۰
​شاه‌آبادی اعلام کرد؛

عضوگیری باشگاه معلمان مولف در نمایشگاه کتاب

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۱
به گزارش عصر تعادل، حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیرعامل جدید این موسسه در نخستین نشست رسانه‌ای با خبرنگاران که به منظور توضیح و تبیین برنامه‌های نمایشگاه کتاب برگزار شد، با اشاره به انتصابش به سمت مدیرعاملی این موسسه انتشاراتی گفت: مدرسه یک موسسه انتشاراتی معتبر، شناخته‌شده و باسابقه است که حداقل یکی ـ دو نسل از جمعیت کتابخوان کشورمان با آن آشنایی دارند. بنابراین به‌دست گرفتن مسئولیت اداره چنین موسسه‌ای کار سختی است که امیدوارم بتوانم به‌شایستگی این مسئولیت را به سرانجام برسانم.

وی با قدردانی از تلاش‌هایی که در گذشته برای پیشبرد سطح کیفی این موسسه انجام شده است، گفت: من، به‌عنوان مدیر موسسه انتشاراتی مدرسه آرزو دارم بتوانم اقداماتی را انجام دهم که باعث بهبود وضعیت این موسسه شود و به نقطه مطلوبی که برای آن در نظر گرفته شده، نزدیک‌تر شود.

شاه‌آبادی افزود: فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان حوزه نشر و اهالی قلم، یکی از اهدافی است که ما در انتشارات مدرسه آن را دنبال می‌کنیم تا این عزیزان بتوانند تحت تأثیر شرایط مساعد، کتاب‌های ارزشمند و مناسبی را برای مخاطبان خلق کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما در پی فراهم آوردن شرایطی هستیم که طی آن، آثار خلق‌شده به‌دست هنرمندان و نویسندگانی که در این موسسه فعالیت می‌کنند، به بهترین شکل و شیوه به‌دست مخاطبانشان در سراسر کشور برسد. ما به‌عنوان کسانی که در یک موسسه انتشاراتی وابسته به آموزش‌ و پرورش به‌ویژه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کنیم، وظیفه خود می‌دانیم که فعالیت‌هایمان همواره دنباله‌رو و حامی برنامه درسی ملی باشد.

مدیرعامل انتشارات مدرسه خاطرنشان کرد: از دید ما، روح برنامه درسی ملی اصلی‌ترین موضوع در خلق و تولید آثاری است که در انتشارات مدرسه به آن توجه خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم تا نویسندگان خوب را شناسایی کنیم و به آن‌ها میدان عمل بدهیم

شاه‌آبادی با بیان اینکه از چندی قبل در موسسه انتشاراتی مدرسه، کارگروه‌های تخصصی با هدف برنامه‌ریزی برای تالیف کتاب‌های مختلف، کاری علمی و هدف‌مند را آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: ما ازجمله کارهایی که در دوره جدید انجام داده‌ایم و به امید خدا گسترش پیدا خواهد کرد، تشکیل ۱۸ کارگروه است که در آن برنامه‌ریزی برای تولید کتاب در موضوعات و حوزه‌های مختلفی نظیر ادبیات کهن، ادبیات داستانی، معارف اسلامی، تاریخ، ایران‌شناسی، طنز، فلسفه، فیزیک، شیمی، علوم تجربی و غیره است.

وی افزود: هریک از این کارگروه‌ها چهار عضو دارند که درباره بخش‌های نام‌برده شده، برنامه‌ریزی می‌کنند. تلاش ما با همراهی این کارگروه‌ها بر این است که برای حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و کتاب‌های مناسبی برای سنین مختلف با موضوعات یادشده تولید کنیم. از سوی دیگر تشکیل باشگاه معلمان مؤلف از جمله فعالیت‌هایی است که امسال با هدف شناسایی معلمان مؤلف در حوزه‌های مختلف اعم از ترجمه و تألیف آغاز خواهد شد.

شاه‌آبادی ادامه داد: در این مسیر، معلمانی را شناسایی‌ و دور هم جمع کرده و امکان رشد و ارتقاء توانمندی‌هایشان را برایشان فراهم خواهیم کرد تا بخشی از تألیف کتاب‌ها را به آن‌ها بسپاریم.

وی ادامه داد: وارد شدن به حوزه‌هایی همچون تولید رمان و آثار بلند داستانی که پیش‌ از این انتشارات مدرسه در آن فعالیت چندانی نداشته است؛ از جمله کارهایی است که قصد داریم در سال جاری به آن بپردازیم. استفاده از قالب‌های جدید کتاب همچون کتاب الکترونیک و کتاب صوتی و انتشار کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه همچون نابینایان، کم‌بینایان و ناشنوایان دیگر برنامه‌هایی است که طبق هدف‌گذاری انجام ‌شده امسال می‌خواهیم به آن‌ها دست پیدا کنیم.

