۰

دو وعده بزرگ برای نجات فوتبال

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹
ببه گزارش عصر تعادل، در روزهایی که فوتبال ایران درون زمین نتایج خوبی می‌گیرد، مشکلات بیرونی به تهدیدی برای ادامه مسیر پیشرفت تبدیل شده است. استقلال خوزستان، قهرمان لیگ پانزدهم که امشب در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان به میدان می‌رود، مشکلات مالی زیادی دارد و تا مرز تعطیلی پیش رفته. نفت، قهرمان جام حذفی هم وضعیت مشابهی دارد. پرسپولیس، قهرمان جدید فوتبال ایران و دیگر نماینده ما در یک هشتم نهایی آسیا امشب مجبور است مقابل سکوهای خالی بازی کند و هوادارانش به دلیل تخلفات بازی با الوحده اجازه حضور در ورزشگاه ندارند.

مهدی تاج در آخرین مصاحبه‌اش وعده داده که فدراسیون برنامه مفصلی برای حل این مشکلات دارد. رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرد که به تیم‌های بدهکار اجازه حضور در لیگ هفدهم را نمی‌دهد و مشخصا از سه تیم نام برد. او همچنین از راهکارهایی گفت که فدراسیون برای مقابله با تماشاگران خاطی در نظر گرفته است. استفاده از بلیت‌های شماره‌دار و ممنوعیت حضور تماشاگران دردسرساز روش‌هایی بود که ایران ورزشی هم آنها را پیشنهاد داده بود و مایه خوشحالی است که فدراسیون تصمیم گرفته نظم را در ورزشگاه‌ها حاکم کند. البته رسیدن به این نظم نیازمند همکاری سایر نهادها، باشگاه‌ها و همچنین تماشاگران است و می‌تواند چهره خیلی بهتری به ورزشگاه‌ها بدهد.

برنامه دیگر فدراسیون از زبان تاج، برقراری نظم اقتصادی در مهم‌ترین مسابقات باشگاهی فوتبال ایران است که قطعا روی کیفیت فنی آن هم تاثیر مثبتی خواهد داشت. البته در کنار این سختگیری لازم است که مسیر درآمدزایی باشگاه‌های لیگ برتری هم هموار شود. رییس فدراسیون وعده داده که درآمد پخش تلویزیونی در لیگ هفدهم شرایط بهتری پیدا می‌کند و این می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

اگر فدراسیون بتواند نظم ورزشگاه‌ها و نظم مالی لیگ برتر را ساماندهی کند، بخش بزرگی از مشکلات فوتبال ایران حل شده است و می‌توان انتظار داشت که شرایط خیلی بهتری برای رشد فنی به‌وجود بیاید. با این حال تجربه فوتبال ایران به ما یادآوری می‌کند که معمولا سنگ‌های بزرگ نشانه نزدن هستند و چنین وعده‌هایی تا اجرایی شدن راه خیلی سختی دارند.

فدراسیون تابستان گذشته وعده داده بود که از حضور تیم‌های بدهکار در لیگ جلوگیری می‌کند، ولی با توجه به حجم بالای بدهی‌ها این وعده عملی نشد تا حالا شاهد تشدید این بحران باشیم.

فدراسیون به تازگی اعلام کرده مانع خریدهای خارجی تیم‌هایی می‌شود که در مجامع بین‌المللی پرونده بدهی دارند؛ تصمیمی که فعلا پای آن ایستاده، هرچند با فشار باشگاه پرسپولیس برای خرید منشا مشخص نیست که این ماجرا در نهایت به کجا می‌رسد.

چنین تغییرات مهمی در ساختار فوتبال بی‌تردید نیازمند جراحی‌هایی خواهد بود و اگر فدراسیون به این جمع‌بندی رسیده، باید پای تصمیماتش بایستد. این تحولاتی است که نیاز آن از مدت‌ها پیش در فوتبال ایران احساس می‌شد و تصمیم‌سازان دیر یا زود باید سراغ آنها می‌رفتند، هرچند در شروع سختی‌ها و هزینه‌هایی داشته باشد.

تراز مالی منفی بزرگترین تهدید فعلی فوتبال ایران است و تصمیم فدراسیون برای کم کردن هزینه‌های باشگاه‌ها از یک طرف و بستر‌سازی برای درآمدزایی از طرف دیگر می‌تواند آنها را به ساحل نجات برساند. پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم فدراسیون وعده‌هایش را چه زمانی عملی خواهد کرد.
کد مطلب : ۱۲۸۷۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.