۰

آخرین اخبار از ریزش معدن یورت در گلستان

تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۷
آخرین اخبار از ریزش معدن یورت در گلستان
به گزارش عصر تعادل،وزیر کار: معدن آزادشهر 6 ماه تعطیل می شود / سه کمیته برای بررسی حادثه تشکیل خواهد شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فعالیت های معدن زغال سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر به مدت 6ماه به منظور بررسی کارشناسانه علت حادثه انفجار و تجهیز و ایمن سازی آن تعطیل خواهد بود.
به گزارش عصر تعادل، علی ربیعی در حاشیه جلسه شورای تامین استان که باحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار گلستان در شهرستان آزادشهر برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر این سه کمیته صبح شنبه آینده جهت بررسی دلایل این حادثه در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل و مسائل مربوط به حقوق و مزایای معوقه و بیمه کارگران را پیگیری و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.
وی هم‌چنین از تشکیل کمیته نوسازی جهت مرمت کارگاه‌های این معدن خبر داد و افزود: تصمیم‌های اتخاذ شده در این کمیته برای سایر معادن مشابه در کشور اجرا خواهد شد.

ظهر روز گذشته ‌در معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر انفجاری شدید رخ داد و سبب تخریب بخشی از این معدن شد که تاکنون اجساد 22 نفر از کارگران جان باخته بر اثر این حادثه پیدا شده است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان:
سه نقطه از تونل معدن یورت ریزش کرده بود / 30 نفر کار امدادرسانی را در داخل معدن انجام می دهند
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: در حادثه انفجار معدن یورت آزاداشهر در سه نقطه از تونل ریزش اتفاق افتاده بود.
حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: بین هر کدام از ریزش‌ها 4 الی 5 متر فاصله است.

وی با اشاره به این‌که ریزش اول این تونل گسترده‌ترین ریزش بود، تصریح کرد: با تلاش نیروهای امدادی آواربرداری از این منطقه انجام شده و به زودی به پایان می‌رسد.

قوانلو افزود: محل ریزش اول به دلیل آرک بندی  سقف تونل، به کندی پیش رفت اما در ریزش‌های دوم و سوم نیاز به آرک بندی و آوار برداری نیست و نیروهای امدادی می‌توانند از آنها عبور کنند.

وی با بیان این‌که به طور قطعی 15 تا 16 نفر در معدن محبوس شده‌اند، گفت: 5 تا 6 نفر از معدنچیان در کارگاه پایین معدن و مابقی در قسمت کارگاه بالایی معدن قرار دارند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 نفر کار آواربرداری و امدادرسانی را در داخل تونل معدن انجام می‌دهند.
تعیین هویت 19 تن از اجساد جانباختگان معدن یورت
از 21 جسد ارجاعی جانباختگان معدن یورت به پزشکی قانونی آزاد شهر در استان گلستان، 19 نفر تعیین هویت شده و جواز دفن آن ها صادر شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، اسامی اجسادی که تا کنون جواز دفن آن ها توسط پزشکی قانونی آزادشهر صادر شده به شرح زیر است:
1. بهرام هدایتی کرد
2. مهدی مشهدی
3. عباس طاهردوست
4. حسن سنچولی
5. محسن گنجی وطن
6. حسین خلیلی
7. صادق منصوری رضی
8. محمد مهران پور
9. علی جعفری فر
10. حمید میردار
11. حمزه گیلکی
12. نوراله سوسرایی
13. مجتبی سوسرائی
14. جعفر علیخانی
15. علی مسعودی
16. سید محمود حسینی
17. ناصر نوروزی
18. علی اکبر شهمرادی
19. حسن قره داغلی
تا پیش از اعلام لیست جانباختگان توسط پزشکی قانونی گلستان، معاون استانداری گلستان درباره لیست منتسب به جانباختگان معدن یورت گفته بود: لیستی که از سوی سایت‌ها و کانال‌های خبری از جانباختگان معدن یورت زمستان آزادشهر اعلام می‌شود مورد تایید نیست.
مروتی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب افزود: چون آمار دقیقی از ورود و خروج کارگران معدن نداشتیم تا زمانی که پزشکی قانونی آمار دقیقی از جانباختگان و هویت آنها اعلام نکند هیچ لیستی را تایید نمی‌کنیم.
وی هم‌چنین درباره برخی اخبار در خصوص آماده‌سازی قبور برای جان‌باختگان حادثه انفجار معدن آزادشهر گفت: به هیچ‌وجه لزومی برای این کار نیست و این امر را تکذیب می‌کنم. زیرا هنوز تعداد جانباختگان مشخص نشده و عملیات نجات محبوسین در تونل معدن با تمام توان ادامه دارد.
وی در پایان تاکید کرد: هر خبری در خصوص آخرین وضعیت محبوسین یا جانباختگان معدن آزادشهر باید به نقل از مدیر کل بحران یا معاون عمرانی استاندار باشد.
گذشت 27 ساعت از حادثه انفجار در معدن یورت آزادشهر
با گذشت 27 ساعت از وقوع حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر، جمعیت زیادی در محل ورودی تونل معدن حضور دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در محل حادثه، نیروهای نظامی از ورودی تونل درحال گذاشتن محافظ برای کنترل جمعیت و عبور وسایل امدادی هستند.