شاه‌آبادی که سابقه مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه دارد، در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از کارهایی که به دنبال انجام آن هستیم، راه‌اندازی پخش مدرسه است تا کتاب‌های انتشارات مدرسه و کتاب‌های منتشرشده از سوی دیگر ناشرانی که محصولاتشان توانسته در طرح سامان‌دهی کتاب‌های آموزشی آموزش‌ و پرورش رتبه مناسبی کسب کند، به خوبی میان مخاطبانشان توزیع شود. فعال کردن حوزه‌های شهرستانی از اهداف مهم ما در سال جاری است.

وی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا نمایندگانمان را هم برای تولید و هم برای توزیع در خارج از تهران فعال کنیم. بر این اساس، بخشی از کارهای مربوط به چاپ و تولید کتاب‌های انتشارات مدرسه را در خارج از تهران انجام خواهیم داد و این کتاب‌ها را از همان‌جا یا به‌ صورت منطقه‌ای در سراسر کشور توزیع خواهیم کرد.

مدیرعامل انتشارات مدرسه از هدف‌گذاری برای افتتاح ساختمان انتشارات مدرسه در سال ۹۶ خبر داد و افزود: افتتاح مجموعه آموزشی ـ ترویجی «انتشارات مدرسه» یکی دیگر از اهداف ما در سال جاری است که ساخت و ساز آن از چند سال قبل آغاز شده، اما تا امروز متأسفانه هنوز به‌پایان نرسیده است. در سال ۹۶ با امید به خدا و با کمک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این مجموعه را به پایان می‌رسانیم.

وی افزود: این مجموعه که امکانات خوبی نظیر نمایشگاه و فروشگاه کتاب، سالن اجتماعات و ... دارد، می‌تواند وضعیت ما را متحول کند و برای فعالیت‌های جدیدتر شرایط خوبی را پیش رویمان قرار دهد.

شاه‌آبادی ادامه داد: در سال گذشته «موسسه انتشاراتی مدرسه» نزدیک به ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده که ۱۸۰ عنوان از آن‌ها برای نخستین بار منتشر شده و مابقی به تجدید چاپ رسیده است. این کتاب‌ها در بخش‌های گوناگون، موضوعات متفاوت و گروه‌های سنی مختلفی روانه بازار نشر شد. هرچند ما افزایش کمّی تعداد آثار را وظیفه خودمان نمی‌دانیم، ترجیح می‌دهیم بیشتر روی کیفیت آثار متمرکز شویم و آثار باکیفیت‌تری را روانه بازار کتاب کنیم، اما تلاش ما این است که در سال ۹۶ میزان تولیداتمان در قیاس با سال قبل، حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل انتشارات مدرسه درباره حضور این موسسه در نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب اظهار کرد: در غرفه این موسسه در نمایشگاه کتاب، برنامه‌های ویژه‌ای برای فرهنگیان در نظر گرفته شده که از جمله این برنامه‌ها، ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به تمام فرهنگیانی است که با کارت شناسایی‌شان به غرفه انتشارات مدرسه مراجعه می‌کنند. همچنین آنها می‌توانند با حضور در نمایشگاه کتاب به عضویت باشگاه مشتریان انتشارات مدرسه هم درآیند.

وی گفت: امسال ما با «مدرسه» در دو بخش نمایشگاه کتاب یعنی سالن کودک و نوجوان و سالن ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی حاضر خواهیم بود. در سالن کودک و نوجوان، غرفه «موسسه انتشاراتی مدرسه» حدود ۲۰۰ متر و در سالن ناشران کمک‌آموزشی حدود ۵۰ متر مساحت خواهد داشت. در مجموع در این دو غرفه حدود ۱۲۰۰ عنوان کتاب عرضه خواهد شد که بخش زیادی از آن‌ها به تولیدات سال ۹۳ به بعد انتشارات ما اختصاص دارد.

شاه‌آبادی افزود: بنیاد ICDL که زیرمجموعه «انتشارت مدرسه» هست، در بخش ناشران کمک‌آموزشی حضور خواهد داشت و علاوه بر عرضه کتاب‌های کمک‌آموزشیِ انتشارات، کتاب‌های کمک‌آموزشی کامپیوتر و فعالیت‌های ویژه مربوط به مهارت‌های پایه در علوم کامپیوتر را ارائه می‌کند. با این توضیح، مراجعه‌کنندگان به غرفه با فعالیت‌های بنیاد ICDL، دوره‌های آموزشی این بنیاد و مراکز معتبر آموزشی آن آشنا می‌شوند.

