حمله به این کشور از جمله وجود تسلیحات کشتار جمعی، جعلی از آب در آمد و در لیبی نیز ائتلاف بین‌المللی که اقدام به برکناری معمر قذافی نمود، نمونه دیگری است که نشان می‌دهد چه اتفاقاتی پس از تغییر یک رژیم ممکن است به وقوع بپیوندد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: وضعیت لیبی حتی در شرایط حال حاضر خطرناک است. مسکو نسبت به سرنگون کردن حکومت‌ها حساسیت دارد و ما همگی دیده‌ایم که این کار در نهایت به چه می‌انجامد.
در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی، تیلرسون اظهار کرد: ابزارهای سایبری برای تاثیر در نتایج انتخابات و اخلال در سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده در تسلیحات مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاوروف نیز در این باره تصریح کرد: من تنها می‌توانم بر این امر تاکید کنم که همکاری نزدیک میان دو کشور درباره جرائم سایبری مطابق با منافع دو طرف است.
تیلرسون اظهار کرد: در گفت‌وگویی که با لاوروف داشتم، درباره اعمال تحریم‌های بیشتر به خاطر رویدادهای اوکراین صحبتی به میان نیامد. لاوروف نیز در این باره گفت که تیلرسون در این باره تهدیدی مطرح نکرده است.
کد مطلب : ۱۲۲۲۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.