۰

اکثر زندانیان مهریه تا 200 سکه بدهی دارند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۵
به گزارش عصر تعادل، رئیس سازمان زندانها با بیان اینکه ۶۵ درصد محکومان مهریه، در پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ناتوان شده‌اند، گفت:این امر ضرورت فعالیت در حوزه فرهنگی را بیش از پیش توجیه می‌کند.
 
 
صبح امروز دوازدهمین گردهمایی مدیران نمایندگی‌های ستاددیه سراسر کشور در محل مرکز آموزشی و پژوهشی منطقه هفت سازمان زندانهای با حضور اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها، سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاددیه کشور و مصطفی محبی، مدیرکل زندانهای استان تهران کشور برگزار شد.

رئیس سازمان زندانها در ابتدای این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا در توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون شهدا تحت یک رهبری داهیانه در عصری طلمانی با نوری الهی جامعه‌ای سراسر طاغوت زده را از یوغ طاغوتیان نجات داده و مسیر درست زندگی را به یالکان راه نشان دادند که دراین مناسبت و این محفل نباید از یاد شهید لاجوردی به عنوان پایه‌گذار اصلی نهاد مردمی ستاددیه غافل بود.

وی با تأکید بر سفارش‌های قرآنی و تاکیدات متواتر دینی در راستای دستگیری و حمایت از محرومین یادآور شد: ندای صاحب زمان (عج) همانا عملی کردن این حقیقت بزرگ است که می‌گوید مستعضعفان و آسیب‌دیدگان وارثان حقیقی زمین هستند. تمرکز و برنامه‌ریزی در این حوزه به مراتب مبارزه با فسادهای مالی و دفع تباهی و اختلافات طبقاتی را هم به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان زندان‌ها خطاب به مدیران نمایندگیهای ستاددیه گفت: کاری که دارید و وظیفه‌ای که بر عهده گرفته‌اید بسیار ارزشمند است و برای توفیق بیشتر در حوزه کاری خودتان خوب است در کنار تلاش برای تدوین تشکیلات دقیق اداری و شیوه انجام ماموریت‌ها و پیاده کردن جزییات کاری در روند آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری به تغییرات جامعه، پیشرفت‌ها عمومی هم نظر داشته باشیم و با سیر این تحولات هماهنگی به عمل آوریم که تضمین موفقیت نه تنها این مجموعه بلکه هر نهادی در عنایت به همین مسائل است.

جهانگیر تأکید کرد: شناخت کامل پیچیدگی‌های محیطی، حذف قوانین دست‌وپا گیر و همخوانی با نیازهای مردم و به حداقل رساندن بروکراسی در فرایند رسیدگی به پرونده‌های افراد دردمند در بند اموری هستند که ماموریت‌ها را ساده‌تر کرده و مسیر خدمت را برای رایه تسهیلات به جمعیت بیشتری از زندانیان کشور تعمیم خواهد داد.

وی توجه و تابعیت از مطالبات ستاددیه مرکز را مهمترین رمز موفقیت دفاتر استانی مطرح کرد و گفت: هیئت مدیره ستاددیه کشور بر حسب یک نیازسنجی دقیق در راستای پاسخگویی به روز در قبال برخی موانع و مشکلات اداری برآمده است که اصلاح اساسنامه این نهاد حمایتی در همین راستا تعریف می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اظهار کرد: یکی از عوامل مهمی که بقای هر نهادی را در عرصه خدمت‌رسانی تضمین می‌کند همین بحث توجه به مدیران، کارگزاران و بازیگردانانی است که در هر سازمان و ستادی نقش آفرینی می‌کنند. نیروی انسانی عامل مؤثر پیشرفت به هر مجموعه‌ای است که طبق تعاریف نهادهای بین‌المللی از آن با عنوان سرمایه یاد می‌شود. برای همین منظور برنامه‌نویسان اداری به نحوی به تدوین اصول اجرایی می‌پردازند که همواره توجه به این عامل در صدر قرار گیرد و لطمهای بدان وارد نشود.

عضو هیئت مدیره ستاددیه کشور با بیان ارزشمندی کارهای عام‌المنفعه گفت: ستاددیه تشکیلاتی مردم نهاد دارد و چون نقفع شخصی در آن وجود ندارد نتیجه کار هم بسیار ارزشمند شده است. این یک اصل است که هر چه رنگ مادی به خود گرفت برکت هم از آن اقدام کم می‌شود. البته این بدان مفهوم نیست که کسی در مجموعه ستاددیه دریافتی نداشته باشد اما اینکه در این ستاد مقیاس اندازه‌گیری با پول نیست بسیار قابل اعتنا می‌باشد. چرا که به طور اساسی تلاش برای نجات یک انسان اصلاً قابل تقویم به پول نیست.

جهانگیر با اشاره به این که خدمت ستاددیه تنها شامل حال یک زندانی نمی‌شود، اظهار کرد: در فرایند یک آزادی و آن هم آزادی یک زندانی نیازمند و آبرومند محکوم به جرایم غیرعمد علاوه بر مسبب یک سانحه یا حادثه شخص آسیب‌دیده و همین‌طور خانواده‌های این افراد هم مشمول این اقدام خیر می‌شوند و در کنار همه این‌ها آنچه شایسته تقدیر است این امر مهم است که با رهایی یک زندانی واجد شرایط تشکیلات و نهادهای دولتی ذی‌ربط در امر زندانبانی هم به نوعی یاری می‌شوند.

