۰

اسارت یازده ماهه صیادان بوشهری در عربستان

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
اسارت یازده ماهه صیادان بوشهری در عربستان
به گزارش عصر تعادل، سال گذشته یک قایق ماهیگیری با 3 سرنشین به دریا می رود، این قایق به دلیل خرابی در قسمت موتور متوقف می شود و در حالی که نزدیک به مرز ایران و عربستان بودند از مرز آبی ایران خارج می شوند و توسط پلیس های عربستان دستگیر می شوند و به عربستان منتقل می شوند.
برای اینکه از جزییات بیشتر این گروگان گیری مطلع شویم به سراغ خانواده "ناخدا وحید خسروی " رفتیم که جزییات این گفتگو را در ادامه می خوانیم.
ندا دشتی همسر یکی از ماهیگیرانی که توسط پلیس عربستان دستگیر شده است در گفتگو با خبرنگار سپاس اظهار کرد: در 24 خرداد 95 که شوهر من به همراه برادر و دوستش برای ماهیگیری به مرز دریایی ایران و عربستان رفت و طی آخرین تماسی که 25 خرداد سال گذشته با من داشتند، گفتند فردا صبح یعنی (26 خرداد) به بوشهر برمی گردد اما صبح همان روز از اسکله جفره بوشهر به من خبر دادند که موتور قایق شوهر شما خراب شده و به دلیل خارج شدن از مرز ایران، ساعت 1:30 بامداد توسط پلیس عربستان دستگیر شده است.
وی افزود: با پیگیری های فراوان بعد از 5 ماه موفق شدم از طریق تلفن با عربستان تماس بگیرم و صحبت کنم، درتماسی که با عربستان داشتم، تمامی ماجرا را برایشان توضیح دادم و بعد از اینکه اسامی دستگیر شدگان که ناخدا وحید خسروی، وحید خسروی و مجید ماهینی بودند را اعلام کردم، به من گفتند این افراد به دلیل تجاوز مرزی در اختیار ما هستند اما هنوز هیچ اقدامی از طرف ایران برای آزادی اتباع خود صورت نگرفته است.
دشتی گفت: از عربستان درخواست کردم که آزادشان کنند اما گفتند شما اتباع ایرانی هستید و ما به شما پاسخی نمی دهیم و باید دولت شما برای آزادی آن ها اقدام کنند، تنها می توانیم به شما بگوییم که سالم هستند.
وی افزود: شماره ای از حقوق بشر عربستان به دست آوردم و تماس گرفتم، اما حقوق بشر هم می گفت کاری از دست ما ساخته نیست و دولت شما باید اقدام کند.
دشتی با اشاره به عدم پاسخگویی مسئولین اذعان کرد: از همه مسئولین اعم از استاندار، فرماندار و نماز جمعه بوشهر تا وزارت خارجه و دریابانی درخواست کمک کردم اما فقط می گویند رابطه با عربستان قطع است و عربستان جواب نمی دهد، اما این در صورتی است که الان مشکل سفر حج حل شده است اما باز هم می گویند رابطه قطع است.
وی خاطر نشان کرد: یک ماه و نیم بعد از دستگیری شوهر من، یک قایق در گناوه که دو سرنشین داشت و یک لنج با 10 سرنشین دستگیر شدند و اگر دولت بخواهد اقدام کند عده ای زیادی از هموطنان ما آزاد می شوند.
دشتی بیان کرد: در حال حاظر 11 ماه از دستگیری سرپرست خانواده های ما می گذرد و هیچ اقدامی برای آزادی آن ها انجام نشده است.
وی افزود: فایل صوتی که با عربستان صحبت کرده بودم به همراه شماره در اختیار کنسول گری تهران قرار داده ام و همچنین نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشته ام و شماره ها را در نامه ذکر کردم اما هنوز به نتیجه ای حاصل نشده است.
دشتی گفت: حدود 3 هفته پیش نامه ای از هلال احمر تهران به بوشهر آمد و دوباره تمامی ماجرا را مکتوب کردیم که گفتند از صلیب سرخ جهانی کمک بخواهید.
بر اساس این گزارش، در حال حاظر 3 خانواده به مدت 11 ماه بی سرپرست هستند و دولت مردان برای آزادی هموطنانمان اقدامی نکرده اند چرا که معتقدند به دلیل عدم رابطه با کشور عربستان قادر به آزاد سازی آن ها نیستند اما این دلیل قانع کننده ای نه برای خانواده های این 3 گروگان و نه برای مردم ایران قابل قبول نیست که به جرم تجاوز از مرز آبی آن هم نه به دلایل سیاسی بلکه برای ماهیگیری دستگیر شده اند قادر به آزاد سازی آن ها نباشند.
کد مطلب : ۱۲۵۰۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.