۰

نگاه ویژه دولت دوازدهم به بازار سرمایه

تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
نگاه ویژه دولت دوازدهم به بازار سرمایه
به گزارش عصر تعادل،علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار،  اظهار کرد: به طور کلی بازارهای مالی شامل بازار پول و بازار سرمایه است. متولی بازار پول بانک مرکزی و متولی بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار است. در تمام کشورهای پیشرفته بازار پول و سرمایه دو بال مکمل برای رشد اقتصادی و تکمیل زنجیره مالی کشور هستند.
وی افزود: همه جای دنیا این دو بازار هم‌پای هم رشد می‌کنند، ولی در ایران هنوز بازار سرمایه نتوانسته جایگاه خود را به دست آورد. ما امیدواریم در آینده بازار سرمایه هم‌تراز و هم ‌رتبه بازار پول باشد به‌طور سنتی در ایران بازار پول قدرت بالایی داشته و جایگاه بهتری نسبت به بازار سرمایه داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته طی چند سال اخیر بازار سرمایه توانسته رشد خوبی داشته باشد. بازار سرمایه محل تامین مالی بلندمدت شرکت‌هاست و بازار پول محل تامین مالی کوتاه‌مدت آنهاست. اگر دولت‌ها می‌خواهند از این نقش بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت استفاده کنند باید حتما به بازار سرمایه توجه ویژه‌ای داشته باشند.
قدرتی اضافه کرد: باید نقشی که رئیس کل بانک مرکزی در دولت و بازار پول دارد همان نقش را رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه داشته باشد.
وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم بازار سرمایه در سال‌های آینده حتما نقش خود را در کشور پیدا خواهد کرد، کما این‌که در سال گذشته دولت تامین مالی برای طرح‌های مختلف خود شامل طرح خرید تضمینی گندم و طرح سلامت را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد و توانست به عنوان یکی از افتخارات خود پول گندمکاران را از این طریق به آنها بدهد.
این کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: رئیس جمهوری آینده باید حتما نگاه ویژه‌ای به بازار سرمایه در همه ابعاد داشته باشد تا بتوان از ثمرات این بازار استفاده کرد. این بازار می‌تواند نقش خوبی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشد و به عنوان یکی از بازارهای پرسود و نوظهور برای سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود، همچنین بازار سرمایه ما پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش شرکت‌های موجود در بازار سرمایه را دارد.
قدرتی با بیان این‌که بازار سرمایه ایران یکی از متنوع‌ترین بازارها در بین کشورهای همسایه است، گفت: در بورس ما انواع شرکت‌های بورسی با انواع صنایع وجود دارد، ولی در کشورهای همسایه ما این تنوع را نمی‌بینیم. با توجه به رشد روزافزون کدهای معاملاتی بازار سرمایه و این‌که می‌خواهند سهام عدالت را برای دارندگان آن قابل نقل و انتقال کنند نقش بازار سرمایه حیاتی و پررنگ خواهد بود.
وی ادامه داد: انتظار فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهوری آینده این است که بحث ثبات تصمیم‌گیری در بازار سرمایه را در نظر داشته باشد و فضایی ایجاد کند که بنگاه‌های اقتصادی دچار تعدد تصمیم‌گیری نباشند. باید فضایی برای افزایش شفافیت در بازار سرمایه ایجاد شود و رقابت سالم و عادلانه بین بازار پول و بازار سرمایه به وجود آید و نقدینگی به سمت بازار سرمایه برود و این نقدینگی در راستای فعالیت‌های مولد اقتصادی استفاده شود.
کد مطلب : ۱۲۸۳۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.