۰

صادرات «شهرزاد» با حمایت ایرانی ادامه می‌یابد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۳
به گزارش عصر تعادل، فصل دوم سریال پرمخاطب «شهرزاد» در حالی عرضه می‌شود که سوای حواشی و پشت پرده‌های این سریال، انتظار می‌رود از موفق‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی حمایتی همه جانبه را شاهد باشیم و علاوه بر اقبال گسترده مخاطبان برای دیدن این اثر باکیفیت حسن فتحی، همراهی چشمگیر مسئولان سینمایی نیز در تکرار موفقیت فصل اول در فصل دوم محسوس باشد و بدین ترتیب یک محصول بومی خط شکن شود.
 
حسن فتحی در دو دهه اخیر نشان داده قدرت خلق آثار سینمایی را دارد که به خوبی مخاطب را گرفتار کند و وقتی بحث سریال پیش می‌آید، او نسبت به اکثر رقبای داخلی دست بالا را داشته باشد. این نویسنده و کارگردان پرسابقه، می‌تواند به خوبی فراز و فرود و گره‌های یک داستان پرکشش را در گستره زمانی طولانی یک سریال تقسیم کند و مخاطب را تا پایان، مشتاق همراه خود نگه دارد.
 
«شهرزاد» در پایان فصل اول و در زمان تولید فصل دوم با حواشی بسیاری همراه شد که موفقیت این سریال را تحت الشعاع قرار داد؛ اما فتحی کوشید ضمن مدیریت این حواشی و ارائه پاسخ‌های کوتاه، فصل دوم این مجموعه را در آرامش بسازد و در نهایت از 29 خرداد سال جاری، عرضه فصل دوم این سریال رسماً آغاز می شود. فتحی به خوبی توانست به همراه تیمش از این مهلکه جان به در ببرد و ادامه اثرش را خلق کند.
 
البته باید صبور بود و دید، آیا این حواشی تأثیر منفی بر کیفیت فصل دوم «شهرزاد» داشته یا در قسمت‌های تازه این سریال، شاهد اثری پرکشش و مملو از تعلیق خواهیم بود که تماشاگر را به خوبی درگیر می‌کند؟ 

تیزر منتشره از فصل دوم این سریال نوید قسمت‌های مملو از هیجان را می‌دهد و حتی ظاهراً در فصل دوم، فضای حادثه‌ای سریال تقویت شده اما قضاوت بنا بر تیزر حرفه‌ای نیست و باید تا رونمایی از قسمت‌های اول از فصل دوم سریال صبر کرد.
 
سوای همه آنچه درباره این سریال و منابع مالی‌اش در ماه‌های اخیر مطرح شد، «شهرزاد» شایسته حمایت از سوی هر ایرانی است، زیرا این سریال به موفقیتی دست یافته که دیگر محصولات فرهنگی ایرانی، کمتر توانسته بودند به آن برسند و مرزشکنی است. «شهرزاد» نخستین سریال ایرانی است که نه صرفا در ایران بلکه در وسعت ایران بزرگ طرفداران وسیعی داشت و فارسی زبانان منطقه به شدت پیگیر تماشایش بودند.
 
به تعبیر دیگر فتحی با این سریال نشان داد، می‌توان آثاری را در چهارچوب‌ و استانداردهای اخلاقی کشورمان خلق کرد که نه تنها در ایران رکوردشکن باشد و مخاطب میلیونی جذب کند، بلکه در پهنه جهانی نیز پرمخاطب باشد و علاوه بر ایرانی‌های خارج کشور، همه آنهایی که درکی از ادبیات فارسی دارند، به تماشای این سریال بنشینند. این اتفاق از داستان و محتوای سریال شهرزاد به مراتب پراهمیت تر است که متأسفانه در حاشیه قرار گرفت.
 
«شهرزاد» همان کارکردی را یافت که سال‌هاست محصولات سینمایی و تلویزیونی ترکیه دارند و توانسته‌اند نه تنها در کشور منطقه از جمله ایران مخاطبان قابل توجهی بیابند، بلکه حتی در بازارهای دوردست نظیر آمریکای لاتین نیز طیفی از تماشاگران را به سمت خود جلب کرده‌اند؛ هرچند برخی فیلم‌های سینمایی نظیر آثار اصغر فرهادی در گستره جهانی دیده شده و مخاطبان وسیعی داشته، این توفیق در میان سریال‌های ایرانی به دست نیامده بود، تا اینکه فتحی با این سریال به صحنه آمد.
 
با این اوصاف، مهم ترین پرسش باید چنین باشد که آیا صادرات محصول قدرتمند فرهنگی چون «شهرزاد» در ادامه فصل اول در جریان عرضه فصل دوم نیز ادامه می‌یابد و این موفقیت بزرگ که جا را برای سریال‌های جدی ایرانی باز می‌کند، استمرار خواهد یافت؟ امید و انتظار از حسن فتحی، پاسخ عملیِ مثبت به این خواسته است.  
کد مطلب : ۱۲۴۹۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.