۰

چمنیان: رده نوجوانان نیاز به توجه و دیده شدن دارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۲
چمنیان: رده نوجوانان نیاز به توجه و دیده شدن دارد
به گزارش عصر تعادل،عباس چمنیان سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان با حضور در رسانه خبری در خصوص برنامه‌های پیش‌روی تیم ملی نوجوانان، اظهارکرد: پس از اینکه صعود تیم ایران به جام جهانی ۲۰۱۷ به عنوان نماینده آسیا قطعی شد برنامه برای حضور هرچه قوی‌تر در جام جهانی آغاز شد.

وی ادامه داد: در همان ابتدا جلسه‌ای با کمیته جوانان فدراسیون فوتبال داشتم و تاکید من بر روی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور بود، پیش از بازی‌های آسیایی نیز از حدود سه ماه قبل که به تیم ملی ملحق شده بودم نگران زمان کم بودم اما در همین مدت نیز توانستیم از طریق استعدادیابی ۹ نفر را به تیم ملی نوجوانان اضافه کنیم که همگی آن‌ها جزو بازیکنان موثر بودند و توانستند به ما کمک کنند.

چمنیان با بیان اینکه در اولین فرصت در جلسه‌ای که با حضور تاج و ساکت برگزار شد پلن مورد نظر برای حضور موفق در جام جهانی ارایه شد، افزود: درآن جلسه گزارش کامل به همراه برنامه جامع ارایه شد که با استقبال رئیس فدراسیون همراه بود و درآن تمامی برنامه‌ها تا زمان جام جهانی در نظر گرفته شده بود در کنار آن نیز برخی ازبرنامه‌ها با فلسفه کار با رده نوجوانان به وجود آمد که می‌تواند مبنای خوبی برای تیم‌های ملی نوجوانان باشد و این چیزی بود که قبلا به صورت مدون وجود نداشت.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان تصریح کرد: رده نوجوانان رده سنی خاصی است و ما در این برنامه به این پرداختیم که هر مربی از بازیکنان چه می‌خواهد و فلسفه کارش باید چه باشد و این می‌تواند سال‌های آینده نیز در اختیار مربیان باشد. همچنین برنامه کوتاه مدت جام جهانی نیز به صورت کامل ارائه شده که در آن حضور در جمع چهار تیم جهان رویا و یا هدف نهایی ما عنوان شده است.

وی عنوان کرد: شاید انتظار جامعه و سقف آرزوهای مردم صعود تیم ایران از مرحله مقدماتی باشد اما ما هدف بزرگتری را ترسیم کردیم و امیدواریم به آن نزدیک شویم و به همان صورت که در مسابقات آسیایی، قهرمانی ایران را هدف قرار دادیم و به آن نزدیک شدیم و نایب‌قهرمانی آسیا را کسب کردیم.

چمنیان با اشاره به استارت جام جهانی ۲۰۱۷ از ۱۵ مهر سال ۹۶ خاطرنشان کرد: هنوز نمایندگان قاره‌های آفریقا، آمریکا و اروپا مشخص نشده و تنها چهار تیم آسیا به همراه تیم هند به عنوان میزبان مسابقات تعیین شده‌اند و ۱۶ تیرماه قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت و ما می‌توانیم حریفان و هم گروه‌های خود را ببینیم و آماده مسابقات شویم.
خطر تغییرات سریع تیم‌های ضعیف آسیا
سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان در خصوص کشور هند و میزبانی از این مسابقات و سطح فوتبال این کشور، اضافه کرد: اتفاقاتی در آسیا در حال رخ دادن است که باید آن را جدی بگیریم واین اتفاق، رسیدن تیم‌های سطح دو با سرعت تمام به تیم‌های سطح یک آسیا است. کشورهایی مثل ویتنام، تایلند و هندوستان توانستند فاصله خود را با تیم‌های مطرح همچون کره جنوبی، ژاپن، و حتی ایران کم کنند و اگر پتانسیل و استعداد فوتبال ایران نبود چه بسا در مقابل آن‌ها عقب می‌افتادیم.

