۰

سفر ترامپ به خاورمیانه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۴
به گزارش عصر تعادل، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود از عربستان سعودی، فلسطین اشغالی و واتیکان دیدار خواهد کرد که جایگاه نمادین سه مذهب ابراهیمی بزرگ جهان به شمار می روند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی آتلانتیک، ترامپ قبلا برنامه اش را برای حضور در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و گروه هفت (جی 7) که به ترتیب در فرانسه و ایتالیا برگزار خواهد شد، اعلان کرده است.

وی در هنگام اعلام برنامه سفر خود گفت: وظیفه ما آموختن چگونه زیستن به دیگران نیست، بلکه ایجاد ائتلافی از دوستان و شریکانمان است که در هدف مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت، فرصت و ثبات در خاورمیانه جنگ زده، با ما هم فکر هستند.

یک مقام بلندپایه دولت ترامپ نیز در حاشیه به خبرنگاران گفت: هدف این ملاقات ها متحد کردن همه کشورها و مذاهب مختلف در مبارزه با نابردباری و شکست دادن بنیادگرایی و تندروی است.

وی مدعی شد: فکر این سفر با دیدار از عربستان سعودی و با تمرکز اصلی بر مهار ایران آغاز خواهد شد.

ترامپ در آغاز نخستین سفر خارجی خود تا حدی از رئیسان جمهوری سلف خود عقب مانده است. زیرا همه رئیسان جمهوری از دوره رونالد ریگان به بعد تا آوریل نخستین سفر خارجی خود را شروع کرده بودند و در بسیاری از موارد، نخستین سفرها به مکزیک و کانادا بوده است و نه یک سفر دوره ای عمده مانند ترامپ. (ریگان در هنگام ریاست جمهوری تا سال دوم ریاست جمهوری، نیمکره غربی را ترک نکرد.)

نخستین توقف رئیس جمهوری آمریکا در عربستان سعودی خواهد بود که شهرهای مقدس مسلمانان یعنی مکه و مدینه در آن قرار دارد و نکته تا حدی گیج کننده این است که وی این سفر دوره ای را تحت پوشش مبارزه با عدم تحمل برگزار می کند.

این در حالیست که ترامپ به شدت از اسلام و مسلمانان انتقاد کرده است. وی در مارس 2016 گفت: به نظر من اسلام از ما متنفر است. وی مشاوران با طرز تفکر ضد اسلامی استخدام کرده و 2 تلاش وی برای جلوگیری از مهاجرت مسلمانان به خاک ایالات متحده توسط دادگاه های فدرال آمریکا متوقف شده است. (در واقع ترامپ این سفر را در رز گاردن کاخ سفید در مراسمی به مناسبت روز ملی نیایش با حضور فرانکلین گراهام کشیش مخالف آشکار مسلمانان، اعلان کرد.)

اما ترامپ روابط خوبی با سعودی ها داشته است که زیر انتقاد باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین و تلاش هایش برای بهبود روابط دیپلماتیک با ایران قرار گرفته است که رقیب دیرین سعودی برای تسلط بر منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

پادشاهی عربستان سعودی به تشدید برخورد ترامپ با ایران تمایل دارد. با این حال در صورتی که ترامپ به روابط با سعودی ها به عنوان مسیر اصلی ارتباط با جهان اسلام بنگرد، ممکن است ناامید شود.

هر چند این مقام دولت ترامپ که خبرنگاران را در جریان این سفر قرار می داد، گفت: انتظار دارد که سعودی ها، سران دیگر کشورهای اسلامی را گردآورند، ریاض به سختی می تواند مدعی در دست داشتن رهبری کشورهای سنی اسلامی شود، چه رسد به کشورهایی با اکثریت شیعه مانند ایران و عراق.

ترامپ سپس به فلسطین اشغالی به عنوان مرکز یهودیت سفر خواهد کرد. وی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روابط نزدیکی با دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برقرار کرده که رئیس دولت دیگری است که با اوباما درگیر و با مذاکرات واشنگتن با تهران مخالف بود.

ترامپ اخیرا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ سفید واشنگتن ملاقات کرد. گرچه ترامپ مورد استقبال گرم رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت، این بخش از سفر وی ممکن است پر از رخدادهای نامطلوب باشد. زیرا وی یک رشته سخنان عجیب و غریب و گاهی متناقض در باره روند صلح خاورمیانه بیان کرده است. ترامپ در باره حمایت خود از راه حل دو کشور، تردید ایجاد و از محکوم کردن ساخت شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری خودداری کرده است که شکافی با سیاست دیرین ایالات متحده در این باره به شمار می رود.

ترامپ در هنگام دیدار اخیر با عباس قول داد که برای برقراری توافق میان دو طرف تلاش کند و این ادعای شگفت انگیز و غیرمنتظره را مطرح کرد که این توافق ممکن است به اندازه ای که در طول سال های گذشته تصور می شد، دشوار نباشد.

رسانه های صهیونیستی گزارش دادند: ترامپ قصد سخنرانی در 'متسادا' قلعه ساخته شده برروی یک تپه را دارد که مکان خودکشی گروهی شورشیان یهودی علیه امپراتوری روم در قرن اول میلادی بوده است. وی همچنین از شهر فلسطینی بیت لحم در کرانه باختری دیدار خواهد کرد. هر چند بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش رئیسان جمهوری پیشین آمریکا نیز از متسادا دیدار کرده اند، اما در آنجا سخنرانی نکردند.

این احتمال وجود دارد که ترامپ با پرسش هایی در باره اجرای وعده خود برای انتقال سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی از تل آویو به شهر بیت المقدس رو به رو شود. رئیسان جمهوری پیشین آمریکا نیز چنین وعده ای را تنها به این علت داده بودند که نگرانی ها را در باره اینکه چنین اقدامی موجب شعله ور شدن آتش خشونت شود، کاهش دهند. ترامپ اخیرا در باره اجرای این وعده سخنان زیادی نگفته است هر چند که مایک پنس معاون وی گفته است که ترامپ به صورت جدی این موضوع را بررسی می کند.

ترامپ سپس به واتیکان سفر خواهد کرد که احتمالا با سردترین استقبال روبرو خواهد شد، زیرا پاپ فرانسیس و ترامپ در 2 سال گذشته اتهامات و سخنان درشتی با هم رد وبدل کرده اند.

نخستین سفر خارجی هر رئیس جمهوری ایالات متحده، آزمونی برای روش و توانایی رهبری وی به شمار می رود. با توجه به این موضوع که ترامپ و اطرافیانش، اوباما را به فاصله گرفن ایالات متحده از متحدانش متهم می کنند، کاخ سفید سفر وی را به عنوان راهی برای کمک به بازسازی روابط واشنگن با متحدانش جلوه می دهد.

این سفر ترامپ را در معرض این آزمون قرار خواهد داد که آیا می تواند از اشتباهات فراوانی که در داخل آمریکا مرتکب می شود، در سفرهای حساس خارجی پرهیز کند و تا حدی نشان خواهد داد که آیا این استاد نمادسازی می تواند اشاره ها و حرکاتش را به پیشرفتی منسجم تبدیل کند.
کد مطلب : ۱۲۷۷۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.