۰

تهیه «لیست قرمز» ایران در دستور کار قرار گرفت

تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۲
به گزارش عصر تعادل، اعضای کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در حاشیه اجلاس سالیانه کمیته مشورتی ایکوم بین‌الملل، نسبت به تهیه لیست قرمز ایران تاکید کردند و زمان اجرایی شدن آن را به تصویب رساندند.

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران که در این اجلاس به سر می‌برد، در این زمینه به ایسنا گفت: کمیته ملی موزه‌های ایران با همکاری کمیته بین‌المللی ایکوفوم و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، فهرست آثار در خطر ایران را تهیه می‌کنند.

او با بیان این که در حاشیه مجمع عمومی فوق‌العاده ایکوم و اجلاس سالیانه کمیته مشورتی ایکوم بین‌الملل در پاریس، جلسه‌ای با حضور وی، علیرضا قلی‌نژاد، عضو هیات اجرایی، منیره خلقی، مسئول کمیته حقوقی و بین الملل ایکوم ایران، مهتا محق از دفتر منطقه‌ای یونسکو، فرانسوا مرس، رییس کمیته ایکوفوم بین‌الملل و ساینا صدیقیانی، از هیات اجرایی ایکوفوم برگزار و تهیه «رِد لیست» (لیست قرمز آثار تاریخی ایران) مورد بررسی قرار گرفت، افزود: این فهرست که "رِد لیست" نامیده می‌شود، به دنبال مطالعه گسترده، بررسی و طبقه‌بندی آثار فرهنگی و تاریخی ایران و شناخت این آثار در اقصی نقاط جهان تهیه می‌شود.

او ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که لیست قرمز آثار تاریخی ایران تهیه شود و در اجلاس عمومی ایکوفوم در سال ۲۰۱۸ برای آغاز عملیات اجرایی به تصویب برسد. نشست آینده ایکوفوم بین‌المللی به میزبانی تهران برگزار خواهد شد و موضوع محوری آن موزه‌ها و تقدس خواهد بود.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت این توافق صورت گرفته بیان کرد: علاوه بر ایجاد امکان شناسایی و رصد میراث فرهنگی ایران در سراسر جهان، زمینه مذاکره و گفت و گو در جهت احقاق حق مالکیت معنوی و مادی ایران فراهم می‌شود.
کد مطلب : ۱۲۹۷۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.