تعداد نیروهای نظامی نسبت به شب گذشته و بامداد امروز افزایش یافته اما در خصوص حضور افراد متفرقه و خانواده معدنچیان هنوز کنترل مشخصی وجود ندارد.

به گفته مقدم مدیرکل بحران استان گلستان، گاز متان در داخل تونل به صفر رسیده اما مونواکسیدکربن هنوز به نقطه نرمال نرسیده است.

در حال حاضر رفت و آمد نیروهای امدادی راحت‌تر شده و دسترسی نیز از عمق 1400متر عبور کرده است. غلظت بالای گازهای موجود در معدن عملیات امدادرسانی و آوار برداری را تا حدود زیادی با کندی رو به رو کرده است.

اما امیدواری برای رسیدن به افرادی که پشت آوار گرفتار شده‌اند بیشتر شده ولی در مورد وضعیت پشت آوار هنوز آمار دقیقی در دست نیست.

به گفته معدنچیان حاضر در محل با توجه به این‌که سیستم حضور و غیاب منظمی در معدن وجود نداشت، آمار دقیقی از افراد محبوس شده وجود ندارد. حتی این‌که چه افرادی و با چه مشخصات قطعی در تونل باشند، معلوم نیست.

بر اساس آخرین آمار حدود 35 نفر در داخل معدن محبوس شده‌اند که از این تعداد 22 جانباخته از معدن خارج شده‌اند.

در حال حاضر وزیر تعاون، وزیر صنعت و نمایندگانی از تامین اجتماعی، اورژانس، پلیس، هلال احمر، مدیریت بحران و ... در محل حادثه برای رسیدگی به روند کار حضور دارند.
رئیس کل دادگستری گلستان خبر داد:
آغاز تحقیقات میدانی در خصوص حادثه معدن آزادشهر / تشکیل پرونده قضایی در آزادشهر
رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر این که در حال حاضر اولویت، تلاش برای نجات کارگران گرفتار در معدن و بهبودی مصدمان این حادثه است، گفت: تحقیقات میدانی بدون این که خللی در کار امداد و نجات معدنچیان گرفتار در معدن ایجاد کند، آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، هادی هاشمیان اظهار کرد: پرونده قضایی در دادسرای آزادشهر باز است و پس از تحقیقات، کار رسیدگی به پرونده آغاز می شود.

وی هم‌چنین از استقرار بازپرس ویژه در پزشکی قانونی شهرستان آزادشهر خبر داد و افزود: این بازپرس به همراه تیم پزشکی قانونی، کار تعیین هویت و صدور جواز دفن جان باختگان را انجام می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان ابراز امیدواری کرد، کارگران حبس شده در معدن، به سلامت نجات پیدا کنند.

معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در شرق استان گلستان دیروز چهارشنبه بر اثر افزایش گاز متان داخل آن منفجر شد. اخبار موجود حاکی از آن است که در پی این حادثه 35 تن در تونل معدن زمستان یورت آزادشهر محبوس شده اند که تاکنون پیکر 22 شناسایی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران گلستان:
بخش عمده‌ای از آوار معدن آزادشهر کنار زده شد/ ریزش سقف موجب کندی عملیات
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به این‌که نیروهای امدادی به بخش ریزشی تونل رسیدند، گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از آوار کنار زده شده اما به دلیل ریزش آرک، کار امداد رسانی به کندی پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، صادق‌علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نیروهای امدادی با جابجایی الوارها در داخل تونل به دنبال مقاوم سازی سقف تونل هستند.

