۰

پشیمانی صدام از حمله به کویت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸
به گزارش عصر تعادل، وکیل صدام اعلام کرد که موکلش به خاطر حمله به کویت در سال ۱۹۹۰ پشیمان بود.

خلیل الدلیمی، وکیل صدام در مصاحبه با شبکه کردی رووداو گفت: درباره مساله کویت موکلم آرزو داشت که هرگز عراق را وارد جنگ ۱۹۹۰ نمی‌کرد. او همیشه می‌گفت خداوند کسی را که مسبب این جنگ بود، ببخشد. عوامل داخلی، خارجی و منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی در این مساله نقش داشتند اما تصویر این موضوع برای مردم روشن نیست با این حال در آینده روشن خواهد شد.

وی افزود: طرف آمریکایی در روزهای نخست در قبال کنار گذاشتن سلاح مقاومت با او مذاکره کرد اما صدام با این مساله مخالفت کرد. این مساله در جریان جنگ فلوجه که آمریکایی‌ها وارد آن شده و متحمل خسارت‌های سنگینی هم   شده بودند، مطرح شد. آن‌ها دو بار نزد صدام رفتند و سومین بار از طریق من وارد عمل شدند و از من خواستند میانجیگری کنم اما من به آن‌ها گفتم که تنها خواسته‌ها و اظهاراتشان را به او منتقل می‌کنم. با این حال صدام کاملا مخالفت کرد.

الدلیمی درباره کسانی که در مراسم اعدام صدام حضور داشتند، گفت: تمامی اعضای حزب الدعوه از جمله سامی العسکری، موفق الربیعی و مریم الریس در این مراسم حضور داشتند.

وی درباره جزئیات محاکمه صدام که تا به این لحظه فاش نشده، گفت: در حقیقت طرف آمریکایی تمامی آن چیزی را که در دادگاه اتفاق افتاده، تعریف نمی‌کند مسائلی وجود دارد که به تاریخ بازمی‌گردد. مساله‌ای که دائما بر آن تأکید می‌کرد وحدت عراق و "مقاومت" در برابر اشغال بود.اما بیشترین موضوعی که به آن ایمان داشت این بود که اشغال با اتحاد مردم پایان خواهد یافت.

الدلیمی مدعی شد: صدام همواره دادگاه را نمایش آمریکایی می‌دانست و می‌گفت که آنچه در عراق رخ داده به دلیل فشار ایران یا تحریف برخی وقایع از طریق همکاری با آمریکایی‌ها بوده است.

وی درباره اینکه می‌گویند، نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق جسد صدام را در روز اعدامش به مراسم عروسی پسرش برده، گفت: این خبر را شنیده‌ام و چند قاضی آن را تأیید کرده‌اند. بعید نمی‌دانم که این‌ها به خاطر کینه و دشمنی زیادی که درباره صدام داشته‌اند، بیش از این را هم انجام داده باشند.

در همین راستا، دولت کویت آمادگی خود را برای بررسی گزینه‌های آتی جهت تضمین ادامه پرداخت ۴.۶ میلیارد دلار از سوی عراق به کویت به دلیل جنگ ۱۹۹۰ اعلام کرد.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) به نقل از خالد احمد المضف، رئیس شورای اداره هیئت عمومی برآورد غرامت‌های حمله عراق به کویت اعلام کرد: کویت با تصمیمی که شورای کمیته سازمان ملل در هشتاد و یکمین جلسه خود گرفته بود، برخورد مثبتی داشت. شورای کمیته سازمان ملل از دولت کویت و عراق خواسته درباره گزینه‌های آتی برای پرداخت مبلغ مذکور به همکاری بپردازند.

وی گفت: دولت کویت دسامبر ۲۰۱۴ درخواست عراق برای به تأخیر انداختن پرداخت مبلغ مذکور را با توجه به وضعیت اقتصادی وخیم عراق پذیرفت.
کد مطلب : ۱۲۴۹۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.