وی ادامه داد: کشور هندوستان از نظر زیرساخت ورزشی و به خصوص فوتبالی فوق‌العاده خوب کار کرده است و طی سه سال اخیر استادیوم‌ها و زمین‌های چمن بسیار خوبی در این کشور ساخته شده است. لیگ حرفه‌ای هندوستان نیز با استفاده از بازیکنان و مربیان مطرح راه‌اندازی شده است و لیگ چین و هند در حال حاضر با یکدیگر رقابت می‌کنند. زیرا از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و بازیکنان و مربیان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و حالا نیز با میزبانی از مسابقات آسیایی و جهانی نشان دادند که برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده فوتبال این کشور دیده شده است.

چمنیان با اشاره به پیگیری‌ اردوهای آماده‌سازی تیم ملی نوجوانان، گفت: تا به حال چندین دوره اردو برگزار شده ودر حال شناسایی استعدادها و بازیکنان هستیم. پیشنهاد ما به فدراسیون این بوده است که به کشورهای اروپایی، آفریقا و آمریکای جنوبی سفر و نیز دیدار تدارکاتی داشته باشیم. فدراسیون نیز در حال رایزنی است اما کمی در زمینه ارتباطات بین‌الملل و بازی‌های تدارکاتی در ایران با مشکل روبه‌رو هستیم با این حال در حال پیگیری است و نیز پیشنهاد داده‌ بودیم که در یک کمپ واقع در آلمان حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تیم ملی نوجوانان برای آمادگی بهتر در تورنمنت پانداکاپ چین حاضر می‌شود و اردویی را هم در ایتالیا برای برگزاری بازی با تیم ملی این کشور و اینتر یا پارما خواهد داشت. پس از برگزاری اردو از تاریخ ۱۴ تا ۲۴ اردیبهشت، تیم ملی راهی تورنمنت چهارجانبه پاندا کاپ چین می‌شویم که تیم‌های ایران، چین، اسلواکی و مجارستان در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان بیان کرد: پس از این رقابت‌ها نیز و در اواخر مرداد تیم‌ ‌ملی دو دیدار دوستانه را با تیم‌ ‌ملی مجارستان برگزار می‌کند که این دو دیدار یا در ایران و یا در مجارستان خواهد بود. در شهریور ماه نیز تورنمت قزاقستان پیش‌رو است ولی هنوز حضور در آن مشخص نیست.
نیاز به تورنمنت‌های خارجی برای رسیدن به سطح جام جهانی
وی ادامه داد: اگر چهار اردو و تورنمنت خارج از کشور عملی شود و اردوهای داخلی نیز به خوبی دنبال شود تیم نوجوانان با آمادگی خوبی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۷ خواهد رسید. برای اردوهای داخلی نیز ترجیح ما این است که همه آن‌ها در تهران برگزار نشود و در شهرهای دیگر نیز مانند پیش از مسابقات آسیایی اردو بزنیم تا هم از لحاظ جغرافیایی و ارتفاع و نیز شرایط متفاوت تجربه کافی را کسب کنند.

چمنیان در خصوص برگزاری اردوی تیم ملی نوجوانان در مشهد، اظهار کرد: ما و فدراسیون تمام سیگنال‌های لازم را فرستاده‌ایم و از صبوریان مدیرکل ورزش و جوانان و نیز برادران رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی در خواست کردیم تا بستر را برای برگزاری اردو در مشهد مهیا کنند زیرا مشهد پتانسیل بسیار زیادی دارد، با توجه به ورزشگاه امام رضا آستان قدس نیز پیش از این عنوان کردیم می‌توانیم برای روز افتتاحیه با یکی از کشورهای همسایه دیداری تدارکاتی برگزار کنیم و در کنار آن محک خوبی برای  آماده‌سازی و آغاز به کار ورزشگاه می‌شود که این اتفاق نیفتاد.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان ادامه داد: قطعا با برگزاری اردو در مشهد استعدادهای خراسانی نیز بیشتر دیده می‌شود و اعتماد به نفس خوبی به تیم‌های خراسانی داده می‌شود. در این خصوص نیاز به حمایت اداره کل و هیات داریم البته میزبانی از مسابقات هزینه خیلی زیادی ندارد و تیم ملی نوجوانان قانع است و ریخت و پاش ندارد.

