۰

سور انتخاباتی ترامپ در عربستان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲
به گزارش عصر تعادل، بازي دو سر سود. اين معيار ديدار و مذاكرات پيرو آن، بين دونالد ترامپ و ملک‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی است. از آغاز سفر رسمي هيئت بلندپايه آمريكايي به عربستان، بحث‌هاي زيادي درباره سرمايه‌گذاري دوسويه اين دو كشور و فروش تسليحات نظامي آمريكا به عربستان مطرح شده بود.
 
 
طبق اخبار منتشرشده به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، عادل الجبیر، ‌وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی خود، با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود، گفت: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان آغاز ساخت آینده‌ای جدید در روابط استراتژیک دوجانبه و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور و جهان عرب و اسلام است. الجبیر همچنین به توافق‌های امضاشده میان سلمان‌‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره کرده و گفت این توافق‌ها به شراکت استراتژیک قوی‌تر میان دو کشور می‌انجامد.
 
 
 بنا بر اخبار منتشرشده، عربستان و آمریکا مجموعه توافق‌هایی را در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بخش تکنولوژی، بخش‌های دفاعی و تولیدات ویژه امضا کردند که براساس آن، عربستان و آمریکا در اقتصادهای یکدیگر سرمایه‌گذاری‌ انجام می‌دهند. تنها در بخش دفاع و خریدهای فوری سعودی‌ها از آمریکا، توافق شد ریاض ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا بخرد و در ۱۰ سال تا ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر در این زمینه هزینه شود. در مقابل دولت ترامپ هم وعده داده تا خط مونتاژ برخی تولیدات دفاعی خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آن قرارداد غول‌های تسلیحاتی آمریکا، یعنی لاکهید مارتین، جنرال داینامیک، رایتون و جنرال‌الکتریک با سعودی‌هاست.
 
 
 آمریکا طبق این توافق باید خط مونتاژ بالگردهای نظامی بلک‌هاوک را به عربستان منتقل کند. تحقیقات، برنامه‌ریزی و ساخت ۵۰ درصد از نیازهای ارتش عربستان به انواع خودروهای زرهی، شامل تانک و خودروهای سبک و سنگین نیز به آمریکایی‌ها واگذار شد که خط تولید این محصولات، باید در داخل عربستان ایجاد شود. عادل‌الجبیر ارزش توافق‌های امضا‌شده میان دو کشور را حدود ۵۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده است.
 
 
سعودی‌ها علاوه بر خرید مستقیم تسلیحات از آمریکا قرار است دست‌کم ۴۵ میلیارد دلار نیز در بازارهای ایالات متحده سرمایه‌گذاری کنند. خرید و ارتقای سیستم‌های دفاع موشکی تاد و پاتریوت، یکی دیگر از توافق‌های دو کشور است که سعودی‌ها مقابله با توان موشکی ایران را به شکل مشخص در این قرارداد مورد توجه قرار داده‌اند. اين تمام ماجرا نيست. همچنين قرار است آمريكا در صنعت نفت عربستان، ٥٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كند. اين در كنار ٢٠٠ ميليارد دلاري است كه بناست در روابط تجاري دو كشور در نظر گرفته شود.
 
 
 اين در حالي است كه گفته مي‌شود، ميزان سرمايه‌گذاري بلندمدت مشترك اين دو كشور به هزار ميليارد دلار هم خواهد رسيد كه جزئيات آن هنوز منتشر نشده است. كارشناسان معتقدند، توافق تاريخي بين اين دو كشور نخست با هدف خريد امنيت عربستان در منطقه و سپس با درنظرگرفتن سود حاصل از آن براي سه حامي اصلي ترامپ در انتخابات آمريكا (كمپاني‌هاي نظامي، نفتي و ساختماني و عمران) صورت گرفته است.
 
برخي كارشناسان حتي به سند چشم‌انداز ٢٠٣٠ عربستان براي دستيابي به رتبه نخست منطقه‌ هم اشاره مي‌كنند و معتقدند عربستان قصد دارد، وابستگي خود به اقتصاد نفتي را با سرمايه‌گذاري خارجي و تلاش در ديگر حوزه‌ها جايگزين كند. درهرحال اين اقدام دوجانبه مي‌تواند هزينه نظامي ايران را افزايش داده و سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را تحت تأثير قرار دهد.
 
 
علاوه بر آنكه تحميل هزينه‌هاي نظامي به بودجه كل كشور كه همواره ميزان ثابتي است، مي‌تواند در تحقق وعده‌هاي دولت در آينده تأثيرگذار باشد. 
کد مطلب : ۱۲۸۷۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.