۰
به مناسبت خداحافظی برهانی

10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۴
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
به گزارش عصر تعادل، آرش برهانی با انتشار نامه ای از خداحافظی خود از فوتبال خبر داد.
 
در فاصله کمتر از یک هفته از خداحافظی رضا عنایتی از طرفداران استقلال، دومین گلزن تاریخ لیگ برتر نیز کفش هایش را آویخت. بهترین گلزن تاریخ استقلال کمتر یک فصل پس از جدایی از تیم محبوبش تصمیم گرفت با انتشار نامه ای از فوتبال خداحافظی کرده و در آستانه 34 سالگی خود را بازنشست کند. آقای گل آبی ها یکی از محبوب ترین بازیکنان این تیم در دو دهه اخیر بوده که در مدت 9 سال حضور در این تیم در 228 بازی 109 به ثمر رساند. علاوه بر این برهانی با استقلال دو قهرمانی در لیگ برتر،  سه قهرمانی در جام حذفی و یکبار حضور در بین چهار تیم نهایی جام باشگاه های آسیا را نیز تجربه کرد. همچنین او توانست یکبار آقای گلی فوتبال ایران را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. در زیر به 10 صفحه از زندگی فوتبالی 15 ساله برهانی در سطح اول فوتبال ایران می پردازیم.
 
لگد انصاریان؛ ره 1000 ساله
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
فوتبال ایران در روزی یکی از ستاره های آینده دار خود را شناخت که با حرکات تکنیکی اش حکم به اخراج یکی از سرشناس ترین فوتبالیست های زمان خود داد. در یکی از اولین تقابل های آرش برهانی با پرسپولیس در لباس پاس، او در همان نیمه نخست آنقدر با حرکات تکنیکی اش روی اعصاب مدافعین حریف راه رفت که علی انصاریان با ضربه ای خطرناک این بازیکن 18 ساله را سرنگون کرد و البته با کارت قرمز مستقیم از زمین بازی بیرون رفت. برهانی سال ها بعد معتقد بود که ضربه انصاریان مستحق سه کارت قرمز بوده و انصاریان نیز گفته بود لگد او باعث شده تا برهانی راه صد ساله را یک روزه برود و در فوتبال ایران شناخته شود. 
 
 
 
گل به قطر؛ نجات یک نسل
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
تیم ملی ایران در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2006 با مشکلات زیادی روبرو شده و برای صعود نیار به پیروزی برابر قطر در خانه حریف داشت. تیم ملی در آن دیدار با غیبت بازیکنانی مانند دایی و میرزاپور پای به میدان گذاشت و البته در نیمه دوم با نتیجه 2 بر یک از حریف عقب افتاد. اما تعویض طلایی برانکو در این دیدار آرش برهانی بود که در دقیقه 63 به بازی آمد و چند دقیقه بعد روی پاس حسین کعبی گل تساوی را به زیبایی به ثمر رساند . پس از آن نیز وحید هاشمیان در دقایق پایانی گل پیروزی را به ثمر رساند تا تیم ملی صعود خاطره انگیزی از این مرحله داشته باشد و در ادامه و در مرحله بعدی نیز جواز حضور در جام جهانی 2006 را پیدا کند. خود برهانی درباره آن گلش می گوید: قطر فشرده بازی می‌کرد و برانکو گفت که قطر در کناره ها فضای خالی دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم.من در یک صحنه در نقطه کور سمت چپ آنها جایگیری کردم که کعبی پاس داد و گل زدم. این حساس ترین گل من در بازی های ملی بود. 
 
برهانی در جام جهانی 2006 برای دقایقی در مسابقات حضور پیدا کرد. 
 
 
 
افسوس خوردن به جای شام!
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
آرش برهانی پس از حضوری ناموفق در النصر امارات به فوتبال ایران بازگشت و  به تیم استقلال پیوست. پیوستن برهانی به استقلال در حالی بود که پیش از رسمی شدن انتقالش، اخبار از پیوستن او به پرسپولیس خبر می داد اما فتح الله زاده امضای قرارداد را در ساعت 12 شب از این بازیکن گرفت. حضور او در تیم زنده یاد حجازی با گل نزدن های فراوان و باورنکردنی همراه بود. 
 
همین گل نزدن ها باعث مشهوریت بیش از پیش برهانی در فوتبال ایران شد و نقل قول های مشهوری را در فوتبال ایران پدید آورد. فیروز کریمی درباره او عنوان کرد باید برهانی را به تیر دروازه بست تا گلزنی یاد بگیرد ! احمد مومن زاده نیز گفته بود برهانی هنوز به سطح من در گل نزدن نرسیده است! 
 
برهانی در فصل نخستش 4 گل برای زنده یاد حجازی، 5 گل برای فیروز کریمی و 1 گل برای امیر قلعه نویی به ثمر رساند تا با 10 گل زده فصل اولش با لباس استقلال را به پایان برساند. البته که برهانی  علاوه بر این 10 گل فرصت های بیشماری را نیز در این فصل از دست بدهد تا لقب "گل نزن" برای همیشه در کنار اسم او بدرخشد. آرش در مصاحبه ای عنوان کرده بود در فصل اولش در تیم استقلال شب ها به جای شام به دلیل موقعیت های از دست رفته اش افسوس می خورده است. 
 
