۰

شجاعی طباطبایی چهره هنر انقلاب شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۸
شجاعی طباطبایی چهره هنر انقلاب شد
به گزارش عصر تعادل، در ابتدای این آیین بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط مرتضی یراق‌بافان و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران کلیپی از برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی در مراکز استانی حوزه هنری پخش شد.
خاموشی: انقلاب اسلامی ایران نتیجه حرکت حق جویان تاریخ است
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری گفت: انقلاب اسلامی ایران نتیجه حرکت حق جویان تاریخ است. آنهایی که انقلاب را درک کرده یا نکرده  و در مسیر آرمان های انقلاب حرکت می کنند، در واقع به حیات طیبه موعود قرآن کریم دل بسته اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این مراسم عنوان کرد: در میان اعمال صالح برخی از اعمال نظیر جهاد، شهادت، نماز و انفاق رنگ و بوی دیگری دارد. انقلاب اسلامی ایران نتیجه حرکت حق جویان تاریخ بوده است. آنهایی که انقلاب را درک کرده یا نکرده  و در مسیر آرمان های انقلاب حرکت می کنند، در واقع به حیات طیبه موعود قرآن کریم دل بسته اند. امروز بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی آثار ظلم ستیزی آنهایی را که با اهل بیت(ع) مخالفت داشته اند، شاهد هستیم. امروزه مقاومت ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به جهانیان ثابت شده است.
وی افزود: محیط پیرامونی و جغرافیایی منطقه خاورمیانه دلالت می کند که چطور انقلاب اسلامی ایران قلوب مردم جهان را خود جذب کرده است. مقاومت مردم یمن، سوریه، عراق لبنان در برابر اسرائیل و جریانات مقاومت و افزون شدن دشمنی دشمنان نشان داد خون بهای شهیدان، نتیجه داده و به جریان دفاع از حرم تبدیل شده است. همچنین نتیجه عمل صالح بزرگ مردم ایران در سال ۵۷ آشکار شده است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: من به هنرمندانی که در مسیر هنر انقلاب گام برمی دارند، تبریک می گویم. آنان تلاش می کنند انقلاب اسلامی در مسیر رشد و بالندگی را معرفی کنند. از طرفی هر ساله شاهد معرفی چهره هایی از نسل های جدید انقلاب اسلامی ایران به هنر انفلاب هستیم و باید بدانیم کتاب های داستان، شعر و سینمای دفاع مقدس از پرمخاطب ترین آثار هنری در این دوره است. همچنین در زمینه آثار تجسمی مخاطبان زیادی  مباحث هنر انقلاب را دنبال می کنند.
  
خاموشی با بیان این که رابطه ایران با کشورهای دیگر در زمینه هنر پیوسته در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: از عمق و ژرفای هنرهای انقلابی شکل گرفته در ایران می توان کمک گرفت تا جبهه هنر مضامین انقلاب در فرامرز ایران نیز قوت یابد و به سایر نقاط جهان سرایت کند. برای مثال برخی از ادیبان و شعرای عرب زبان در سفرهایم به من می گفتند نشریه شیراز حوزه هنری بسیاری از خلاها را در زمینه ادبیات انقلاب پر کرده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد هنر انقلاب در بخش های کمی و کیفی با قوت بیش از پیش به حیات خود ادامه دهد.
  
در ادامه گزارشی از برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی ایران در تهران نمایش داده شد. معرفی حمید حسام از نامزدهای کسب عنوان چهره هنر انقلاب حوزه هنری دیگر بخش این آیین بود. همچنین با نمایش تصاویری از همکاران و دوستان مرحوم سعید کشن فلاح از این هنرمند تئاتری درگذشته یاد شد.

در ادامه سردارعبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حضور روی سن از خانواده مرحوم دکتر سعید کشن فلاح تقدیر کردند. همسر وی تندیش و لوح تقدیر این یادبود را دریافت کرد.

نمایش آیتم معرفی فعالیت های هنری ابراهیم حاتمی کیا در گفت و گو با مریلا زارعی، احمدرضا درویش و اصغر نقی زاده و پخش کلیپ یادبود زنده یاد حمید سبزواری شاعر انقلابی از دیگر بخش های این مراسم بود.
مومنی شریف: برگزاری هفته هنر انقلاب نمادین نیست بلکه عین حقیقت است
بعد از تجلیل از خانواده حمید سبزواری و احمد عزیزی کلیپی از کاندیدای چهارم هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.

گروه موسیقی هنگام به خوانندگی سروش بخشش به صورت زنده به اجرای برنامه پرداختند.

