۰

گزارش واشنگتن پست از انتخابات شورای‌ شهر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱
به گزارش عصر تعادل، نتایج انتخابات شورای‌شهر، شهرهای زیادی اعلام شد و اصلاح‌طلبان پیروز این انتخابات بودند.

یک روز بعد از اینکه چند روز پیش اعلام شد حسن روحانی، رئیس جمهور اعتدال گرای ایران برای 4 سال دیگر رئیس‌جمهور  است، مسئولان ایران خبر دادند که کاندیدای اصلاح‌طلب شورای‌‌شهر تهران همه 21 صندلی را گرفته اند.

آنها با پیروزی در انتخابات شورای‌شهر برای اولین بار بعد از ۱۵ سال کنترل شورای‌شهر تهران را به دست گرفته‌اند، همچنین گفته می‌شود چنین پیروزی برای اصلاح‌طلبان در دیگر شهرهای بزرگ ایران هم رخ داده است.

در حالی که قدرت شوراهای شهر به امور محلی محدود می‌شود، اما شوراها نشان دهنده کنترل مستقیم حکومت توسط 80 میلیون نفر است و الان روی کار آمدن اصلاح‌طلبان نشان دهنده حمایت مردم از تغییر است.

یک تحلیلگر سیاسی که حامی اصلاح‌طلبان در ایران ، در این باره گفت: مردم از محافظه‌کاری خسته شده‌اند، مردم به اصلاح‌طلبان رای دادند تا زندگی خود را شاد کنند.

شوراهای شهر و روستا در ایران بر بزرگترین شهرها تا کوچکترین روستاها حکومت می‌کنند؛ آنها شهردارها را انتخاب می‌کنند، بودجه‌ها را مشحص می‌کنند و در رابطه با پروژه‌های شهری، فعالیت‌های فرهنگی و دینی تصمیم‌گیری می‌کنند.

در انتخابات روز جمعه شوراهای شهر و روستا ایران محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، با کسب 1.7 میلیون رای در میان دیگر کاندیدای شورای شهر اول شد، در واقع تعداد آرای او در تهران از تعداد آرای ابراهیم رئیسی کاندیدای اصولگرا انتخابات ریاست جمهوری هم بیشتر بود.

همچنین پیروزی اصلاح‌طلبان در شورای شهر به این معنی است که امکان دارد دیگر محمدباقر قالیباف شهردار تهران باقی نماند، چند ماه پیش و پس از ریزش ساختمان پلاسکو و مرگ 16 آتش نشان انتقادات زیادی از او شده بود.

از سویی بودجه شهر تهران میلیاردها دلار است و این اعضای شورای شهر را بسیار قدرتمند می‌کند، حتی بسیاری در تهران از طریق شورای‌شهر وارد سیاست شده‌اند.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات هم در پیروزی اصلااح‌طلبان در شورای‌شهر کم تاثیر نبود؛ موفقیت او باعث شد رای کاندیدای اصلاح‌طلب شورای‌شهر هم افزایش پیدا کند.

البته این پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات فقط محدود تهران نیست؛ در شورای شهر اصفهان، کرمان، مشهد، سمنان، شیراز، تبریز و زاهدان اصلاح‌طلب‌ها پیروز شده‌اند، البته معمولا در این اعلام نتیجه شورای شهر بیشتر از انتخابات طول می‌کشد.

گفتنی است، از ابتدای ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی شوراهای شهر در ایران پا گرفتند و این شوراها فضای سیاسی را در ایران باز کرد؛ الان زنان زیادی در شورای‌شهر ایران حصور دارند و حتی امسال 415 زن وارد شوراهای‌شهر و روستا در سیستان و بلوچستان شدند.
کد مطلب : ۱۲۸۷۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.