۰

توافق کاهش تولید تمدید می‌شود؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹
به گزارش عصر تعادل، در حالی که توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک به نیمه راه رسیده است و به نظر می رسد به مدت ۶ ماه دیگر نیز تمدید شود.
 
 
با وجودی که به پایان مدت زمان در نظر گرفته شده برای کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک نزدیک می شویم،اما اوضاع بر وفق مراد نیست.

تجربه چهار ماهه سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در مورد محدودسازی تولید شکست خورده است و نگران کننده تر اینکه افزایش قابل ملاحظه تولید نفت شیل در آمریکا بیانگر این است که اوپک با یک دوره طولانی رویارویی با نفت شیل مواجه است که در صنعتی که پیشرفت سریع فناوری مشخصه آن است یک منبع جدید تولید محسوب می شود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.براساس این توافق مقرر شد اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.اوپک همچنین موفق شد تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

وقتی اوپک سال گذشته با کاهش تولید موافقت کرد، خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که در سال 2017 انتظار یک واکنش تولیدی گسترده از سوی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا ندارد.
اما در حقیقت، این واکنش شروع شده و خیلی شدیدتر از چیزی است که تصور می رفت.تولید نفت شیل آمریکا در صورت تداوم روند کنونی افزایش آن، می تواند در ماه ژوئیه از رکورد سال 2015 خود عبور کند.

مجموع تولید نفت خام آمریکا پس از 20 هفته از تصویب توافق کاهش تولید اوپک، بیش از 550 هزار بشکه در روز افزایش یافته است که بخش اعظم آن متعلق به شرکت های تولید نفت شیل است.

اگر نرخ رشد تولید جدید نفت شیل در آمریکا که کمی کمتر از 30 هزار بشکه در روز است ادامه پیدا کند، تولید این کشور می تواند از رکورد اخیر 9 میلیون و 610 هزار بشکه در روز که کمی پس از نشست 25 مه اوپک به دست آمده بود، عبور کند.

این مساله به اندازه کافی برای تولیدکنندگان اوپک بد است اما هر ماه این اوضاع برای آن بدتر نیز می شود. نشریه آمریکایی «دو ایی» نوشته است، تولید داخلی به سرعت افزایش می یابد و این نرخ رشد به گونه ای نیست که برای اوپک خوب باشد.

بر اساس آخرین پیش بینی آمریکا که در ماه آوریل منتشر شده است، تولید نفت این کشور در ماه ژوییه به 9 میلیون و 240 هزار بشکه در روز خواهد رسید.البته این پیش بینی خیلی بیشتر از پیش بینی انجام شده در ماه نوامبر گذشته که هنوز اوپک تصمیم به کاهش تولید نگرفته بود، است. با این حال آمریکا تولید نفت شیل این کشور در دسامبر 2017 را 700 هزار بشکه در روز بیش از تولید کنونی آن پیش بینی کرده است.

آنطور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا  اعلام کرده،هم اکنون میزان افزایش تولید نفت این کشور در یک سال آینده را 860 هزار بشکه در روز پیش بینی شده که 210 هزار بشکه بیش از مقداری است که آن در نوامبر گذشته یش بینی کرده بود.
کد مطلب : ۱۲۴۷۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.