۰

درگیری فیزیکی در پارلمان مقدونیه با هشت زخمی

تاریخ انتشار
جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
به گزارش عصر تعادل، گروهی از طرفداران احزاب ائتلافی «ومرو» و «دپمنه» پس از اینکه 'طلعت جعفری' به عنوان رئیس جدید پارلمان که با آرای سوسیال دمکرات ها و احزاب آلبانیایی تباران برای این سمت برگزیده شد، وارد پارلمان شده و با نمایندگان مخالف درگیر شدند.

در این درگیری «زوران زائف» رهبر حزب سوسیال دموکراتیک مقدونیه و «زیادین سلا» نماینده آلبانی تبار از جمله هشت زخمی این حادثه در پارلمان مقدونیه هستند.
 
«فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و همچنین «یوهانس هان» کمیسر اروپا روز پنجشنبه پس از برخورد فیزیکی در پارلمان مقدونیه خشونت در مجلس را غیر قابل قبول خواندند.
 
پلیس مقدونیه بلافاصله پس از درگیری حامیان حزب «ومرو» و «دپمنه» با نمایندگان مخالف در اعتراض به انتخاب رئیس جدید مجلس نیروی کمکی به محل اعزام و راه ورود به پارلمان را مسدود کرد.
 
بنا به این گزارش، پس از اینکه 'آنتونیو میلوشتسکی' مقام عالیرتبه احزاب ائتلافی ومرو- دپمنه، رهبر حزب سوسیال دمکراتیک را به تشکیل اکثریت نمایندگان برای دولت جدید متهم کرد، حامیان ائتلاف ومرو- دپمنه در اعتراض به انتخاب جعفری فرمانده سابق ارتش آزادیبخش ملی به عنوان رئیس جدید مجلس وارد پارلمان شدند.
 
نهمین دوره انتخابات پارلمانی در مقدونیه که امیدی برای رفع بحران سیاسی بین حزب حاکم و احزاب اپوزیسیون و همچنین برای یک زندگی بهتر در این کشور تلقی می شد، در بیست و دوم آذر ماه سال گذشته برگزار شد.
 
در نهمین انتخابات زود هنگام پارلمانی در مقدونیه، ائتلاف احزاب «ومرو» و « دپمنه» به رهبری «نیکولا گرویفسکی» نخست وزیر سابق مقدونیه با کسب بیش از 444 هزار رای مردم، پیروز این انتخابات بود.
 
حزب سوسیال دمکرات از اپوزیسیون به رهبری زوران زائف تنها 15 هزار رای از رقیب خود در نهمین انتخابات پارلمانی کمتر داشت.
این انتخابات زودرس، تنها دو و نیم سال پس از انتخابات پیشین پارلمانی برگزار شد.
 
نهمین انتخابات زودهنگام پارلمانی حاصل بحران سیاسی در مقدونیه در سال 2015 بود که در آن احزاب اپوزیسیون ادعا کردند محافظه کاران حاکم بطور غیر قانونی مکالمات حدود 20 هزار شهروند از جمله پلیس، قضات، روزنامه نگاران و دیپلمات های خارجی را شنود کرده اند.
 
مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا یکی از مشکلات بزرگ در مقدونیه است. این کشور از سال 2005 نامزد عضویت در این بلوک سیاسی و اقتصادی است و اکنون بروکسل هشت شرط را برای ادامه مذاکرات با این کشور در مراحل عضویت گذاشته است.
 
از طرف دیگر مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از دیگر مسائلی می باشدکه حکومت اسکوپیه با آن مواجه است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991میلادی از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف دارد.
 
حکومت آتن به سبب اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از یونان را شامل می شده، نگران این مساله می باشد که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام مقدونیه است.
 
ائتلاف ومرو- دپمنه از سال 2011 در ائتلاف با احزاب دیگر از جمله حزب دمکراتیک برای وحدت، قدرت را در این کشور در دست داشت.
 
حزب ومرو – دپمنه به رهبری نیکولا گرویفسکی که تا چندی پیش نخست وزیر مقدونیه بود از سال 2011در ائتلاف با احزاب دیگر از جمله حزب دمکراتیک برای وحدت، قدرت را در این کشور در دست داشت.
 
مقدونیه با جمعیت حدود دو میلیون و 46 هزار تن و مساحتی با 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد.
 
این جمهوری مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است و تقریبا یک چهارم جمعیت این جمهوری بیکار هستند و بنابراین تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا بتواند تا حدودی بر مشکلات خود سرپوش بگذارد.
کد مطلب : ۱۲۵۲۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.