۰

نقش عربستان در حمله شیمیایی در سوریه

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲
به گزارش عصر تعادل،یک روزنامه روسی معتقد است اگر امریکا اجازه می داد و پیش از حمله موشکی به سوریه با تحقیق بین المللی در خصوص منشا سلاح شیمیایی موافقت می کرد حقایق جالبی ممکن بود به دست بیاید.

در گزارشی از یک میزگرد با شرکت چند کارشناس در مورد اقدام ترامپ و صدور دستور حمله  موشکی به پایگاه هوایی سوریه ابعاد تازه ای از این ماجرا را مطرح کرده است. 

یکی از کارشناسان در این مزگرد فدور لوکیانوف صدر پرزیدیوم شورای سیاست خارجی و دفاعی است. او در این خصوص می گوید: دستور ترامپ را نمی‌شود نشانه رفتار غیر ارادی نامید. این دستور یک اقدام اتخاذ شده بر اساس تفکر بود. ولی این تفکرِ خیلی منحصر بفردی است. ترامپ می‌خواست نشان دهد دوران کناره گرفتن آمریکا از درگیری سوریه که در دوران اوباما شروع شده بود اینک به پایان رسیده است. بنظر ترامپ، کسی نمی‌تواند آمریکا را نادیده گیرد، "همه باید به آمریکا احترام بگذارند". 

او معتقد است این یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ بود. ولی این شیوه عمل تا حدودی خطرناک است زیرا از قرار درون تیم ترامپ در مورد راه اقدام آینده در سوریه وحدت نظر وجود ندارد. امید است رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا طی سفر آینده به مسکو بتواند اهداف آمریکا حین ضربه زدن به سوریه و مقاصد آینده واشنگتن را توضیح دهد. ولی اطمینانی نیست که او می‌تواند توضیح روشنی بدهد زیرا فردی که سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند (ترامپ) هنوز خودش این مأموریت‌ها را بیان نکرده است.

به نظر او روسيه بنوبه خود باید درک کند که امید بستن به اتمام ماجرای سوریه و محکم شدن جای پای مسکو در آن موجه نیست. روسيه باید با احتیاط فوق العاده اقدام کند. فعلاً اقدام روسيه در سوریه خیلی محتاط و معقول بوده و مؤثر واقع مي‌شود. موضوع دیگری هم پس از ضربات آمریکا روشن مي‌شود. این حادثه ماهیت روابط ما با بازیگران منطقه‌ای را روشن می‌کند. از جمله روابط با ترکیه که تقریباً بلادرنگ از این ضربه حمایت کرد. یعنی ما باید در مورد ترکیه گوش به زنگ بوده و نسبت به این کشور خیالبافی نکنیم.

همچنین سرگئی کاراگانوف  رئیس دانشکده سیاست و اقتصاد جهانی در مدرسه عالی اقتصاد توصیه می‌کند ابتدا روشن شود چه کسی مسئول حمله شیمیایی در دلیب بود.

ویاچسلاو نیکونوف رئیس کمیته آموزش و پرورش دومای دولتی نیز بنوبه خود حمله آمریکا را با امور جاری در صحنه سیاست داخلی ایالات متحده توجیه می‌کند. از لحاظ ژئوپلتیک این حمله باعث وخامت روابط روسیه و آمریکا مي‌شود.

بنظر نیکونوف تشکیل دادگاه بين‌المللي سوریه می‌توانست به سئوال مربوط به سرچشمه سلاح شیمیایی بکار گرفته شده در سوریه پاسخ دهد که می‌توانست در آلبانی تولید شده و با پول عربستان سعودی و از طریق ترکیه به شبه‌نظامیان رسیده باشد.
کد مطلب : ۱۲۲۳۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.