وی گفت: رمز ماندگاری و اقبال عمومی نسبت به فعالیت‌های ستادهای دیه نسبت به روزهای نخست و همچنین توسعه و ارتقا حوزه‌های فعالیتی آن را باید به عشق و باور مؤسسین این مجموعه و در راس آن‌ها دغدغه شهید والامقام لاجوردی در حمایت از دردمندان مربوط دانست.

رئیس سازمان زندانها ادامه داد: بانیان تأسیس ستاددیه این طور نبود به زندانی غیرعمد فقط در حد یک محبوس نگاه کنند، بلکه با یک باور قلبی آن‌ها در فضای ذهنی خودشان از این افراد به عنوان اسیر یاد می‌کردند و با یک دغدغه خاصی آزادی مددجویان نیازمند را پیگیری می‌کردند که به لطف خدا این نوع نگاه تا امروز باقی مانده و مدیر و کارکنان این مجموعه این رویه سنتی را با علاقه تداوم می‌دهند.

جهانگیر با تأکید بر تشریک مساعی و هم‌افزایی سازمان در دستیابی به موفقیت‌های بیشتر یادآور شد: در شرایط فعلی و در عصری که در آن هستیم به دلیل تخصصی شدن برخی از رشته‌های کاری و همچنین نیاز به تعامل بیشتر با مجموعه‌های همسو ارتباط با نهادها و سازمان‌های دیگر نه فقط در حد یک سفارش بلکه در قالب یک ضرورت تعریف می‌شود.

عضو هیئت مدیره ستاددیه کشور با اشاره به ظرفیت‌های نهادهایی چون صداو سیما، معاونت‌های فرهنگی سازمان‌ها و جامعه هنرمندان کشور، افزود: در حوزه جلب مشارکت‌های مردمی نیز به همین نحو با برقراری تعاملات فی مابین با نهادهای مسئول می‌توان ضمن شناسایی نیکوکاران بیشتر و احصای دقیق خیرین خاص ضمن افزایش بانک اطلاعاتی در زمینه دریافت کمک‌های مالی برای آزادی حداکثری مددجویان تحت حمایت ستاددیه هم اقدام کنیم.

رئیس سازمان زندانها توفیق یک مجموعه را در سایه برنامه‌های بلند مدت مطرح کرد و گفت: خوب است علاوه بر تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و سالانه با یک دورنگری نسبت به تنظیم یک برنامه ده ساله و بلند اقدام نماییم تا با عنایت به ظرفیت‌هایی که موجود است در آتیه دچار مشکل نشویم.

۷درصد زندانیان، محکومان جرایم غیرعمد هستند

جهانگیر با بیان آمار زندانیان کشور اظهار کرد: هم اکنون از جمع ۲۲۲ هزار نفری زندانیان سراسر کشور ۷ درصد را محکومان جرایم غیرعمد شامل می‌شود که با مشاهده تعداد بالای بدهکاران مالی ناشی از صدور چک و تعهدات مربوط به مهریه و نفقه لازم به نظر می‌رسد ستاد دیده در کنار رسالت اصلی خود در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش به آحاد مختلف جامعه نیز فعالیت نماید.

۶۵درصد زندانیان مهریه، تا ۲۰۰سکه بدهی دارند

وی با تفکیک بدهکاران مهریه به تعداد سکه‌های تقاضا شده گفت: متأسفانه بیشترین میزان بدهکاران موضوع مهریه که ۶۵ درصد این افراد را شامل می‌شوند در پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ناتوان شده‌اند که این امر ضرورت فعالیت در حوزه فرهنگی را بیش از پیش توجیه می‌کند. شایسته نیست اما در موضوع مهریه با عنایت به مرخصی‌ها ما زندانی داریم که ۵ سال در زندان بوده است.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمین تربیتی کشور در پایان تصریح کرد: در برهه‌ای قانونگذار ما با هدف انسجام کیان خانواده‌ها برای یک امر مدنی مجازاتی کیفری را در نظر گرفت که البته این تدبیر در ادامه به تزلزل و حتی فروپاشی برخی خانواده‌ها انجامید. بازنگری و تلاش برای اصلاح این واقعیت که بدهکار بزهکار نیست و جای آن هم به مراتب در زندان نمی‌باشد موضوع مورد تقاضایی است که بایستی برای احقاق کامل آن همت مضاعفی به خرج دهیم.

در ادامه جلسه، سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور با تببین رویکردها و الویت‌های این مجموعه در موضوعاتی چون «نحوه برگزاری جشن‌های گلریزان در ماه رمضان ۹۶»، «شیوه تحقیق از مددجویان معرفی شده به این نهاد حمایتی»، «تنظیم برنامه‌های پیشگرانه از ورود ناخواسته افراد به زندان» و «ارایه به روز از تعداد زندانیان تحت حمایت نمایندگی‌ها» به تشریح برنامه‌ها در این گردهمایی پرداخت.
کد مطلب : ۱۲۷۱۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.