۰

عدم رعایت حقوق مردم در فرودگاه ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۷
عدم رعایت حقوق مردم در فرودگاه ها
به گزارش عصر تعادل، تاخیر در پرواز شرکت های هواپیمایی مقوله‌ای است که نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام کشورهای جهان که صاحب شرکت‌های  هواپیمایی برتر دنیا هستند رخ می‌دهد به طور حتم این مساله برای مسافران غیر قابل تحمل بوده و مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند.
گاهی پیش می آید که ساعتی قبل از پرواز هواپیما با مشکلی مواجه می‌شود که رفع کردن آن به زمان نیاز دارد. رفع مشکلات فنی هواپیما زمان مشخصی ندارد در برخی اوقات نیاز به تعویض قطعه خاصی وجود دارد که باعث طولانی شدن تاخیر می‌شود حتی گاهی اوقات قطعه مورد نیاز باید از فرودگاهی دیگر آورده شود که بازهم زمان تاخیر افزایش می‌یابد. در کشور ما هم تاخیر در پروازها وجود دارد و بدون شک تحریم نیز در ایجاد تاخیر در پروازها بی تاثیر نبوده و همانگونه که ذکر شد عدم تحویل سوخت به “ایران ایر” در فرودگاه های اروپایی موجب ایجاد مشکلاتی برای این شرکت هواپیمایی شده و واردات سخت قطعه و در برخی موارد بودجه ناکافی برای تامین قطعات و خریداری ناوگان جدید، موجب بروز تاخیر در پروازهای ایرلاین ملی کشورمان شده است.
عدم رعایت حقوق مردم در فرودگاه ها
نگاهی به وضعیت فعلی فرودگاه های کشور نشان می دهد این فرودگاه ها نه از حیث امکانات زیرساختی و نه از حیث نیروی انسانی آموزش دیده و باانگیزه چنین خدمات مناسبی را به مردم ارائه نمی دهند.گلایه های مردمی حاکی از آن است که ارائه خدمت نامناسب در پاره ای از خدمات فرودگاهی، آنان را با ضرر مواجه می کند.
یکی از رایج ترین این موضوعات، تخلیه و تحویل بار است. برخی شهروندان می گویند متصدیان تخلیه و تحویل بار، دقت کافی را نداشته و مثلا با پرتاب چمدان ها به روی نقاله تحویل بار، باعث آسیب دیدن چمدان یا بار داخل آن می شوند.این چنین است که به نظر می رسد مسئولان مربوطه در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه های کشور و دیگر دستگاه هایی که به نحوی در فرودگاه ها حضور دارند، باید توجه بیشتری به رعایت حقوق مسافران کرده و به گلایه های فراوان آنها از طریق آموزش بیشتر نیروی انسانی و سرمایه گذاری روی بهبود زیرساخت های فرودگاهی پاسخ دهند.
ماجرای ۶ ساعت تاخیر در پرواز آبادان به تهران!
مهدی خداداد یکی از زائرانی است که نوروز امسال در سفرهای راهیان نور شرکت داشت و توانست مناطق عملیاتی دفاع مقدس را از نزدیک ببیند.وی در  هنگام بازگشت به تهران،تصمیم گرفت که از طریق تهیه بلیط هوایپما بازگردد.وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «تهران نیوز» به شرح این ماجرا پرداخت و گفت:روز ۵ فروردین بود که به فرودگاه آبادان مراجعه کردم و قرار بود که ساعت ۹ شب، سوار هوایپما شوم و به تهران بازگردم، اما بعد از حضورم در فرودگاه متوجه شدم که پروازم یک ساعت تاخیر دارد و فعلا باید منتظر شوم اما وقتی ساعت ۱۰ شب شد، همچنان هواپیمایی در فرودگاه نبود که ما را به تهران ببرد و ما به ناچار تا ساعت ۱۱ شب منتظر ماندیم.
وی ادامه داد: نکته جالب توجه اینجاست که قیمت بلیط در ایام نوروز تقریبا دو برابر شده بود و یکی از دوستانم که دقیقا یک هفته قبل از من به تهران بازگشته بود، قیمت بلیطش نصف قیمت بلیط من بود.
