۰

احتمال نبرد تمام‌ایرانی در آسیا چقدر است

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۵
به گزارش عصرتعادل، سه‌شنبه روز خوبی برای نمایندگان ایران در لیگ‌قهرمانان آسیا بود، درست است که استقلال تهران و استقلال خوزستان هم مانند دو نماینده دیگر ایران در این رقابت‌ها در کسب پیروزی در این هفته ناکام ماندند، اما گام بلندی در مسیر صعود برداشتند. استقلال تهران را باید یک تیم صعود‌کرده دانست و تنها یک اتفاق عجیب می‌تواند از صعود این تیم جلوگیری کند.

استقلال سه‌شنبه‌شب در حضور ده‌ها‌ هزار طرفدارش در ورزشگاه آزادی زیر باران تهران، با الاهلی امارات به تساوی یک-یک رسید. استقلال اگر این بازی را می‌برد، قطعا صدرنشین گروه اول لیگ‌قهرمانان آسیا می‌شد، اما حالا هم با این تساوی ارزشمند کار بسیار ساده‌ای برای صعود دارد. در گروه A لیگ‌قهرمانان آسیا، دو تیم الاهلی و استقلال هشت امتیازی‌اند. از آنجا که در صورت برابری امتیاز دو تیم، بازی رودرروي دو تیم ملاک است. الاهلی در صدر قرار گرفته و استقلال دوم است. استقلال تنها در صورتي صعود نمی‌کند که در بازی آخر خود چهار-صفر به التعاون عربستان ببازد. استقلال در بازی آخر خود در زمین بی‌طرف با التعاون بازی دارد، در بدترین حالت ممکن، این دو تیم در امتیاز هشت برابر می‌شوند و از آنجا که استقلال در بازی رفت سه – صفر پیروز شده است تنها در صورت شکست چهار – صفر حذف می‌شود. باید به بازیکنان استقلال حق داد که پس از بازی با الاهلی جشن صعود گرفتند. با این حساب، باید استقلال را صعود‌کرده دانست. البته استقلال کار سختی برای اول‌شدن دارد. الاهلی در روز آخر میزبان لوکوموتیو تاشکند است و احتمال برد الاهلی بسیار زیاد است. اگر اتفاق عجیبی در این گروه نیفتد، در نهایت الاهلی اول می‌شود و استقلال دوم. هرچند شانس اول‌شدن برای استقلال همچنان روی کاغذ وجود دارد.

گل تاریخ‌ساز استقلال خوزستان

استقلال خوزستان سه‌شنبه‌شب به شکل معجزه‌آسایی شانس خود را بالا برد. این تیم با الفتح عربستان بازی داشت؛ در شرایطی که تا آخرین ثانیه‌های بازی یک- صفر عقب بود، با گل دیدنی سلمان بحرانی از باخت فرار کرد. استقلال خوزستان قطعا در این گروه اول نمی‌شود؛ چراکه این تیم هشت امتیاز دارد و لخویای قطر ١١ امتیازی است و چون استقلال خوزستان در بازی مستقیم مقابل لخویا شکست خورده شانسی برای اول‌شدن ندارد. استقلال خوزستان اما در اولین حضورش در لیگ ‌قهرمانان آسیا شانس خوبی برای دومی و صعود دارد. استقلال خوزستان در بازی آخر خود، میزبان تیم ضعیف الجزیره امارات است با یک تساوی خانگی هم صعود خواهد کرد. استقلال خوزستان به احتمال فراوان در صورت باخت هم صعود می‌کند؛ چراکه الفتح در بازی آخر میهمان تیم قدرتمند لخویاست و بعید است که قدرت شکست‌دادن لخویا را داشته باشد. در گروه B لخویا صدرنشینی‌اش مسجل است و استقلال خوزستان هم به احتمال فراوان دوم می‌شود. با این حساب، باید آبی‌های اهواز را هم مانند آبی‌های تهران صعود‌کرده دانست. این دو تیم در گروه‌های متعادلی قرار داشتند و از این شانس خود استفاده کردند.

