۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

بخش مهمی از عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه متجلی است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳
بخش مهمی از عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه متجلی است
به گزارش عصر تعادل،آیت‌الله مکارم شیرازی شامگاه یکشنبه در دومین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه موضوع بحث ما در شب‌های مبارک رمضان تفسیر دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه است، اظهار داشت: صحیفه سجادیه گنجینه بسیار گران بهایی از دعاها است و تمام مسائل مهم زندگی انسان را در بردارد.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه منعکس است، تصریح کرد: همچنین موضوعات سیاسی، اقتصادی، انسان شناسی، آداب معاشرت، سلامتی و تندرستی، جهاد و مسائل نظامی در این ۵۴ دعای صحیفه سجادیه مطرح شده است.
* صحیفه سجادیه زمینه ساز تربیت نفوس است
این مرجع تقلید با بیان اینکه صحیفه سجادیه فرصت خوبی برای تربیت نفوس افراد و جامعه است، گفت: قرآن کلام خالق به مخلوق، نهج‌البلاغه کلام مخلوق برجسته به مخلوقات دیگر و صحیفه سجادیه کلام مخلوق با خالق است؛ همه این سه کتاب، یک طریقت را دنبال می‌کنند که آن تربیت انسان‌هاست.      
وی با بیان اینکه دعای بیستم صحیفه سجادیه با عنوان دعای مکارم اخلاق و به معنای ارزش‌های والای اخلاق انسانی است، گفت: دعای مکارم الاخلاق 30 فصل دارد؛ ما در سال‌های گذشته، ۱۹ فصل آن را تفسیر کردیم و این فصول از یکدیگر جداست.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه فصل بیستم دعای مکارم الاخلاق در رابطه با آرامش روح انسان است، اظهار داشت: امام سجاد(ع) به خداوند عرضه می‌دارند « خداوندا تو یار و یاور من هستی در آن زمانی که غمگین و محزون می شوم، خداوندا تو پناهگاه من هستی هنگامی که محروم می شوم، در سختی ها و شدت ها استغاثه من به توست و تو پناهگاه من در همه مشکلات هستی».
* ریشه بسیاری از بیماری ها عدم آرامش روح است
این استاد تفسیر قرآن کریم با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات عصر ما عدم آرامش روح است، اظهار کرد: بعضی از پزشکان می‌گویند ۷۰ درصد مردم به نوعی اضطراب فکری و حالت افسردگی دچار هستند؛ عوامل افسردگی و عدمن آرامش روح در زمان ما بسیار زیاد است و این مسئله ریشه اصلی بسیاری از بیماری‌ها است.
وی در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با عوامل برهم زننده آرامش روح باید چه اقدامی کرد، گفت: قرآن مجید در این زمینه دو آیه دارد؛ در آیه ۸۲ سوره انعام می‌فرماید «کسانی که ایمان داشته باشند و ایمان خود را با ظلم و ستم آلوده نکنند، امنیت و آرامش پیدا می‌کنند.»
این مرجع تقلید با بیان اینکه ایمان به انسان آرامش می‌دهد، افزود: انسان وقتی احساس کند تنها نیست و به خدایی ایمان دارد که بر همه امور قادر است و بر هر مسئله‌ای اطلاع دارد و در نهایت رحمانیت و رحیمیت است، آرامش پیدا می‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: همچنین در آیه ۸۲ سوره رعد می‌فرماید: «کسانی که ایمان داشته باشند و دل آنها مطمئن به یاد خدا شود آرامش دارند، بدانید با یاد خدا دل ها آرامش پیدا می کند».
وی تصریح کرد: هنگامی که مشکلات در مسیر زندگی پیش می‌آید، انسان بعد از نماز با خدای خود در سجده خلوت و مشکلات را مطرح کند تا از این طریق امیدوار به آینده باشد و دچار یاس نشود.
این مرجع تقلید افزود: یکی از دانشمندان می‌گوید من کاری ندارم که ادیان حقانیت دارند یا ندارند، اما انسان برای اینکه زندگی خوبی داشته باشد، باید یک دین و اعتماد به خدا داشته باشد، این مسئله موجب افزایش طول عمر و آرامش می‌شود و کمک می‌کند در مقابل مشکلات قوی باشد؛ اما اگر دین و اعتمادی به خدا نداشته باشد، خودش را تنها در بیابان مملو از وحشت مشاهده می‌کند.
* ضعف ایمان، مهم‌ترین دلیل افزایش خودکشی است
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان حدیثی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه مؤمن به هر بلایی گرفتار می‌شود و با هر مرگی می‌میرد، اما خودکشی نمی‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش خودکشی، ضعف ایمان است؛ وقتی انسان ایمان داشته باشد، چرا باید مایوس و ناامید شود و آرامش خود را به گونه‌ای از دست بدهد که خودکشی کند؟   
وی اظهار کرد: انسانی که امیدوار به لطف خدا باشد و دارای قوت ایمان، اراده و تصمیم است، هرگز دست به خودکشی نمی‌زند؛ کسانی چنین کاری می‌کنند که ضعیف و ناتوان هستند.
* یاد خدا آرامش بخش روح انسان در این دنیای پرتلاطم است
این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی از اسباب فراهم شدن آرامش در دنیای پرتلاطم امروز، یاد خداست، گفت: ما به همه کسانی که به دنبال عمل به توصیه اخلاقی هستند می‌گوییم تا می‌توانید یاد خدا باشید و به بندگان خدا کمک کنید که موجب آرامش شما و جامعه می‌شود.
کد مطلب : ۱۲۹۱۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.