۰
رئیس جهاد دانشگاهی:

به تداوم تفکر امام (ره) در کشور احتیاج داریم

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
به تداوم تفکر امام (ره) در کشور احتیاج داریم
به گزارش عصر تعادل، جشنواره و نمایشگاه ملی دانشجویی خط و نقاشی خط روح‌الله امروز (سوم خردادماه) گشایش یافت.
در ابتدای مراسم افتتاحیه این رویداد سیدمحمد هاشمی- دبیر جشنواره - با اشاره به نقش هنر در اشاعه فرهنگ این جشنواره را بازتابی از روح امام راحل دانست.
او اظهار کرد: این جشنواره حاصل کوشش اندیشمندانی است که به عشق امام (ره) قلم به دست گرفتند. در پی فراخوانی که آبان‌ماه سال ۹۵ منتشر شد حدود ۲۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که هشتاد و خورده‌ای از آنها برگزیده شد. ۱۱۰ دانشجو از سراسر کشور در این رویداد شرکت کردند که بیش از ۳۵ نفر آنها در مقطع فوق‌لیسانس و دکتری تحصیل می‌کردند. ۴۸ نفر دانشجوی لیسانس، ۸ دانشجوی کاردانی و ۲ طلبه از حوزه علمیه نیز به عشق امام قلم زدند.
هاشمی اضافه کرد: امیدواریم با حمایت دولت و دوستان برگزاری جشنواره طریق جاوید دوباره شاهد باشیم.
در ادامه اینت مراسم، ویدیوکلیپی از آثار منتخب این جشنواره برای حاضران پخش شد.
سپس حمیدرضا طیبی- رئیس جهاد دانشگاهی - با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و حضور باشکوه مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معمولا هنگام بازدید از نمایشگاه‌ها جنبه هنری آثار به ویژه در نمایشگاه‌های خط آدم را جذب خود می‌کند اما گاهی به‌گونه‌ای است که انسان از روح پیام غافل می‌شود. گاهی می‌گویند برای دیدن این هنر باید وقت گذاشت اما زمانی هم که وقت نیست انسان عبور می‌کند و از این کار هنرمندانه لذت می‌برد.
او ادامه داد: هنگامی که قرار بود به عنوان یک مهندس در این مراسم سخنرانی کنم با خود گفتم چگونه می‌شود از هنرمندان درخواست کرد به سایر وجوه شخصیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امام (ره) نیز توجه کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در این شرایط کشور ما به شدت برای رسیدن به اهداف انقلاب به تفکر امام احتیاج دارد.
طیبی بیان کرد: بخشی از شخصیت امام به ابتدای انقلاب و تاکید ایشان به جمهوریت نظام بازمی‌گردد. جمهوریت نظام یعنی حضور مردم و ابزار حضور مردم و نخبگان آنها در اداره درست کشور تشکیل احزاب قوی در کشور است.
وی با اشاره به دیدگاه‌های سیاسی امام ادامه داد: ایشان از همان ابتدا زمانی که متوجه شدند دیدگاه‌های مختلف در بین خود روحانیت نیز وجود دارد اجازه دادند دیدگاه‌ها دو قسمت شود و تکثر دیدگاه سیاسی را پذیرفتند.
طیبی گفت: انتخابات ما ضعف اساسی جامعه‌مان را در عدم وجود برنامه و تحزیب نشان داد.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: از وجوه جدی شخصیت امام (ره) می‌توان با اتکای ایشان به توان داخل و جمله معروف «ما می‌توانیم» از ایشان اشاره کرد. ما باید صاحب اقتدار اقتصادی شویم. این اقتدار اقتصادی است که برای جوانان ما شغل عزتمند و آبرومند ایجاد می‌کند. این امر زمانی حاصل می‌شود که ما متکی به توان علمی و فناوری خودمان باشیم.
وی اضافه کرد: ما خودمان می‌توانیم بسیاری از کارها را انجام بدهیم. آنچه را که نداریم یا فرصت نداریم به آن برسیم به راحتی می‌توانیم از خارجی‌ها بگیریم. بنابراین در برنامه پیشرفت و توسعه نیاز به تعامل با دنیا داریم اما این تعامل باید هوشمندانه باشد و آنچه را که خوب است یاد بگیریم.
طیبی تاکید کرد: باید در هنر باید به وجوه مهم شخصیت امام پرداخته شود که نیاز امروز ماست. پرداختن به وجوه عرفانی ایشان خوب است و به انسان لذت می‌دهد اما شرایط حاضر شرایط حساسی است.
رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: امروز که همه ما به آقای روحانی رای داده‌ایم چهار سال دیگر توقع بسیار زیادی از او داریم.
او ادامه داد: ما می‌دانیم توان کارهای بزرگی را داریم اما باید راه درست و عاقلانه را پیش ببرم راهی را که امام به ما نشان داد و باید از این سرمایه گرانقدر استفاده کنیم و برای این کار چه ابزاری بهتر از هنر و هنرمند.