وی افزود: به دلیل این‌که این معدن یک معدن گازخیز است، مشکل اصلی ما وجود گاز رها شده منواکسیدکربن و متان است. با وجود این‌که غلظت پایین آمده اما همچنان غلظت گاز در معدن نگران کننده است.

مقدم بیان کرد: معدن‌کاران استان‌های سمنان، مازندران، کرمان و خراسان جنوبی و شمالی و هم‌چنین معدن‌کاران شهرهای مختلف استان گلستان در این مکان حضور پیدا کردند و تمام ظرفیت در این مکان به کار گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به این‌که تاکنون جسد ۲۲ نفر از جان باختگان این حادثه پیدا شدند، تصریح کرد: با توجه به این‌که معدن متعلق به بخش خصوصی است و از زمان وقوع حادثه آمارهای متفاوتی از افراد محبوس شده ارائه شده است، طبق آخرین گمانه زنی‌ها ۱۳ نفر دیگر از کارگران در معدن گرفتار شده‌اند که جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.
خروج پیکر یک معدنچی دیگر از تونل معدن/ شمار جان باختگان به ۲۲ نفر رسید
‌معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به خروج جسد یک معدنچی جان باخته دیگر از تونل معدن، اظهار کرد: تاکنون پیکر ۲۲ معدنچی جان باخته از معدن زمستان یورت آزادشهر خارج شده است.
‌به گزارش ایسنا، رضا مروتی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این‌که فرآیند امداد و نجات بدون وقفه ادامه دارد، تصریح کرد: انفجاری که در معدن رخ داده، موجب ریزش بخش‌هایی از جداره‌های پیرامونی معدن شده است.
وی افزود: در حال حاضر تلاش نیروی امدادی برای آواربرداری و دسترسی به بخشی از معدن که مسدود شده در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان تصریح کرد: تا به این لحظه بر اساس آمار شیفت ها و کسانی که در معدن مشغول به کار بودند، حدود ۳۵ نفر در داخل معدن محبوس شده بودند که از این تعداد ۲۲ جانباخته از معدن خارج شده است.