وی درباره فعالیت‌های جنبی انتشارات مدرسه در نمایشگاه کتاب نیز گفت: در غرفه «انتشارات مدرسه» در نمایشگاه کتاب سال ۹۶، چند برنامه جنبی از جمله دو رونمایی برای مجموعه کتاب‌های «هفت‌تایی‌ها» (که مجموعه‌ای ۴۹ جلدی برای گروه سنی پیش‌دبستانی با موضوع داستان، شعر، افسانه و سبک زندگی است) و ۵ جلد اول مجموعه ۱۰ جلدی «یادداشت‌های یک نویسنده» (که مجموعه‌ای از گزیده سرمقاله‌های مرحوم امیرحسین فردی در مجله کیهان بچه‌ها با موضوع آموزش داستان‌نویسی به نوجوانان است) برگزار خواهد شد.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوعات دو میزگرد هم از سوی «موسسه انتشاراتی مدرسه» در نمایشگاه کتاب امسال برپا خواهد شد. اولین میزگرد با عنوان «نقش کتاب‌های غیردرسی در پیشبرد اهداف آموزشی» در سرای اهل ‌قلم نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود و میزگرد دیگری با نام «وضعیت تصویرگری غیرداستانی کتاب‌های کودک و نوجوان در ایران»، در سالن سرای اهل‌قلم کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

این نویسنده از برگزاری دو نمایش با هدف جلب‌ توجه مخاطبان در غرفه انتشارات مدرسه در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: «پروفسور دانا آزمایش می‌کند» و «فندق» دو نمایشی هستند که برای جلب نظر مخاطبان غرفه ما اجرا خواهد شد. درباره نمایش اول باید بگویم که شخصیت نمایشی پروفسور چند آزمایش علمی را به شکل جذابی برای بچه‌ها در غرفه مدرسه انجام می‌دهد، آن‌ها را با موضوعات پایه فیزیک و شیمی آشنا می‌کند و کتاب‌های مناسب با این موضوع را به بچه‌ها معرفی می‌کند. شخصیت فندق هم موضوعات مرتبط با کتاب علوم دوره ابتدایی را برای بچه‌ها بازگو و فیلم‌های آموزشی را که با این موضوع ساخته شده است، برای آن‌ها معرفی خواهد کرد.

مدیرعامل انتشارات مدرسه اظهار کرد: امسال، برای اولین بار در غرفه «انتشارات مدرسه» ۶ عنوان فیلم هم عرضه می‌شود که به آموزش درس علوم دوره ابتدایی اختصاص دارد. ما در دوره جدید، تلاش می‌کنیم تا در حوزه تولید و پخش فیلم آموزشی هم فعالیت کنیم. دیدار با پدیدآورندگان کتاب کودک اعم از نویسندگان، مترجمان و تصویرگران برنامه دیگری است که در غرفه انتشارات مدرسه انجام خواهد شد. آقای مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده شناخته‌شده حوزه کودک و نوجوان یکی از میهمانان ما در نمایشگاه کتاب امسال خواهند بود.

شاه‌آبادی در بخش دیگری از توضیحاتش که به ارائه دیگر برنامه‌های انتشارات مدرسه در نمایشگاه کتاب سال جاری اختصاص داشت، گفت: در غرفه «موسسه انتشاراتی مدرسه» هم برنامه‌های ویژه‌ای برای فرهنگیان در نظر گرفته شده است. ازجمله این برنامه‌ها ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به تمام فرهنگیانی است که با کارت شناسایی‌شان به غرفه مدرسه مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، فرهنگیان عزیز می‌توانند با ارائه شماره تلفن همراه خودشان، عضو باشگاه مشتریان انتشارات مدرسه شوند. باشگاه مشتریان انتشارات مدرسه، اطلاعات لازم را درباره کتاب‌های مدرسه برای کسانی که در آن عضو هستند، ارسال می‌کند. ثبت‌نام از معلمان مؤلف و مترجم نیز در حوزه‌های مختلف با هدف ورود آن‌ها به باشگاه معلمان مؤلف انجام می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه انتشاراتی مدرسه در پایان گفت: باشگاه معلمان مؤلف، امسال شروع به فعالیت می‌کند و ثبت‌نام از معلمانی که مولف و مترجم هستند، برای حضور در باشگاه، توسط غرفه‌داران ما انجام‌ خواهد شد. بعد از نمایشگاه نیز با بهره‌گیری از روش‌های دیگری از معلمان مؤلف ثبت‌نام خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا در نیمه تابستان ۹۶ اولین گردهمایی عمومی باشگاه معلمان مؤلف را برگزار کنیم.
کد مطلب : ۱۲۴۴۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.