در ادامه اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که در راه انقلاب اسلامی تلاش کردند، گفت: در هفته هنر انقلاب اسلامی حرف های خوبی زده شد با توجه به اینکه زمانه، زمانه خوبی نبود و هفته هنر انقلاب مصادف با کاندیدای ریاست جمهوری بود و تمام توجهات بر روی سیاست جمع شده بود اما باز از خداوند متشکر هستیم که این فرصت را در اختیار ما قرار داد تا برای بار سوم چهره هنر انقلاب اسلامی را برگزار کنیم این کار خیلی مهمی است و به اهمیت آن واقف هستیم.
رئیس حوزه هنری به کارهای مهم انجام شده در سال قبل اشاره کرده و گفت: خوشبختانه در سال گذشته هنرمندان خوش درخشیدند، ادبیات بازار خوبی داشت و مخاطب جدید پیدا کرد و شاهد جوانانی در این عرصه بودیم که نشان دهنده راه مقدس انقلاب اسلامی هستند و این اصلا شعار و آرزو نیست بلکه حقیقتی کاملا مشهود است.  
مومنی شریف اظهار کرد: انشالله جوانان ما در کنار بزرگان فرهنگ و هنر تلاش کنند استانداردها را بالا ببرند. امیدوارم بتوانیم از هنر افرادی همانند روح الامین، محمدحسین مهدویان، مفیدی کیا، بهروز شعیبی، نقویان و غیره... که سرمایه بزرگ کشور هستند، بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: ادبیات انقلاب چه در خارج از کشور و چه در داخل رونقی خوبی دارد. زمانی که سخن از انقلاب اسلامی و آرمان های آن  می شود مطمئنا چون  از فطرت انسانها برخواسته است بر دل هم می نشیند. ما از نعمتی برخوردار هستیم که دیده بان فرهنگ و هنر، اتفاقات مهم را پی گیری می کند.
مومنی شریف به سخنان مقام معظم رهبری و توجهات ایشان به عرصه هنر و انقلاب اشاره کرد و توضیح داد: مقام معظم رهبری هر اثر مفید و ارزشمند منتشر شده و یا اکران شده در عرصه فرهنگ و هنر را دنبال می کنند و اولین نفری هستند که از هنرمند آن اثر تقدیر می کنند. ایشان در حوزه ادبیات از نویسندگان، در حوزه سینما از فیلم ماجرای نیمروز تشکر کردند.
 وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری تمامی آثاری که در عظمت ملی باشند را دنبال می کنند و تقدیر می کنند تنها به هنر انقلاب اسلامی بسنده نمی کنند. ایشان حتی از آن موسیقی دانی که در برابر طمع بیگانگان ایستاد و از عزت ایرانی ها دفاع کرد از سوی مقام معظم رهبری تقدیر شد.

مومنی شریف به بحث نحوه انتخاب نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی سال ۹۵ پرداخت و اظهار کرد: همکاران ما در دبیرخانه معاونت فرهنگی حوزه هنری در تمامی حوزه های فرهنگ و هنر ۲۵ افراد شاخص را رصد کردند این ۲۵ نفر در شورای سیاستگذاری به ۱۴ نفر رسید و بعد از آن ۱۳ نفر شدند. برای انتخاب میان ۱۳ نفر جمعی از هنرمندان، نخبگان، اساتید و اهالی دانشگاه ها و اهالی رسانه نام افراد فرستاده شد که فرد مورد نظرشان را انتخاب کنند. این لیست ۱۳ نفری بدین شرح است: محمدرضا بایرامی، ابراهیم حاتمی کیا، حمید حسام، سید محمود رضوی، حسن روح الامین، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی زاده، نادر طالب زاده، ابوالقاسم طالبی، فرهاد عظیما، محمدحسین مهدویان، مهدی نقویان محمدرضا برزی.
رئیس حوزره هنری تصریح کرد: ۱۰ شاخص برای انتخاب افراد منتخب چهره سال هنر انقلاب اسلامی وجود داشت که به ۳ شاخص آن اشاره می کنم. ۱) باید تمامی آثار در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی نه از وجه تاریخ نگاری بلکه شاخص هایی همانند عدالت، آزادی باشند. ۲) نوع تاثیرگذاری آثار در جامعه ۳) جریان سازی که راه انداختند. 
وی با اشاره به نحوه رای گیری نامزده های چهره سال هنر انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این است در تمام این دوره رای گیری کسی که به عنوان چهره سال بیشترین امتیاز را کسب کرده، به عنوان چهره ساال ۹۵ انتخاب می شود.

مومنی شریف با اشاره به صحبت های فاضل نظری که اذعان داشته این نوع کارها نمادین است، گفت: برخلاف عقیده آقای فاضل نظری فکر می کنم و معتقدم که این کارها عین حقیقت است و امیدواریم سال های بعد این نوع برنامه ها ادامه پیدا کند.
رئیس حوزه هنری در پایان سخنانش از اجماع نخبگان، اساتید و برگزار کنندگان برنامه هفته هنر انقلاب اسلامی، اهالی رسانه، سازمان فرهنگی شهرداری، سازمان بسیج، شبکه ۳ و شبکه افق و دیگر عزیزانی که برای این برنامه تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد.
تقدیم جایزه چهره سال انقلاب اسلامی به خانواده شهید مدافع حرم
شجاعی طباطبایی چهره هنر انقلاب در سال ۹۵ جایزه خود را به خانواده شهید مدافع حرمی که در کشور لبنان دفن شده است، تقدیم کرد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی که به عنوان چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵، انتخاب شد، در سخنانی عنوان کرد: خود را در جایگاهی نمی‌بینم که این جایزه شامل حال من شود. بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف هنر هستند که باید این جایزه را دریافت کنند.
او با بیان اینکه جشنواره هولوکاست یک کار جمعی بود، عنوان کرد: ماه پیش در کشور لبنان یک کلاس و کارگاهی برگزار کردم. در جایی به نام مزار شهدای مدافع حرم با شهیدی آشنا شدم که ۱۳ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به  دفاع از حرم حضرت زینب (س) پرداخته و در نهایت شهید می‌شود.
چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵، ‌ در پایان گفت: نکته جالب نامه‌های دختر او بود که بر سر مزار این شهید دیده می‌شد. این جایگاه و جایزه را به خانواده این شهید و دختر او زینب، تقدیم می‌کنم.

