۰

اپیدمی مسمومیت در میان دانشجویان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۵
به گزارش عصر تعادل، طی یک هفته گذشته دو حادثه مشابه مسمومیت دانشجویان خوابگاهی در کشور رخ داد که باتوجه به پیگیری ها هنوز دلیل اصلی این حوادث مشخص نشده است.
 
 
هنوز از خبر مسمومیت دانشجویان خوابگاهی در دانشکده فنی حرفه ای شهید باهنر شیراز یک هفته نگذشته بود که روز گذشته حادثه مشابهی برای تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه یزد رخ داد که این حادثه سلامت تعداد زیادی از دانشجویان را به مخاطره انداخت.

این درحالی است که همچنان علت بروز این دو حادثه از سوی مسئولان آموزش عالی کشور به صورت شفاف مشخص نشده و در هاله ای از ابهام به سر می رود.

شامگاه روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه تعداد ۱۲۹ نفر از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز پس از صرف شام در سلف سرویس این دانشکده دچار مسمولیت شدند که منجر به انتقال ۵۸ دانشجو به بیمارستان و ۷۱ دانشجو نیز در محل درمان شدند.

علت این حادثه از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشکده فنی و حرفه ای باهنر بررسی شد و در نهایت محمد فرهادی وزیر علوم روز گذشته در جمع خبرنگاران آلودگی مواد غذایی را موجب بروز این حادثه عنوان کرد این درحالی است که یک مقام مسئول در وزارت علوم اعلام کرده، علت این حادثه هنوز به صورت قطعی تعیین نشده است.

این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علت بروز حادثه مسمومیت در دانشکده فنی و حرفه ای باهنر شیراز درحال بررسی است.

وی افزود: منشا مشکل در غذای این دانشجویان آلودگی میکروبی اعلام شده اما باید نتیجه قطعی را دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کند.

محمد مهدی علویان‌مهر رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز روز گذشته در واکنش به حادثه مسمومیت دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه در جمع خبرنگاران اعلام کرد پیمانکار طبخ و توزیع غذای دانشجویان دانشگاه تغییر خواهد کرد.

تکرار مسمویت دانشجویان در دانشگاه یزد

باتوجه به اینکه هنوز علت مسمومیت دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر با اما و اگرهایی روبرو است خبر مسمویت ۴۵۱ نفر از دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه یزد اعلام شد.

علائم مسمومیت این دانشجویان در بامداد روز گذشته ۱۸ اردیبهشت ماه بروز کرد.

احمد دهقان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد گفت: تعداد ۲۵۱ دانشجو به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل و ۲۰۰ دانشجو نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

وی از تشکیل کارگروه آشکارسازی و تشخیص قرارگاه پدافند زیستی استان با حضور تیم های بهداشت، پیشگیری، درمان، تریاژ و تخلیه به منظور مهار بیماری خبر داد و افزود: شرایط کاملا در حال کنترل است و در وضعیت سفید بسر می بریم.

اعلام علت بروز حادثه پس انجام آزمایش

مواد غذایی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه یزد را برای تعیین علت منشا حادثه به آزمایشگاه این استان ارائه شده تا آزمایش های لازم بر روی آنها انجام شود.

کاظم ماندگاری معاون فرهنگی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: غذای مصرفی دانشجویان روز گذشته به آزمایشگاه استان ارائه شده و قرار است طی ۷۲ ساعت نتیجه آزمایش ها اعلام شود بنابراین اعلام علت بروز حادثه پس از ارائه نتایج آزمایش مشخص خواهد شد.

وی افزود: اما آنچه به نظر می رسد این است که سهل انگاری در این زمینه از سوی پیمانکار مربوطه بوده است اما باید منتظر نتایج آزمایش ها باشیم.

بروز دو حادثه مشابه در کمتر از یک هفته در آموزش عالی کشور این عزم را می طلبد تا موضوع تغذیه دانشجویان که پیش از این نیز مورد اعتراض دانشجویان در دانشگاه های مختلف بوده از حساسیت ویژه ای برخوردار شود.

مقصران این ۲ حادثه حتی اگر پیمانکاران باشند حتما باید پیش از این نظارت بر کار پیمانکاران صورت می گرفت تا دانشجویان تاوان اشتباه مدیریتی را در هر سطحی پرداخت نکنند.

سال گذشته دانشجویان دانشگاه های مختلفی از سراسر کشور با مشکل عدم کیفیت لازم در تغذیه مواجه بودند که این امر موجب شد تا در مواردی دانشجویان اعتراض خود را به مسئولان دانشگاه و یا مسئولان آموزش عالی کشور از طریق تجمعات اعتراضی اعلام کنند.

به طور مثال دانشجویان دانشگاه های تهران، نوشیروانی بابلی، صنعتی ارومیه، صنعتی سهند و امام خمینی (ره) به دلیل اعتراض به کیفیت پایین تغذیه تجمعات اعتراضی برگزار کردند.
کد مطلب : ۱۲۷۱۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.