۰

افزایش قیمت نفت در پی تشدید تنش‌های خاورمیانه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
افزایش قیمت نفت در پی تشدید تنش‌های خاورمیانه
به گزارش عصر تعادل، نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۷۰ سنت یا ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۵۰.۶۵ دلار در هر بشکه رسید.
نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۴۸.۳۴ دلار در هر بشکه رسید که ۶۸ سنت یا ۱.۴ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات گذشته افزایش داشت.
هر دو قیمت پایه هفته گذشته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به افزایش تولید نفت آمریکا و تشدید مازاد عرضه در بازار جهانی، حدود ۴ درصد کاهش داشتند.
عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به حمایت از افراط‌گرایی و ضربه زدن به ثبات منطقه‌ای، روابط‌شان با این کشور که بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان به شمار می‌رود را قطع کردند.
به گفته معامله‌گران، قیمت‌ها همچنین از محدود شدن عرضه در بازار معاملات نفت فیزیکی مورد حمایت قرار گرفتند.
براساس گزارش رویترز، شرکت سعودی آرامکو قیمت نفت در ژوییه برای گرید عرب لایت را برای همه مناطق بزرگ آسیا، شمال غربی اروپا و آمریکا افزایش داد. این افزایش قیمت منعکس کننده سایر نشانه‌ها مبنی بر این است که تلاش‌های اوپک برای محدود کردن عرضه به بازار، در حال به ثمر نشستن است.
طبق آمار تامسون رویترز، صادرات نفت‌ اوپک به مشتریان در سراسر جهان ۲۴.۳ میلیون بشکه در روز در ماه مه بود که در مقایسه با ۲۴.۸ میلیون بشکه در روز در آوریل و در مقایسه با متوسط ۲۵.۱ میلیون بشکه در روز در پنج ماه نخست سال میلادی جاری کاهش داشت.
اوپک در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ به طور متوسط ۲۶.۴ میلیون بشکه در روز صادرات داشت.
با وجود این، بهای معاملات نفت برنت حدود هشت درصد پایین‌تر از سطح ۲۵ ماه مه است که اوپک تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد. ضعیف شدن قیمت‌ها به دلیل افزایش تولید نفت آمریکاست که در این توافق مشارکت نداشته است. طبق آمار، تولید نفت آمریکا بیش از ۱۰ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف رشد کرده و به ۹.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده که نزدیک به سطح تولید عربستان سعودی و روسیه است.
به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به توانایی اوپک برای متعادل کردن مجدد عرضه و تقاضا در بازار تردید دارند و این موضوع به همراه دورنمای افزایش بیشتر تولید آمریکا، قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار می‌دهد.
آماری که روز جمعه از سوی گروه صنعتی بیکر هیوز منتشر شد، نشان داد که شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای بیستمین هفته متوالی افزایش یافته است.
کد مطلب : ۱۲۹۲۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.