٤ تیم، ٤ صعود

در این فصل لیگ ‌قهرمانان در فاصله یک هفته مانده به پایان بازی‌های گروهی با اینکه هیچ‌یک از تیم‌های ایرانی صعود نکرده‌اند، اما هرچهار تیم شانس صعود دارند. این برای اولین‌بار در تاریخ لیگ‌قهرمانان آسیاست که هر چهار تیم ایران می‌توانند صعود کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که احتمال برخورد تیم‌های ایرانی در مرحله حذفی وجود دارد یا خیر؟

معادلات گروه‌های A و B بررسی شد. در گروه C ذوب‌آهن کار بسیار سختی برای صعود پیش‌ِروی خود می‌بیند و در بازی آخر خود باید تیم قدرتمند الاهلی عربستان را شکست دهد. ذوب‌آهن اگر این بازی مهم را ببرد احتمالا دوم می‌شود. در گروه D هم پرسپولیس باید الوحده امارات را ببرد و منتظر نباختن الهلال عربستان به الریان قطر بنشیند. سرنوشت پرسپولیس در اختیار خودش نیست، اما در مقایسه با ذوب‌آهن کار ساده‌تری دارد. روی کاغذ پرسپولیس از شانس مطلوبی برای صعود برخوردار است، اما شانس ذوب‌آهن زیاد نیست. این دو تیم در گروه‌های سختی قرار دارند. پرسپولیس هم مانند استقلال خوزستان در هیچ حالتی اول نمی‌شود.

 برنامه بازی‌های دور بعد به این صورت است؛ اول و دوم گروه‌های B وD باهم بازی دارند. اول و دوم گروه‌های A و C هم به مصاف هم می‌روند. اگر هر چهار تیم ایرانی دوم شوند که باهم برخورد نخواهند داشت.

استقلال اگر دوم شود احتمالا با العین امارات بازی دارد. اگر در روز آخر اتفاقات عجیبی رخ دهد، فرضا ذوب‌آهن در گروه خود اول شود یا استقلال به صدر جدول صعود کند، احتمال رویارویی ذوب‌آهن و استقلال وجود دارد. جالب اینکه این دو تیم یک‌بار در آسیا با هم بازی کردند که استقلال پیروز شد. در شرایط منطقی استقلال دوم می‌شود و با العین بازی می‌کند، ذوب‌آهن هم در صورت صعود به مصاف الاهلی امارات خواهد رفت. در گروه ذوب‌آهن احتمال صعود الاهلی عربستان بیشتر از ذوب‌آهن است و شاید اتفاقاتی رخ داد که استقلال به الاهلی عربستان بخورد که اصلا قرعه جالبی برای استقلال نخواهد بود و آنها دوباره مجبور می‌شوند تن به بازی در زمین بی‌طرف بدهند.

در گروه‌های B وD معادلات ساده‌تر است. استقلال خوزستان در صورت صعود به احتمال فراوان با الهلال عربستان بازی خواهد کرد. پرسپولیس هم اگر صعود کند قطعا با لخویا بازی خواهد کرد. قاعدتا ترجیح الهلال این خواهد بود که در گروهش اول شود؛ چراکه بازی با استقلال خوزستان ساده‌تر از مصاف با لخویای قطر است و احتمال اینکه الهلال و الریان قطر باهم تبانی کنند تا پرسپولیس حذف شود کم است.

در بین چهار تیم ایرانی پرسپولیس و ذوب‌آهن در صورت صعود قطعا از مصاف با تیم‌های عربستانی معاف‌اند. استقلال خوزستان بالای ٩٠ درصد باید با الهلال بازی کند. استقلال تهران هم به احتمال فراوان از بازی با الاهلی عربستان معاف خواهد شد. 
کد مطلب : ۱۲۵۰۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.