۰

استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور طی هشت ماه گذشته

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۰
استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور طی هشت ماه گذشته
به گزارش عصر تعادل،شاهرخ فاتح در گفت‌وگویی، ضمن تشریح وضعیت بارشی کشور طی ۸ ماه گذشته اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه سال ۹۵ تا دوم خردادماه سال ۹۶، کل کشور، ۲۰۹ میلی‌متر بارش دریافت کرده که در مقایسه با سال گذشته که میزان بارش کشور در همین بازه زمانی ۲۲۵ میلی‌متر بوده، ۷.۴ درصد کاهش بارش داشته است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش کشور در بلندمدت در این مقطع زمانی، ۲۲۰ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: مجموع بارش در هشت ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت، با کاهش ۵.۳ درصدی مواجه بوده است.

کم‌بارش‌ترین و پربارش‌ترین استان های طی ۸ ماه گذشته

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور استان‌های کم‌بارش و پربارش کشور طی بازه هشت ماهه را اعلام کرد و گفت: در استان‌های خوزستان ۴۱ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۳۳ درصد و یزد ۲۷ درصد نسبت به میانگین بارش بلندمدت این استان‌ها، کاهش بارش وجود داشته است همچنین در سه استان قم با ۳۷ درصد، هرمزگان ۳۶ درصد و کرمان ۳۱ درصد نسبت به بارش بلندمدت این استان‌ها افزایش بارش وجود داشته است.
فاتح با اشاره به وضعیت بارش استان تهران از ابتدای مهر سال ۹۵ تا روز گذشته (دوم خرداد ۹۶) اظهار کرد: استان تهران در این بازه زمانی ۲۷۹ میلی‌متر بارش دریافت کرده که نسبت به بلندمدت ۴.۳ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد افزایش بارش را تجربه کرده است.
این کارشناس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به وضعیت دمایی کشور در ماه گذشته، گفت: دمای اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ در کل کشور بالا بود و به طور کلی اردیبهشت گرمی را پشت سر گذاشتیم و همه کشور شرایط گرم‌تری نسبت به حد نرمال اردیبهشت‌ماه در میانگین بلندمدت تجربه کرد و به طور کلی دمای کشور ۱.۴ درجه سلیسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت بود.

فاتح اضافه کرد: در ماه گذشته، استان‌های خوزستان ۲.۵ درجه سلیسیوس، زنجان ۲.۳ درجه سلیسیوس و کردستان ۲.۲ درجه سلیسیوس گرم تر از حد نرمال بودند.

وضعیت بارش و دمای طی سه ماه آینده

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وضعیت بارش کشور طی سه ماه آینده اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی از پژوهشکده اقلیم‌شناسی، میانگین بارش کشور در خرداد، تیر و مرداد متمایل به کمتر از حد نرمال است اما نباید از این نکته غافل شویم که به طور کلی در این دوره از سال انتظار بارش قابل توجهی در کشور نداریم و تنها در برخی نقاط کشور شامل سواحل خزر و جنوب شرق کشور به ویژه جنوب سیستان و بلوچستان انتظار بارش داریم که در آن مناطق نیز بارش‌ها کمتر از حد طبیعی خود پیش بینی شده است.

فاتح در پایان به وضعیت دمای کشور طی ماه‌های خرداد، تیر و مرداد اشاره کرد و گفت: طی سه ماه آینده میانگین دما در نیمه جنوبی کشور ۱.۵ درجه سلیسیوس بیشتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود، این در حالیست که انتظار می‌رود شرایط دمایی در نیمه شمالی کشور در حد نرمال باشد.
کد مطلب : ۱۲۸۸۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.