 
 
 
ظهور آرش آقای گل
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
دومین فصل حضور برهانی در استقلال بسیار عجیب شروع شد و این بازیکن با گلزنی های پیاپی خود قهرمانی با ارزشی را برای استقلال به همراه آورد و آقای گل لیگ برتر با 21 گل نیز لقب گرفت. تیم استقلال تا هفته هفتم در انتهای جدول قرار داشت اما آتش بازی آرش و هم تیمی ها در دیدار برابر استقلال اهواز و پیروزی 6 بر صفر این تیم را به لیگ برگرداند و در پایان نیز با قهرمانی آنها به پایان رسید. برهانی در دیدار با استقلال اهواز دو گل به ثمر رساند تا استارت آقای گلی را در این دیدار آغاز کند. او پس از این دیدار در 6 بازی پیاپی  برای استقلال از جمله در دربی گلزنی کرد تا رکورد ویژه ای را به نام خود ثبت کند. در این فصل خاطره انگیز برهانی در برابر حریفان 4 دبل، یک هتریک و در دیدار برابر داماش در جام حذفی هم به تنهایی 5 گل به ثمر رساند. 
 
 
 
گلزنی در دربی؛ دومین کارگردان اپیزود "چوبله"
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
آرش برهانی در مدت حضورش در استقلال سه بار دروازه پرسپولیس را باز کرد که دو بار آن در رقابت های لیگ و یکبار هم در رقابت های دوستانه با عنوان "جام ولایت" بوده است. اولین گل برهانی در فصل 87-88 به ثمر رسید که او دروازه تیم قطبی را باز کرد اما بازی در پایان با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. اما در دربی هفتادم برهانی روی سانتر مهدی امیرآبادی با یک ضربه سر زیبا دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد تا آبی ها با تک گل او برای دومین دیدار پیاپی رقیب سنتی خود را شکست دهند. پس از آن تیم استقلال دو بار دیگر پرسپولیس را شکست داد تا نماد 4 در بین طرفداران این تیم همه گیر شود و بدین گونه برهانی یکی از پایه گذاران آن باشد. 
 
 
 
گلزن ترین بازیکن تاریخ استقلال
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
آرش برهانی سال ها با گلزنی هایش به سمت شکستن رکورد علی جباری به عنوان گلزن ترین بازیکن تاریخ استقلال پیش رفت تا بالاخره در لیگ دوازدهم و در هفته بیست و یکم به این مهم دست یافت. برهانی با گلی که در ورزشگاه آزادی برابر مس کرمان به ثمر رساند موجبات پیروزی تیم استقلال را به وجود آورد و رکورد 89 گل علی جباری را نیز شکست تا به عنوان گلزن ترین بازیکن تاریخ استقلال شناخته شود. برهانی مدتی بعد صدمین گلش را برای استقلال در دیدار برابر سایپا نیز به ثمر رساند تا خوشحالی اش را با اشک جشن بگیرد. در پایان برهانی در مدت حضورش در استقلال  109 گل  به ثمر رساند. 
 
 
 
 
گل تحقیر آمیز؛ سرانجام تلخ
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
آرش برهانی با لباس تیم ملی امید هم سابقه گلزنی فراوانی دارد که معروف ترین آن گل تحقیر آمیزش به تیم ملی چین بود. او پس از عبور از دروازه بان چین توپ را روی خط نگه داشت و بعد از فراخواندن بازیکنان توپ را وارد دروازه کرد که حرف و حدیث فراوانی را در محافل فوتبالی پدید آورد. برهانی از اعضای تیم پرستاره امید ایران بود که در سال 2004 در عین ناباوری از صعود به المپیک بازماندند. این بازیکن در مدت حضورش در تیم ملی امید توانست در 16 بازی 12 گل به ثمر برساند.
 
 
 
سریع ترین هت تریک تاریخ لیگ برتر
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
آرش برهانی در دیدار برابر پیکان توانست با گل هایی تماشایی که یکی از آنها با ضربه ای آکروباتیک به ثمر رساند در مدت 8  دقیقه سه گل به ثمر رساند تا سریع ترین هت تریک تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کند. برهانی در مدت حضورش در تیم استقلال 6 بار هت تریک کرد.
 
 
 
 
لگد به کلمن؛ اخراج نافرجام
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
در دیدار برابر راه آهن و در آخرین فصل حضور امیر قلعه نویی در تیم استقلال، برهانی پس از تعویض دست به حرکت عجیبی زد و لگدی را نثار کلمن کنار زمین کرد. این اتفاق از چشم قلعه نویی دور ماند و او اعلام کرد اگر این اتفاق رخ داده باشد برهانی از تیم استقلال اخراج خواهد شد. البته که ساعاتی بعد عکس های لگد آرش به کلمن پخش شد و او هم از تیم استقلال اخراج نشد. با این وجود در تمام مدت حضور این بازیکن در تیم استقلال او بی حاشیه کارش را سپری کرد و این اتفاق یکی از اصلی حاشیه های آرش در استقلال بود. 
 
 
 
 
گلزنی در آسیا؛ کابوس سعودی ها
 
10 تصویر به یادماندنی از آرش آقای گل
 
آرش برهانی در رقابت های آسیایی هم آمار بسیار خوبی از خود به جای گذاشت و دومین گلزن برتر تاریخ باشگاه استقلال در این رقابت ها نام گرفت. برهانی با پیراهن استقلال 13 گل در لیگ قهرمانان زد و دروازه تیمهای الاتحاد در عربستان، ام صلال در ایران، پاختاکور در ایران و ازبکستان، ذوب آهن در ایران، الاتفاق عربستان در ایران، الریان قطر در ایران (3 گل) و قطر، الهلال در عربستان، الشباب در عربستان و الجزیره در امارات را باز کرد. اولین گل برهانی در رقابت های آسیایی برابر الاتحاد به ثمر رسید، ضمن آنکه گل دقیقه 85 او برابر الهلال در خاک سعودی ها که منجر به پیروزی تیم استقلال را می توان خاطره انگیزترین گل او نامید که منجر به صعود استقلال از مرحله گروهی و در پایان حضور در بین 4 تیم برتر آسیایی شد.
کد مطلب : ۱۲۳۷۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.