۰

الویری: تخصص بر گرایش‌ سیاسی غلبه دارد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۱
به گزارش عصر تعادل، 29 اردیبهشت در تقویم تاریخ ایرانی‌ها با عنوان روز پیروزی «امید» ثبت شد. پیروزی امیدی که به واسطه رأی به عقلانیت صورت گرفت. حال رئیس جمهوری تدبیر در پاستور باقی می‌ماند و ساکنین خیابان بهشت هم جایشان را به پیروان تدبیر و امید می‌دهند.
 
پیروزی امید در تهران و اکثر شهرهای ایران دارای یک پیام مهم است. پیامی که مرتضی الویری، رئیس موقت شورای شهر پنجم آن را نتیجه پاسخ نمایندگان لیست امید در مجلس شورای اسلامی به اعتماد می‌داند؛ اعتمادی که باعث شد مردم به لیست اصلاحات هم در شورا اقبال نشان دهند و آن را پیروز انتخابات کنند.
 
 
مرتضی الویری که تجربه شهرداری تهران را نیز در کارنامه  خود دارد، مطمئن است که اتفاقات تلخ شورای اول در شورای پنجم تکرار نخواهد شد. مشاور آیت‌الله‌ هاشمی معتقد است که در شورای پنجم تخصص و تجربه بر گرایش‌های سیاسی اعضای شورای شهر این دوره غلبه خواهد داشت و این رمز موفقیت شورا در آینده خواهد بود.
 
لیست امید توانست در انتخابات با فاصله زیاد از رقبای خود پیشی بگیرد. تحلیل شما به عنوان شخصی که توانستید رأی دوم تهران را به دست بیاورید، از اقبال مردم به این لیست چیست؟
 
 
شاید مهم‌ترین علت اقبال مردم به لیست امید، تجربه موفق انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1394 باشد. همه به یاد دارند که در آن سال بسیاری از چهره‌های مطرح و شاخص اصلاح‌طلب نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.
 
 
مردم دیدند که با وجود رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای شاخص جناح اصلاح‌طلب، این جناح توانست از بین چهره‌های نه چندان نام آشنا اشخاص موجه و تازه نفسی را به مردم معرفی کند. نتیجه این معرفی هم شکل‌گیری مجلسی شد که در آن دیگر صدای فریاد «مرگ بر خاتمی» شنیده نمی‌شود.
 
 
اعتماد مردم به لیست اصلاح‌طلبان باعث شد که دیگر هیچ نماینده‌ای مسئولان نظام را تهدید به دفن کردن با بتن و سیمان نکند. صداهای هنجارشکن و تندروانه که تنها خاصیتش انزوای ایران در جهان بود، دیگر از مجلس مورد اعتماد مردم شنیده نمی‌شود. مردم این تغییر و چرخش‌های موفق را دیده و درک می‌کنند و شاهد این تجربه‌های موفق هستند. طبیعی است که مجدداً به لیستی که اصلاح‌طلبان ارائه داده‌اند  اعتماد می‌کنند. نتیجه عملکرد نمایندگان و بازخورد آن در جامعه هم می‌شود اقبال عمومی از نامزدهای یک جناح.
 
 
استقبال از لیست امید،اقبالی کشوری بود و تنها به تهران خلاصه نشد. مثلاً در شهرهای بزرگی چون مشهد، اصفهان و شیراز هم این اتفاق افتاد. پیروزی امید چه پیامی داشت؟
 
 
این پیروزی پیام مهمی برای همه بخصوص اصلاح‌طلبان داشت. مهم‌ترین پیام آن هم انسجام بود. تجربه نشان داده که هرگاه اصلاح‌طلبان به صورت منسجم، هماهنگ، با عقلانیت و به دور از منافع حزبی و گروهی وارد صحنه انتخابات شوند؛ می‌توانند همراهی بیشتری در بین مردم به وجود بیاورند.
 
 
آیا پیش از این، بُرد ٢١ نفر قابل پیش‌بینی بود؟
 
 
این برد به چند دلیل قابل پیش‌بینی بود. ما تجربه انتخابات مجلس را داشتیم. انتخاباتی که در آن در اکثر شهرها لیست امید پیشتاز بود. همچنین فضای حاکم بر کشور در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات با انصراف نامزدهای اصلی دو جناح  در انتخابات ریاست جمهوری باعث به وجود آوردن فضایی کاملاً دوقطبی شد. این فضای دوقطبی در انتخابات ریاست جمهوری تأثیر زیادی در انتخابات شورای شهر داشت. خب ما با توجه به شرایط حدس می‌زدیم که لیست اصلاحات در شورا مورد اقبال قرار بگیرد و حدس ما هم با حضور بی نظیر مردم پای صندوق‌های رأی درست از آب درآمد.
 