وی در خصوص نحوه ارتباط با کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان، عنوان کرد: طی دو سه ماه گذشته کی‌روش ایران نبود و پیش از این نیز فرصتی برای حضور وی در تمرینات تیم نوجوانان پیش نیامده بود اما صحبتی با کادر فنی تیم بزرگسالان صورت گرفته و ارتباط دو طرفه‌ای داریم. به طوری که چندی پیش به نمایندگی و درخواست مستقیم کی‌روش به چین سفر کرده و دیدار قطر و چین را برای کادر فنی تیم بزرگسالان آنالیز و تحلیل کردم.

چمنیان خاطرنشان کرد: اگر فرصتی پیش بیاید کی‌روش حتما بازدیدی از تمرینات تیم ملی جوانان و نوجوانان خواهد داشت و ما از ایده‌های فنی و دفاعی وی حتما استقبال خواهیم کرد.
تغییرات در تیم ملی
وی درباره تغییر کادر فنی تیم ملی نوجوانان پیش از حضور در جام جهانی ۲۰۱۷ گفت: اگر قرار باشد تغییر صورت گیرد اشخاصی به ما اضافه خواهد شد و کسی تغییر نمی‌کند خوشبختانه مربیان بسیار خوبی در کنار ما قرار دارند. نیاز داریم که تیم آنالیز نیز تقویت شود اما با توجه به اینکه هنوز حریفان و گروه‌ها مشخص نشده است فعلا بر روی ترکیب تیم تمرکز داریم.

چمنیان با اشاره به تغییر ترکیب تیم گفت: از ۲۳ بازیکنی که در مسابقات آسیایی در کنار ما بودند ۹ نفر دیگر با ما نیستند که از این میان یا در مسابقات آسیایی به ما کمک نکردند و یا دیگر در حد جام جهانی نبودند در کنار آن نیز نگرانی نداریم زیرا استعدادهای بسیار زیاد در سطح کشور وجود دارد و در تلاش هستیم در مدت باقی مانده این استعدادها را شناسایی و جذب کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان افزود: در کنار طرح استعدادیابی فدراسیون فوتبال، کادر فنی تیم ملی نوجوانان نیز به این موضوع توجه دارد و پیگیری می‌کنیم. در خراسان نیز هیات فوتبال و کمیته جوانان کمک خوبی به ما داشت و از ۱۶۰ بازیکنی که مورد تست قرار گرفته ۲۵ نفر انتخاب شدند که در نهایت از این تعداد نیز ۶ نفر خراسانی در اردوی تهران ما را همراهی کردند. 

وی تاکید کرد: ما بازیکنانی از شهرستان‌های کوچک همچون گچساران، رفسنجان، سیرجان، اراک و ... شناسایی کردیم و در اردوها حضور دارند و تلاش می‌کنیم استعدادها را هر گوشه از کشور که باشند شناسایی و جذب کنیم.

چمنیان خاطرنشان کرد: اردیبهشت، ماه سرنوشت‌سازی برای ماست که در پایان آن قرار است ۹۰ درصد شاکله تیم قطعی شود و پس از آن در مدت باقی مانده به تمرینات تیم بپردازیم.
سخت و شیرین کار با نوجوانان
سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان درباره سختی کار با نوجوانان، عنوان کرد: کار با نوجوانان هم سخت و هم شیرین است، سخت از این بابت که باید نیازهای شخصیتی، سنی و فنی آن‌ها را بشناسیم. همیشه گفته‌ام رده نوجوانان پلی بین استعدادها و قهرمانان است و اگر از این رده بتوانیم استعدادها را خوب منتقل کنیم قهرمانان خوبی در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: از این بابت نیز شیرین است که پیشرفت را در نوجوانان هر روز به چشم می‌بینیم در حالی که در بزرگسالان بیشتر بر روی نتیجه تمرکز است.