مروتی با اشاره به اینکه به دلیل بالارفتن غلظت منوکسید کربن و انفجاری که رخ داده، شرایط کار سخت است، گفت: با همکاری نیروهای هلال احمر، اورژانس و متخصصان معدن و به کارگیری تجهیزات لازم در حال اجرای عملیات امدادرسانی هستیم. امیدواریم امروز این کار به سرانجام برسد و از حال معدنچیان عزیزمان با خبر شویم.
‌قول وزیرکار به کارگران معدن یورت
ظهر روز گذشته معدن زغال سنگ یورت در آزاد شهر استان گلستان فروریخت و براساس گزارش‌های منتشر شده، تعدادی کارگر در عمق 1500 متری معدن محبوس شدند که امدادرسانی‌ها از روز گذشته همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، در ساعت 12:05 ظهر روز گذشته (چهارشنبه) معدن زمستانه یورت در منطقه خوش ییلاق آزادشهر استان گلستان، دچار انفجار شد و براساس آماری که مسئولان اعلام کردند 35 نفر از معدن کاران در میان آوار این انفجار محبوس شدند.
در پی وقوع این حادثه،  بلافاصله 6 تیم امدادی برای نجات و بررسی حادثه به محل  اعزام شدند و از سوی دیگر سایر دستگاه های امدادی همچون اورژانس که 14دستگاه اتوبوس آمبولانس را راهی محل کردند، در حوالی معدن یورت مستقر شدند.
با گذشت حدود یک روز  از حادثه، امدادرسانی به حادثه دیدگان معدن در حالی ادامه دارد که  به رغم ازدحام جمعیت، امدادگران و معدن کارانی که از شهرهای مختلف به محل آمده اند به منظور انجام آواربرداری وارد محدوده معدن شده‌اند تا بتوانند با حفر تونلی انحرافی به پیکرهای معدنچیان باقی مانده در معدن دست یابند.
در حال حاضر ده‌ها آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در طول مسیرهای منتهی مستقر بوده و در حالت آماده‌باش کامل هستند. این در حالیست که وزیر تعاون، وزیر صنعت و نمایندگانی از تامین اجتماعی، اورژانس، پلیس، هلال احمر، مدیریت بحران و ... در محل حادثه برای رسیدگی به روند کار حضور دارند.
در ادامه آخرین اخبار امروز از روند امدادرسانی به حادثه دیدگان به همراه لینک آن در ادامه می‌آید که با کلیک بروی تیتر، متن کامل خبر قابل مشاهده است:
برقراری مستمری جان باختگان معدن ازهفته جاری/قول وزیر به کارگران معدن یورت
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسائل حقوقی تمام کارگران معدن استان به ویژه معدن یورت در کمیته انسانی پیگیری می‌شود ادامه داد: این معدن حداقل شش ماه تعطیل خواهد بود. روز شنبه نیز با نعمت زاده جلسه‌ای خواهیم داشت تا درباره چگونگی پرداخت حقوق کارگران تصمیم گیری کنیم. من به همه و به 270 کارگری که مستقیم در معدن کار می‌کردند اطمینان می‌دهم تا راه اندازی معدن یک روز هم حقوق آنها عقب نخواهد افتاد. این موضوع از طریق کارفرماها و بیمه بیکاری دنبال می‌شود.
به گفته ربیعی کمیته نوسازی معادن استان قرار است موضوع نوسازی تجهیزات را با هدف کاهش حوادث پیگیری کند.
ادامه تلاش امدادگران هلال احمربرای نجات محبوسان معدن آزادشهر
محسن ضیائی؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیامی وقوع حادثه تلخ و دردناک انفجار در معدن آزاد شهر استان گلستان و مصدومیت و جان باختن تعدادی از معدن کاران عزیزی که در اعماق زمین به کار پرزحمت و شرافتمندانه مشغول بودند، دل هموطنان و انسان های نوعدوست جهان را به درد آورد را تسلیت گفت و نوشت : امدادگران این جمعیت بر حسب وظیفه از اولین ساعات وقوع حادثه به یاری مصدومان و حادثه دیدگان شتافتند و مأموریت شان برای نجات محبوسین در معدن تا آخرین لحظات ادامه خواهد یافت.»
امدادگران به محبوس‌شدگان نزدیک شده‌اند/ ترخیص 20 نفر از بیمارستان
کولیوندسرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه تاکنون تعداد اجساد 22 کارگر معدن یورت آزاد شهر گلستان پیدا شده‌است. همچنین از 70 معدنچی منتقل شده به بیمارستان، 20 نفر مرخص شده‌اند،  ادامه داد: در حال حاضر امدادگران تقریبا به کارگران زیرآوار مانده و محبوس شده نزدیک شده‌اند.
شرایط جوی در استان گلستان و معدن یورت
احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت شرایط جوی استان گلستان که حادثه معدن یورت درآن اتفاق افتاده است نیز گفت: برای این استان در روزهای پنجشنبه و جمعه آسمانی نیمه ابری در بعضی ساعات با افزایش ابر همراه با رگبار،  رعدو برق و وزش باد شدید گزارش شده است.
آمادگی شوراها و شهرداری‌ها برای کمک به حادثه‌دیدگان معدن آزادشهر
مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها در سی و نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها  به حادثه معدن آزادشهر در استان گلستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تلاش نیروهای امدادی افراد محبوس شده در معدن آزادشهر نجات پیدا کنند و شوراها و شهرداری‌ها این آمادگی را در سراسر کشور دارند که در جهت کمک به حادثه دیدگان این معدن وارد عمل شوند.
ماموریت به معاون اول رییس‌جمهور برای جبران خسارت‌های معدن آزادشهر
رییس جمهوری در پیامی ضمن تسلیت کشته شدن تعدادی از کارگران زحمتکش در حادثه معدن آزادشهر استان گلستان و همچنین آرزوی شفای کامل برای مصدومین این حادثه تاکید کرد که لازم است همه بخشها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع امداد رسانی و بخصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند. در همین راستا دستورات لازم به وزارت کشور و استانداری گلستان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سایر دستگاه‌های ذیربط و همچنین هلال احمر داده شده و لازم است همه بخش‌ها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع در امداد رسانی و به‌خصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند.
 به جای پرداختن به بحث‌های سیاسی، به فکر سلامت مردم باشیم
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در پیامی جان باختن جمعی از کارگران شریف و زحمتکش معدن ذعال سنگ استان گلستان را تسلیت گفت و نوشت:  «خبر جان باختن جمعی از کارگران شریف و زحمتکش معدن ذغال سنگ یورت استان گلستان یک بار دیگر ایران بزرگ و هموطنان‌مان در سراسر کشور را داغدار کرد. شب گذشته در نخستین مجمع سلامت استان فارس گفتم که پس از حوادثی مانند سانحه قطار سمنان، آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، جان باختن سالانه هجده هزار نفر در تصادفات رانندگی و رویدادهای تاسف باری از این دست ، متاسفانه با پرداختن به بحث های بی نتیجه سیاسی، شاهد اقدامات جدی برای پیشگیری از حوادث مشابه نیستیم. آن چه در شهرستان آزادشهر روی داد نیز از همین دست است و امیدوارم به‌جای پرداختن بیش از حد به بحث‌های سیاسی و موضع گیری‌های جناحی، همه در کنار هم به فکر ارتقاء سلامت مردم باشیم و در این راه تلاش کنیم. ضمن تشکر از همکارانم در اورژانس و مراکز درمانی استان که از نخستین دقایق پس از وقوع حادثه با سرعت و دقت، به وظایف خود عمل کرده اند، به رییس اورژانس کشور و رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ماموریت داده‌ام تا ضمن حضور در محل حادثه، رسیدگی به درمان مجروحان را در تمامی مراحل، پیگیری کنند و گزارش اقدامات انجام شده را روزانه به اینجانب اطلاع دهند».
دسترسی امدادگران به عمق ۱۲۰۰ متری تونل معدن زمستان یورت آزادشهر
‌معاون امداد جمعیت هلال احمر گلستان گفت: نیروهای امدادی به عمق ۱۲۰۰ متری تونل معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر رسیدند.
‌به گزارش ایسنا، علیرضا صیاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات امدادرسانی به دلیل تراکم زیاد گاز، ممکن است کندتر از حد انتظار پیش رود.
اعلام سه روز عزای عمومی در گلستان
آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و دکتر حسن صادقلو استاندار گلستان در پیامی به مناسبت جان باختن مظلومانه جمعی از هم استانی های عزیز در حادثه تلخ معدن آزادشهر سه روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.