طیبی همچنین گفت: من به عنوان یک مهندس و رئیس سازمانی که خود را مدیون خودباوری‌ای می‌داند که امام در آن ایجاد کرد و ثابت کرد که می‌تواند کارهای علمی انجام دهد و ایجاد اشتغال کند، می‌گویم اگر توجه کنیم می‌توانیم در مدت کوتاه خواسته‌های مردم و انقلاب را برآورده کنیم.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی- معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- با بیان اینکه ماه خرداد ماه پرحادثه‌ای است، بیان کرد: آنچه ما را گرد هم می‌آورد عشق و علاقه به ساحت مقدس امام(ره) است و هر کس تلاش می‌کند به نوعی آن را نشان بدهد.
او با اشاره به جشنواره طریق جاوید ادامه داد: این جشنواره رشته‌های متعددی داشت و تعطیل شد اما خوشبختانه الان احیا شده، ما برای بیان کردن در حوزه مسائل ارزشی و دینی دچار مشکل هستیم و یک نقاش و نگارگر کمک می‌کند مفاهیم را به جامعه منتقل کنیم. ما نیازمندیم دوستان بنویسند و فیلم بسازند تا این مفاهیم را به جامعه منتقل کنیم.
حشمتی تاکید کرد: جامعه‌ای رو به جلو حرکت خواهد کرد که مردم آن با آثار هنری مفاهیم فرهنگی و ارزشی را درک کنند. دوره سخنرانی و آثار مکتوب گذشته و ما باید با ابزار هنر اینها را به مردم معرفی کنیم.
وی اضافه کرد: گاهی پیش از این آیات قرآن را از پشت تریبون گوش می‌کردیم اما حالا با یک اثر هنری آن را در دل مخاطب جان می‌دهیم و او را به تعقل وا می‌داریم. ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد سخت به دنبال این کار هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری - معاون فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) - سخنران بعدی این مراسم بود.
او در ابتدا سخنان خود گفت: ما دیروز در خدمت آیت‌الله سیدحسن خمینی بودیم. ایشان از برگزاری این مراسم خرسند بودند و از این اقدام تشکر کردند.
معاون فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: در مواجه هنری با امام و اندیشه ایشان در نظر داشتن شخصیت چندوجهی و مشرب تلفیقی ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد. امام هم فقیه است، هم فیلسوف و هم عارف. او مفسر قرآن نیز هست. ما شخصیتی مانند امام در تاریخ معاصر نداریم.
کمساری افزود: یکی از جدی‌ترین آسیب‌ها در مواجه با تفکر امام عدم توجه به وجوه مختلف فرمایشات و گرایش‌های ایشان است. این درست نیست که ما متناسب با موقعیت‌ها به برخی فرمایشات ایشان و برخی غفلت کنیم. این کار از مصادیق تحریف معنوی شخصیت امام است.
وی ادامه داد: همانطور که یادگار امام نیز می‌گوید نباید نگاه کاریکاتوری به این موضوع داشته باشیم و بخش‌هایی را کوچک و بخش‌هایی را بزرگ کنیم.
معاون فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از ضرورت‌ها توجه به مفهوم گفتمان‌سازی اندیشه امام است. اندیشه ایشان سند هویت نظام سیاسی و رفتار ماست. اولین کار این است که همواره گفتمان ایشان مورد اجتهاد و نقد و نظر قرار بگیرد. منظور ما امام تاریخی نیست بلکه امامی که اندیشه‌هایش در میان ما نفس بکشد.
کمساری ادامه داد: برای اینکه گفتمان تخصصی در بین مردم بیاید باید لاجرم آن را به محمل هنر بنشانیم و این کار رسالت اهالی هنر است. من با سفارش و ترغیب ناشیانه در این امر مخالفم. هنر تا از پشتوانه خلاقیت و جوشش برخوردار نباشد فایده‌ای ندارد.
او همچنین به اجرای سمفونی روح‌الله توسط ارکست سمفونیک تهران در هشتم و نهم خرداد اشاره کرد.
در ادامه این مراسم محمدسعید نقاشیان به عنوان نماینده هیات داوران این جشنواره بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی خط و نقاشی خط روح‌الله به ترتیب زیر معرفی شدند.
در بخش نستعلیق
رتبه اول هادی هنردوست
رتبه دوم سیدمرتضی جعفری
رتبه سوم سیدعلیرضا مطلبی
بخش شکسته نستعلیق
رتبه اول علی امین هیهاتی‌آذر
رتبه دوم محمد کرمی
رتبه سوم سارا سوزنده
بخش معلی
رتبه اول محسن زرکش
رتبه دوم یاسمین مهردادفر
رتبه سوم مریم جلالی
بخش ثلث
رتبه اول ستار ولی‌نژاد
رتبه دوم واحد ناصری
رتبه سوم سلمان نیازی
بخش نقاشی‌خط
رتبه اول فاطمه امینی
رتبه دوم محمود وطن‌خواه خانقاه
رتبه سوم سحر مظلومی
بخش حروف‌نگاری
رتبه اول فاطمه فرحزادی
رتبه دوم سیدحسین جعفرنژاد
رتبه سوم مهری بی‌دل
نمایشگاه جشنواره ملی دانشجویی خط و نقاشی خط روح‌الله از امروز در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
کد مطلب : ۱۲۸۹۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.