چمنیان در خصوص اینکه چه میزان نیاز به روان‌شناس در ترکیب کادر فنی تیم نوجوانان احساس می‌شود، گفت: خوشبختانه کادر فنی فعلی هم از لحاظ فنی و هم اخلاقی  در حال کار با بازیکنان هستند و از شرایط خوبی برخورداریم. حاج اسکویی، بابایی و من هر سه دغدغه روانی داریم و در واقع می‌توان گفت در حال حاضر دارای سه روان‌شناس در تیم هستیم. از سوی دیگر هنوز در ورزش ایران روان‌شناس جا نیفتاده است در حالی که نیاز به آن احساس می‌شود.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان ادامه داد: چیزی که فعلا در تیم‌های ایران رایج است این بوده که مبحث روان‌شناسی بر عهده مربیان بوده و ۹۰ درصد تیم‌ها مربیان، روان‌شناسان تیم هستند و در بسیاری از مربیان لیگ برتر همچون برانکو این رفتار را شاهد هستیم. البته ما در مسابقات آسیایی جواب نیز گرفتیم به طوری که بازی دو صفر عقب افتاده از عربستان را توانستیم در نیمه دوم با نتیجه پیروزی سه بر دو عوض کنیم و شک نکنیم این موضوع و صحبت‌هایی که بین دو نیمه شد کاملا روانی و اثرگذار بر بازیکنان بود.

وی در خصوص قرارداد خود با فدراسیون نیز، تصریح کرد: در اردوی قبلی قرارداد یک ساله به امضاء رسید و مبنای کار ما براساس برنامه حضور در جام جهانی بوده است و برای آینده باید بعدا تصمیم‌گیری کرد.
رده نوجوانان نیازمند توجه هستند
چمنیان گفت: این رده نیاز به توجه داره، اینکه بدانند جامعه به پیشرفت و عملکرد آنها توجه می‌کند. بعد از برد عربستان و صعود به جام جهانی، رسانه‌ها، مردم و فدراسیون خیلی بیشتر توجه کردند و هر زمان توجهمان را از آن‌ها برداریم این قشر آسیب می‌بیند.
 
سرمربی تیم ملی نوجوانان ادامه داد: در زمان باقی مانده برای ما مهم است که قوی ظاهر شویم، رسانه‌ها پل ارتباطی هستند و می‌توانند کمک زیادی به ما کنند، مسئولین نیز در کنار توجه به سطح اول فوتبال و لیگ، به این رده‌ها توجه داشته باشند. اینکه نوجوانان تیم بدانند که نماینده کشور ایران هستند و حس مسئولیت داشته باشند به عملکرد آن‌ها در میدان کمک بسیاری می‌کند.

