۰

واگذاری نوزادان در بیمارستان به متقاضیان «فرزندخواندگی» غیرممکن است

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱
واگذاری نوزادان در بیمارستان به متقاضیان «فرزندخواندگی» غیرممکن است
به گزارش عصر تعادل،حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با خبرنگار، در واکنش به مطرح شدن طرح واگذاری نوزادان به متقاضیان در بیمارستان‌ها از سوی بهزیستی استان تهران در رسانه‌ها گفت: اجرای این طرح غیرممکن است زیرا کودک باید در فرآیند پذیرش بهزیستی وارد شود و حتی اگر دارای والدین معتاد هم باشد، باز نمی‌تواند به این سرعت حکمی در خصوص بدسرپرستی آنها صادر کرده و کودک را بلافاصله به بهزیستی تحویل داد، زیرا ممکن است پدر یا مادر کودک شش ماه بعد اعتیاد خود را ترک کنند. به همین دلیل باید طی یک پروسه مشخص عدم صلاحیت دائمی والدین اثبات شود و این مسئله ساده‌ای نیست.
وی در ادامه با تاکید بر آنکه باید صلاحیت خانواده متقاضی فرزندخواندگی نیز با دقت بررسی شود افزود: صلاحیت خانواده‌ای که متقاضی فرزندخواندگی است باید در کمیته فرزندخواندگی به دقت بررسی شود و مواردی چون  تمکن مالی، عدم سوء پیشینه و ... آنها مشخص شود.
نمی‌توان هر کودکی را که دارای والدین معتاد است به فرآیند پذیرش فرزندخواندگی وارد کرد
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: نمی‌توان هر کودکی را که دارای مادر و یا والدین معتاد است را به فرآیند پذیرش فرزندخواندگی در بهزیستی وارد کرد زیرا ممکن است مادر ترک کرده و پس از آن مدعی شود. این در حالیست که ما مادری را حق مسلم هر زن می‌دانیم و در مواردی مادر معتاد را تحت حمایت خود قرار می‌دهیم تا به بهبودی برسد و توانایی سرپرستی کودک خود را داشته باشد.
فرید همچنین از همکاری با وزارت بهداشت جهت ارائه خدمات دوران بارداری و پس از بارداری به زنان معتاد خبر داد و گفت: بر مبنای این طرح زنانی که اعتیاد داشته و باردار هستند باید تحت خدمات دوران بارداری و پس از بارداری قرار گیرند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر وزارت بهداشت نیز نسبت به اجرایی کردن این طرح تاکید دارد و به موجب آن با همکاری NGOها خدمات قبل از بارداری را نیز با هدایت این زنان به بیمارستان‌ها اجرایی خواهیم کرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور تاکید کرد: تمام تلاشمان آن است که حضور کودکانی که دارای مادران معتاد هستند در بهزیستی به صورت موقت باشد و در مرحله آخر چنانچه مادر و یا پدر کودک صلاحیت نگهداری از وی را نداشته باشد کودک را وارد فرآیند فرزند خواندگی خواهیم کرد.
رشد 30 درصدی فرزندخواندگی در سال گذشته
فرزندان بهزیستی تا 16 سالگی به عنوان «فرزندخوانده» به متقاضیان واگذار می‌شوند
وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 95 با همکاری قوه قضاییه شاهد رشد 30 درصدی فرزندخواندگی در کشور بودیم و حدود 1300 فرزند خوانده در کل کشور به متقاضیان تحویل داده شد. این در حالیست که روند فرزندخواندگی در تهران نیز طی سال 95 رشد چشمگیری داشت.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه به کودکان بدسرپرست و همچنین کودکان حاضر در مراکز شبه خانواده نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 85 درصد کودکان حاضر در مراکز بهزیستی پدر یا مادر دارند و به دلایلی چون زندانی بودن والدین، اعتیاد آنها و یا ابتلای والدین به یک بیماری پیشرونده همچون اختلالات روانی مزمن و ... بدسرپرست شناخته شده و در مراکز بهزیستی حضور دارند.
فرید ادامه داد: همچنین آنکه تعداد نوزادان حاضر در شیرخوارگاه‌های بهزیستی خیلی کم است. با این حال خانواده‌ها اغلب متقاضی کودکان در سنین شیرخوارگی هستند این در حالیست که قانون تا 16 سالگی هم اجازه فرزندخواندگی را می‌دهد و مردم باید نسبت به پذیرش کودکان در سنین بالاتر و همچنین کودکان بدسرپرست تمایل بیشتری داشته باشند.
وی همچنین گفت: در حال حاضر اکثر خانواده‌ها متقاضی پذیرش دختران هستند اما با این حال تفاوت چشمگیر و معناداری میان تمایل به پذیرش دختران و پسران از سوی خانواده‌های متقاضی وجود ندارد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در پایان اظهار کرد: مواردی در مراکز شبه خانواده بهزیستی وجود دارد که برای مثال یک پزشک جراح سرپرستی یک کودک لب شکری را بر عهده گرفته و هزینه عمل‌های چندین باره وی را نیز پرداخت کرده است و یا یک پزشک ارتوپد دختری 11 ساله را به سرپرستی گرفته که دارای مشکل حرکتی بوده و وی به صورت رایگان این کودک را درمان کرده و سپس به فرزندخواندگی قبول کرده است که باید چنین فرهنگی را در کشور توسعه دهیم.
کد مطلب : ۱۲۷۵۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.