پیش از شجاعی طباطبایی مومنی شریف در سخنانی درباره این هنرمند گفت: جشنواره کاریکاتور هولوکاست در شرایط ویژه‌ای برگزار شد. از جهتی نشان دهنده این بود که ادبیات و هنر ما بعد بین‌المللی پیدا کرده است.
او ادامه داد: از طرف دیگر سه وزیر امور خارجه کشورهای مختلف و سازمان یونسکو به ما فشار آوردند که این جشنواره برگزار نشود؛ این جشنواره برگزار شد و از طرف برخی رسانه‌ها چندان دیده نشد.

او با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از این کار حمایت کردند، افزود: مقام معظم رهبری به آقای شجاعی فرمودند که آقای شجاعی حسابی مشغول به کوبیدن و رفتن به جلو هستید. هر چه آنها را عصبانی کرد ما را خوشحال‌تر کرد. در این راه پافشاری کردید و صبوری به خرج دادید تا در این زمینه به موفقیت رسیدید.
روایت مومنی شریف از عنایت ویژه رهبر انقلاب به شجاعی طباطبایی
پس از معرفی سید مسعود شجاعی طباطبایی به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۵، مومنی شریف گفت: جشنواره کاریکاتور هولوکاست در شرایط ویژه‌ای برگزار شد. از جهتی نشان دهنده این بود که ادبیات و هنر ما بعد بین‌المللی پیدا کرده است.

او ادامه‌ داد: از طرف دیگر سه وزیر امور خارجه کشورهای مختلف و سازمان یونسکو به ما فشار آوردند که این جشنواره برگزار نشود؛ این جشنواره برگزار شد و از طرف برخی رسانه‌ها چندان دیده نشد.

او با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از این کار حمایت کردند، افزود: مقام معظم رهبری به آقای شجاعی فرمودند که آقای شجاعی حسابی مشغول به کوبیدن و رفتن به جلو هستید... د. هر چه آنها را عصبانی کرد ما را خوشحال‌تر کرد. در این راه پافشاری کردید و صبوری به خرج دادید تا در این زمینه به موفقیت رسیدید. 
در ادامه شجاعی طباطبایی به روی صحنه آمد و در سخنانی عنوان کرد: خود را در جایگاهی نمی‌بینم که این جایزه شامل حال من شود. بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف هنر هستند که باید این جایزه را دریافت کنند.

او با بیان اینکه جشنواره هولوکاست یک کار جمعی بود، عنوان کرد: ماه پیش در کشور لبنان یک کلاس و کارگاهی برگزار کردم. در جایی به نام مزار شهدای مدافع حرم با شهیدی آشنا شدم که ۱۳ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به  دفاع از حرم حضرت زینب (س) پرداخته و در نهایت شهید می‌شود.

چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵، ‌ در پایان گفت: نکته جالب نامه‌های دختر او بود که بر سر مزار این شهید دیده می‌شد. این جایگاه و جایزه را به خانواده این شهید و دختر او زینب، تقدیم می‌کنم.
حاشیه ها

در ابتدای آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری از سلمان هراتی، طاهره صفار زاده، امیرحسین فردی، حمید سبزواری، احمد عزیزی و دیگر هنرمندان درگذشته هفته هنر انقلاب و شهید سید مرتضی آوینی هنرمند و نظریه پرداز هنر انقلاب یاد شد. 

مریلا زارعی درباره ویژگی های حرفه ای ابراهیم حاتمی کیا از نامزدهای معرفی چهره هفته هنر انقلاب اسلامی در یک آیتم بیان کرد: او مثل یک رزمنده و فرمانده جنگ فیلمسازی می کند.

احسان محمدحسنی تهیه کننده فیلم «بادیگارد» به نمایندگی از حاتمی کیا در این مراسم حضور یافته بود.

در آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری، حمزه زاده معاون سینمایی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، ناصر فیض رئیس دفتر طنز حوزه هنری، محمدرضا شفیعی، احمدرضا درویش و جمعی از مدیران و هنرمندان عرصه هنر انقلاب حضور داشتند.

اجرای مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی ایران را رسالت بوذری برعهده داشت.
کد مطلب : ۱۲۲۶۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.