 
ما بر این باور بودیم که کسانی که به آقای روحانی رأی می‌دهند، حتماً به لیست امید رأی خواهند داد و همین طور هم شد. شما اگر آمار را نگاه کنید، می‌بینید که حتی اصولگرایان که نتوانستند به شورا راه پیدا کنند، به واسطه جو حاکم بر کشور که از فضای دوقطبی ریاست جمهوری نشأت می‌گرفت، توانستند رأی بالایی نسبت به دوره‌های گذشته خود کسب کنند.
 
 
از روز جمعه اعضای لیست امید جلساتی را برگزار کردند. از فضای حاکم در این جلسات بگویید.
 
 
پیش از انتخابات جلسه‌ای برای هماهنگی تبلیغات انتخاباتی با اعضای شورای هماهنگی اصلاحات برگزار شد و این جلسات بعد از برگزاری انتخابات هم ادامه داشت. در این جلسات که اکثر اعضای لیست امید هم در آن حضور داشتند، هماهنگی برای حرکت مشترک و هماهنگ مورد بحث قرار گرفت. بنای ما بر این است تا زمان شروع رسمی کار شورای شهر پنجم جلسات مداومی را برای هماهنگی بیشتر با اعضای شورای هماهنگی داشته باشیم.
 
شما تجربه اداره کلانشهر تهران را در کارنامه کاری خود دارید. به عقیده شما و با توجه به تجربیات‌تان اعضای شورای شهر پنجم چه تاکتیکی را باید در پیش بگیرند که اتفاقات شورای شهر اول تکرار نشود؟
 
 
ما امروز تجربیات خوبی داریم. من تصور می‌کنم اعضای شورای شهر پنجم با توجه به تجربیات گذشته به آن عقلانیت و درایت رسیده‌اند. امروز اعضای شورای جدید بخوبی می‌دانند که باید به صورت متحد و هماهنگ به مسائل ورود کرده و فاصله خود را از بحث‌های سیاسی و جناحی حفظ کنند. ما امیدواریم که بحث‌های جناحی و سیاسی تأثیری در انتخاب شهردار آینده تهران نداشته باشد.
 
 
آیا درخصوص انتخاب شهردار هم در این جلسات بحثی هم شده است؟
 
 
خیر؛ به هیچ عنوان. هیچ بحثی درخصوص انتخاب شهردار در این جلسات صورت نگرفته است. من در اینجا لازم است که به یک نکته اشاره کنم. اعضای شورای شهر پنجم تجربه چهار دوره شورا را دیده‌اند. منافع حزبی و جناحی و دسته‌بندی‌ها قطعاً تأثیری در انتخابات شهردار آینده نخواهد داشت. بدون تردید بعد از انتخاب شهردار به دلیل همان تجربیاتی که به آن اشاره کردم، هیچ یک از اعضا دنبال سهم‌خواهی نخواهند بود.
 
 
ما تجربه تلخ شورای اول را داریم. خیلی‌ها نگران هستند که مبادا این تجربه در شورای شهر پنجم نیز تکرار شود. به عقیده شما آیا امکان تکرار این تجربه در شورای پنجم وجود دارد؟
 
 
قطعاً ما در شورای شهر پنجم تجربه تلخ شورای اول را نخواهیم داشت. دلیل آن هم این است که در شورای شهر اول برخی از اعضای آن افرادی سیاسی بودند تا متخصص مسائل شهری، بنابراین با دید سیاسی به مسائل و معقولات شهری نگاه می‌کردند.
 
 
اما با دقتی که شورای عالی اصلاحات انجام داد، عمدتاً کسانی به عنوان کاندیدا معرفی شده و رأی آوردند که هر کدام آنها در یکی از معقولات و مسائل شهری دارای تخصص و تجربه است. تخصص و تجربه بر گرایش‌های سیاسی اعضای شورا غلبه خواهد داشت. لذا من تصور می‌کنم که عمده بحث صورت گرفته در دوره جدید شورا عمدتاً بحث‌های تخصصی خواهد بود و به منازعات سیاسی کشیده نخواهد شد. اعضای شورای جدید می‌دانند با عقلانیت و تدبیر توانستند حائز اکثریت آرا از سوی مردم بشوند. همین پشتوانه باعث می‌شود که ما تجربه شورای اول را نداشته باشیم.
 
به وجود آمدن اختلاف بین اعضای شورا شاید روندی طبیعی باشد. چه ساز و کاری برای حل این مشکلات پیش‌بینی شده است؟
 
 
ساز و کارهایی در شورای عالی اصلاحات در این خصوص مد نظر قرار گرفته است که مثلا اگر در یک شورای شهر دوستان اصلاح‌طلب اختلاف نظر پیدا کردند و اگر این اختلاف نظر حاد شد چگونه بین آنها داوری صورت گرفته و اختلاف نظر حل شود.
کد مطلب : ۱۲۸۸۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.