متن این پیام مشترک به شرح زیر است:

"حادثه تأسف برانگیز در معدن آزاد شهر و خبر جان باختن  و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن خطّه، مایه تأسف و تألم شدید همگان و اینجانبان شد.

این ضایعه جانگداز را به حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (دامت برکاته العالیه) و مردم گرانقدر استان گلستان  به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌نماییم و سلامت تمامی مجروحان را از خداوند متعال خواستاریم.

بدین خاطر از روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ‌ماه، سه روز در استان گلستان، عزای عمومی اعلام می‌ نماییم. "
عامل انسانی علت وقوع حادثه انفجار معدن آزادشهر
استاندار گلستان گفت: توقف واگن و لوکوموتیو در داخل تونل که توسط سهل انگاری یکی از تعمیرکاران اتفاق افتاد، جرقه‌ای در تونل معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر ایجاد و موجب انفجار در این معدن شد.
به گزارش ایسنا، دکتر حسن صادقلو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۲ نفر از کارگران معدن برای نجات همکاران خود وارد تونل شده بودند دچار مصدومیت شدند ولی خوشبختانه همه آنها نجات پیدا کردند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۲ معدنچی در داخل معدن محبوس شده اند، اظهار کرد: این حادثه در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متری زمین اتفاق افتاده است.
صادقلو افزود: همه اقدامات توسط کارشناسان انجام شده است تا در حین امدادرسانی به افراد محبوس شده، از بروز حوادث دیگر نیز جلوگیری شود.
وی با اشاره به عملیات امدادرسانی گفت: در اقدامی اولیه امدادگران توانستند تا عمق ۸۰۰ متری وارد تونل شوند ولی در حال حاضر شرایط ورود تا عمق ۵۰۰ متر مهیا است.
استاندار گلستان تصریح کرد: امیدواریم به زودی شاهد پیوند امدادگران و معدنچیان محبوس شده در معدن باشیم و همه آنها نجات پیدا کنند.
کد مطلب : ۱۲۶۴۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.