۰

تغییر نسل مربیگری در ایران کلید خورد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۱
به گزارش عصر تعادل، سال ها بود نیمکت های مربیگری لیگ برتر در سیطره حضور اندک مربیانی بود که مدام از این تیم به آن تیم نقل مکان می کردند و ناکامی آنها تاثیری در حضورشان در سطح اول باشگاهی نداشت. نام هایی که تحت هر شرایطی باید تیم می گرفتند بدون این که بخواهند دانش یا علم روز فوتبال را داشته باشند که تغییری در روند کاری خود همچنین نمایش فنی تیم های تحت اختیار ایجاد کنند.

 تقریبا از سه تا چهار فصل پیش بود که این رویه با ورود نسلی جدید از مربیان جوان تغییر کرد. مربیانی که هر کدام آنها در دوران فوتبال ستاره های بزرگی بودند و با جاه طلبی های جدید وارد عرصه دشوار مربیگری شدند تا به این ترتیب خونی جدید به نیمکت های باشگاهی در لیگ برتر تزریق شود. مربیانی همچون یحیی گل محمدی، علیرضا منصوریان، فراز کمالوند، رسول خطیبی ، عبدا.. ویسی و ... با ورودشان به عرصه مربیگری به رقیبانی جدی برای مربیان باتجربه و پابه سن گذاشته تبدیل شدند تا دوران بازنشستگی برخی از این مربیان فرا برسد.

رویه تغییر نسل مربیان فصل قبل هم ادامه پیدا کرد و نام هایی جدید به جدول سرمربیان فوتبال باشگاهی ایران اضافه شد تا روند تغییر نسل سرعت بیشتری به خود بگیرد. در استقلال خوزستان سیروس پورموسوی اولین تجربه مربیگری خود را با موفقیت سپری کرد و توانست در تجربه آسیایی هم سربلند بیرون بیاید. در فولاد اما نعیم سعداوی که خیلی تلاش کرده بود تا نفر اول شود نتوانست عملکرد خوبی از خود برجا بگذارد.در اصفهان مجتبی حسینی هم نامش را به عنوان یکی از مربیان نسل جدید بر سر زبان ها انداخت و جانشین رفیق قدیمی خود شد گرچه نتوانست موفقیت های یحیی گل محمدی را ادامه دهد. حسینی در لیگ برتر ذوب آهن را در جایگاه چهارم نشاند اما در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا موفقیت های قبلی را تکرار نکرد.

با بسته شدن پرونده لیگ شانزدهم آن هم با ورود سه مربی نسل جدید حالا در آستانه لیگ هفدهم نیز خبرهایی به گوش می رسد مبنی بر این که سطح اول باشگاهی ایران خود را برای ورود مربیان جدیدتر آماده می کند . نفراتی مثل وحید هاشیمان که سال هاست در آلمان و اروپا کلاس های مربیگری را گذرانده و حالا یکی از گزینه های احتمالی نفت تهران قلمداد می شود. دیگر گزینه هم جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی نام دارد که یکی از جدی ترین گزینه های باشگاه تراکتورسازی برای جانشینی قلعه نویی شده است.

با این حساب می توان امیدوار بود که نسل فوتبال ایران چه در عرصه مربیگری چه در عرصه بازیکن با سرعت خوبی در حال تغییر است درست مثل کشورهای پیشرفته در دنیای فوتبال که به خوبی از جادوی جوانی و جاه طلبی های موجود در این نسل برای رسیدن به بالاترین نقطه بهره می برند. نسلی که می تواند زمینه بازنشستگی را برای پا به سن گذاشته های عرصه مربیگری فراهم کند تا آنها از این پس به جای کار اجرایی در بخش های مدیریتی و همچنین کارشناسی به فعالیت مشغول باشند.
کد مطلب : ۱۲۷۸۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.