خداداد تاکید کرد: ساعت ۱۱ شب بود که اعلام کردند که هواپیما در فروگاه نشسته است و مدتی طول کشید تا سوار هوایپما شویم و می توان گفت که من ساعت ۱۱ و نیم آن شب، سوار صندلی خودم در هوایپما شده بودم و انتظار می کشیدم که هوایپما هر چه زودتر پرواز کند و به تهران برسم، اما ۱۵ دقیقه در هواپیما نشسته بودیم و خبری از پرواز نبود؛ از مهماندار هواپیما سوال کردم که اتفاقی افتاده اما می گفت که چیزی نیست و بعد از دقایقی صدای آژیر آتش نشانی را شنیدیم و اعلام کردند که باید هوایپما را ترک کنیم، چرا که موتورش آتش گرفته بود و خلاصه اینکه هر چه سریعتر هوایپما را ترک کردیم.
این مسافر هواپیما خاطر نشان کرد: مسافران به شدت به مسئولان فرودگاه بابت تاخیر هواپیما و مشکل فنی آن،اعتراض می کردند و تعدادی از مسافران از وحشت، بلیط های خود را کنسل کردند اما تعدادی مجبور بودند که انتظار بکشند تا تکلیفشان مشخص شود و در نهایت، اعلام کردند که ساعت ۲ بامداد، هواپیمای دیگری به آبادان پرواز می کند تا مسافران را به مقصد تهران برساند و ساعت ۲ و نیم بامداد بود که متوجه شدیم، هوایپما در فرودگاه نشسته است و زمانی که خودمان را به داخل هوایپما رساندیم، ساعت ۳ بامداد بود، یعنی دقیقا ۶ ساعت تاخیر هوایپما!
وی گفت: واقعا انتظار کشیدن در فرودگاه برای آمدن هوایپما خیلی عذاب آور است و از مسئولان هوایپمایی کشورمان تقاضا دارم که نسبت به این موضوعات، جدیت بیشتری داشته باشند و نگذارند که حقوق مسافران هوایپما پایمال شود.
بعد از برجام، گشایشی در پیشرفت صنعت هواپیمایی کشور حاصل نشد
محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «تهران نیوز» با اشاره به مشکلاتی همچون تاخیر در پرواز هواپیماها  و نارضایتی مسافران و همچنین قدیمی بودن سیستم حمل و نقل هوایی اظهار داشت: مهمترین علت فرسودگی سیستم حمل و نقل هوایی را می توان در کمبود نقدینگی در شرکت های هواپیمایی و همچنین ادامه داشتن تحریم ها دانست وبه اعتقاد بنده، این دوعامل باعث شدند که شرکت های هواپیمایی نتوانند برای خرید موتور هواپیما اقدام کنند.
وی ادامه داد: اکثر موتورهای هوایپما، امریکایی هستند و ما به دلیل تحریم نمی توانیم آنها را خریداری کنیم و به ناچار گاهی مجبور می شویم که قطعات هواپیما را از کشورهای واسطه با قیمت گران تری خریداری کنیم و واقعا انتقال این قطعات به طور مستقیم به کشور با مشکل روبرو شده است و با وجود کشورهای واسطه، شاهد افزایش هزینه ها هستیم.
ایلخانی تاکید کرد: باید گفت که این هواپیماها فرسوده شده اند و موتورهای آنها هم قدیمی است که دیگر تولید نمی شود و مجبور به تعمیر این موتورها هستیم و همانطور که گفتم، تهیه قطعات برای تعمیر این موتورها هم توسط کشورهای ثالث صورت می گیرد که مستلزم هزینه های اضافی است می توان گفت که درصد زیادی از هواپیماهایی که در کشور وجود دارد، به دلیل نداشتن موتور توانایی پرواز ندارند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: صنعت هواپیمایی کشورمان وابسته به غرب است و متاسفانه هواپیماهایی هم که خریداری می شود، ۱۰ سال عمر کرده اند و به دلیل تحریم، توانایی خرید هواپیماهای نو را نداریم و می توان گفت که بعد از برجام، گشایشی در صنعت هواپیمایی کشورمان نداشته ایم.
وی با اشاره به نرخ بلیط هوایپماها و عدم ثبات قیمت آن اظهار داشت: بحث آزادسازی نرخ که انجام شد، قیمت بلیط هواپیما را شناور کرد؛ یعنی برخی روزهای هفته و برخی ایام خاص، ممکن است که قیمت بلیط هواپیما افزایش کند، اما در ایام عادی قیمت بلیط ارزان تر می شود و بستگی به تقاضای مسافران دارد و این تصمیم سازمان هواپیمایی کشور است.
کد مطلب : ۱۲۴۲۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.