وی در خصوص میزان توقع این تیم از فدراسیون گفت: وجود منابع مالی و امکانات در این رده پایه دو اثر داره، کیفیت رشد و سرعت رشد را افزایش می‌دهد. اگر بخواهیم سریع و با کیفیت رشد کنیم نیاز به امکانات بهتری داریم و اگر امکانات کم باشد سرعت رشد کمتر می‌شود ولی در جا نمی‌زنیم. خوشبختانه ساکت، تاج و معینی نقش تعیین کننده‌ای تا امروز داشته‌اند و دیدشان به تیم‌های پایه خوب است. ولی گاهی اینقد حواشی فوتبال زیاد می‌شود که تمرکز از روی تیم پایه برداشته می‌شود. منتظر هستیم کمی حواشی کمتر شود، لیگ پایان یابد و تیم ملی ایران صعود کند تا توجه بیشتری به تیم نوجوانان در این مقطع مهم شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه شرایط تیم ملی نوجوانان آرام و به دور از حاشیه است، نقش حسین مرادی مدیر تیم را در این موقعیت نباید نادیده گرفت. مدیری خیلی جوان ولی فوق العاده دقیق است و هماهنگی های بسیار خوبی می‌کند و باعث شده تیم در آرامش کار کند.
آکادمی باشگاه‌ها باید فعال شوند
چمنیان درباره اینکه چطور می توان بر روی فوتبال پایه کار کرد تا نتیجه آن را در رده های بالاتر و بزرگسال و لیگ کشور دید، اظهار کرد: تا زمانی که فوتبال ما به سمت آکادمیک شدن، نرود موفق نخواهیم بود. قطعا از لحاظ شرایط با آلمان قابل مقایسه نیستیم ولی ده‌ها برابر این کشور استعداد داریم اما به سمت آکادمیک و آموزش پیش نمی‌رویم و نگاه آکادمیک نداریم.

وی ادامه داد: همه اشکالات را متوجه مسئولین و فدراسیون می‌دانیم در حالی که این وظیفه باشگاه‌هاست که به بحث پرورش و آموزش بازیکن ورود کنند. فدراسیون و هیات، تنها زمینه آموزش مربیان و به روزرسانی علمی مربیان را برعهده دارند و باشگاه ها هستند که باید با استفاده از مربیان استعدادیابی را انجام دهند.

سرمربی تیم ملی نوجوانان تصریح کرد: اگر آکادمی باشگاه‌ها ایجاد نشود، همه چیز شانسی و مقطعی می‌شود. در ایران مثال خوبی از بحث آکادمی باشگاهی داریم. چرا در دهه اخیر از سال ۸۵ تا ۹۵ در تیم های ملی نونهالان، نوجوانان و جوانان تعداد زیادی از بازیکنان فولاد خوزستان حضور داشتند؟ زیرا در خوزستان آکادمی باشگاه فولاد فعالیت می کند.

وی افزود: تنها باشگاه ایران است که مستمر در بحث آکادمیک کار می‌کند، چرخه معرفی بازیکن به لیگ‌ها و تیم‌های ملی از اینجا صورت می‌گیرد. خیلی از بازیکنان استقلال خوزستان پرورش یافته آکادمی فولاد هستند. سپاهان و ذوب آهن نیز در بحث پرورش بازیکن فعالیت می‌کنند. البته ذوب آهن بیشتر اهمیت داده است و این اتفاق باید در باشگاه‌های دیگر هم بیوفتد.
 
وی با اشاره به تیم های حاضر در لیگ عنوان کرد: باشگاه‌های ما بیشتر ادای حرفه‌ای‌گری را درمی‌آورند، باید باشگاه‎ها وارد این چرخه شوند تا اتفاق خوب بیافتد. اگر نمی توانیم راه و طرحی جدید داشته باشیم بهتر است از راه موفقیت دیگران و کشورهای دیگر استفاده کنیم.

چمنیان درخصوص نقش آموزش و پرورش و مدارس در شناسایی استعدادها تصریح کرد: یکی از نقش‌های پایه برعهده مدارس است و یکی از دلایل اینکه در این رده سنی دچار خلاء هستیم و در فرآیند معرفی استعدادها وقفه ایجاد شده؛ عدم برگزاری مسابقات آموزشگاه‌هاست. در گذشته همیشه مربیان بزرگ از مسابقات اموزشگاه‌ها دیدن کرده و استعدادها را شناسایی می کردند و بسیاری از فوتبالیست های ما در آن زمان به همین روش شناسایی شدند. اگر دوباره این مسابقات برگزار شوند، رسالت خود را انجام داده و به تیم ملی و آکادمی باشگاه ها نیز کمک می‌کند.
کد مطلب : ۱۲۵۷۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.